8 054 läst · 7 svar
8k läst
7 svar
HH-Celcon vs Ytong
Ska bygga ett enplans hus på c:a 150m2.
Nu undrar jag om någon vet hur mycket energi man spar på att använda Ytong istllet för HH-Celcon. Har nämligen hört att Ytong har u-värde=0,13 och HH-celcon har u-värde=0,33. Jag vet att Ytong har kursat i Sverige men den går ju att köpa utomlands.
Mvh
/P
Nu undrar jag om någon vet hur mycket energi man spar på att använda Ytong istllet för HH-Celcon. Har nämligen hört att Ytong har u-värde=0,13 och HH-celcon har u-värde=0,33. Jag vet att Ytong har kursat i Sverige men den går ju att köpa utomlands.
Mvh
/P
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
U-värdet har ju med väggens tjocklek att göra, tyska y-tong säger för 36,5 cm vägg att u=0,20-0,25. Det kan inte skilja speciellt mycket med Celcon som har 0,3 för samma tjocklek. Jag tror att priset är det avgörande.
Antingen y-tongblock från Polen eller Celcon färdiga element från skåne.
Antingen y-tongblock från Polen eller Celcon färdiga element från skåne.
"Liknande" produkter har visserligen samma termiska egenskager men inte samma passningstolerans. Se upp med det eftersom det kan försvåra murningen och lättbetongblock bygger ju på tunna fogar. Xellas Ytongblock marknadsförs i Polen vitt och brett så det finns egentligen ingen anledning att handla snikvarianter.sunemangs skrev:
Klicka här för att svara