J
jawen: Ja, jag har en barndomsvän´s storebror som ska bygga eller håller på bygga som du beskriver nedåt skåne. Han vill ha putsad fasad och ska bygga välisolerat i trä och mura 9 eller 12cm leca utanpå för fasaden´s skull. MvH Jawen
8 svar · 4,4k läst
volvo
volvo: [citat] Ja, såklart. Jag hade en tankevurpa. Finja finns ju kvar idag och bygger med ett annat koncept.
10 svar · 7,3k läst
I
isolde: Inga problem så länge du håller dig till någon slags värmepump (som premieras av BBR), och vid behov lägger extra mycket isolering på vinden, läs 60cm eller mer. Det finns gratis beräkningsprogam att hämta, hos bl a Isover och Paroc.
1 svar · 3,4k läst
I
isolde: I och med att man oftast behöver dra ventilationsrör, så gjuter man mellanbjälklaget ex. 20 cm högre upp, och sedan ordnar undertak. På så sätt får man utrymme att fritt dra vilka ledningar man vill. Har du däremot inget behov för ventilationsrör just där, behöver du inte heller något undertak. Plåtkoppar kan i så fall monteras genom att du borrar hål i plattbärlaget, fäster
1 svar · 4,6k läst
M
maggan9: Vi har inte haft att göra med Alfa stenhus men vet att vår projektledare idag arbetar där, tidigare fanns han på Roxistenhus. Även vår elektriker samordnare jobbar där nu... Vi byggde ett stenhus med roxistenhus för 1½ år sedan på177kvm och det kostade då 2,7 milj inkl Carport(skrev kontrakt 2005).
3 svar · 5,0k läst
J
jawen: Tycker det låter som ett okey hus, källardelen är nog oisolerad både undertill och utvändigt, men utvändigt kan man dränera och samtidigt tilläggsisolera med isodrän eller pordrän 100mm, under till är svårare men har man bra takhöjd kan man göra åtgärder där också. Är ytterväggar på markplan byggda i lättbetong ?, eller är det bara innerväggar ? Varför jag frågar är
1 svar · 4,4k läst
B
b_hasse: [citat] Ok, jag har försökt läsa på lite. Det verkar som om silikatfärg har bäst livslängd, men att annan färg kan vara lämpligare i vissa fall, t.ex. för att skydda armeringsjärn mot korrosion. För att det ska bli rätt så måste alltså hustillverkaren tala om vilken färg som ska användas. /Hasse
13 svar · 11,3k läst
H
Honken_byggare: Intressant läsning. Jag skall kolla på det i detalj och se om jag kan använda det för att räkna på mitt hus. Nackdelen är att jag inte kan mäta olika delar av energiförbrukningen, jag har ju bara en mätpunkt och det är köpt el. Tack Honken
4 svar · 6,5k läst
K
ktm250: Men det går inte att göra så eftersom ingen konstruktion är den andre lik. För varje enskilt fall så är det ju nya förutsättningar. Alla olika förutsättningar går inte att förutse. Att då ha en "bergfast" konstruktion kanske funkar på ett ställe, men inte på de resterande 10 t.ex. Vad tillverkaren garanterar är ju att produkten han säljer håller det givna måttet. "ja, du ser
18 svar · 17,6k läst
V
Vsund: Jag har pratat runt med lite putsfirmor och rekommendationen jag nu fått är att applicera en s.k. 'putsgrund' utvändigt nu och vänta med själva putsen utvändigt tills väggarna torkat. Grundningen stoppar det värsta suget i lättbetongen vid regn mot fasaden o.s.v. men hindrar inte uttorkningen märkbart enligt uppgift. På så sätt kan jag som jawen säger putsa färdigt invändigt och
4 svar · 7,8k läst
J
jawen: Hej eestere Ett annat alternativ om du vill ha leca/lättklinkers enbart utvändigt för puts skull e.x, är att bygga träväggar med relativt god isolerförmåga men klä dom utifrån med 120mm leca/lättklinkers, då behöver du inte tänka på att tilläggsisolera den "nya" delen senare = spara pengar & jobb.. Och även om du ska tilläggsisolera den gamla byggnadsdelen senare, så kan du ju
3 svar · 8,5k läst
·
J
jawen: Hej Plippen En seriös byggväg byggs självklart med olika lösningar beroende på hur förutsättningarna ser ut. Är det åker mark, skogsmark, gammal sjöbotten o.s.v, en tumregel för lös mark ( läs åker, skogsmark, sjöbotten ) så lägs en markduk i klass 2 ut på ett avjämnat underlag av befintlig mark, sedan påförs krossmaterialet 0-63 i en tjocklek av 35-40 cm och packas med 450
5 svar · 5,4k läst
J
jawen: Tror jag fick 25kr/st på just 290mm block när jag köpte 23 pall mars 2007, Finja var det. Kanske är okey mellan 25&30 kr/st men fråga dom om dom kan "justera" priset något efter du mottagit offerten. Det är fööör stora skillnader på olika inköpsställen. MvH Jawen
5 svar · 6,9k läst
H
Honken_byggare: Hej. Störe håligheter lagas med lagningsbruk och sen är det bara att smeta på de olika lagren till fuktspärren. Då man gör så här så går det åt lite mer klet annars får man spackla först vilket jag tycker bara tar onödig tid. Honken
31 svar · 11,7k läst
·
J
Jackie: Även vi, rekommendera varmt, denna firma. Vi är jättenöjda med honom. Utan honom hade vi inte kunnat ha alla de bevis vi har idag. Vi anlitade honom, för att komma till huset samma dag vi skulle ha vår slutbesiktning (som inte blev godkänd). Ewe upptäckte att det var dåligt isolerat och det fanns luftläckage på flera ställen. Detta finns med i besiktningsprotokollet. Dock är ingen
10 svar · 6,6k läst
·
H
Honken_byggare: När det gäller trycket från takstolarna som vill skjuta ut väggarna så måste man titta på det. Jag har ju lättbetongbjälklaget som håller ihop ytterväggarna som jag sa och då utsätts inte ytterväggarna för något tryck. Har man träbjälklag så måste ju det bjälklaget ta upp trycket från takstolarna. När det gäller värmeläkage högre från början så har jag ingen
59 svar · 22,8k läst
·
P
para: Vårt hus, byggt 1982, är uppbygt som trådskaparens bild. - tegelfasad (fulltegel mexi) - luftspalt 20mm - cellplast 100mm - lättbetong 265 mm
38 svar · 32,3k läst
·
N
Niklassons: Kul med fler svar, tack! Det var ett riktigt fint hus Honken! Det vore jättekul att gå på studiebesök i andras hus, bilder är jättebra och live vore förståss än bättre. Vi bor i Skåne men planen är att förhoppningsvis bygga i och flytta till Blekinge. Eftersom vi inte har vårt husbygge riktigt för händerna än ska vi inte besvära er i onödan, men kommer gärna och tittar när
7 svar · 8,9k läst
rickardg
rickardg: Står lite om fukt/uttorkning på sid 4 i databladet för combideck: http://www.plannja.com/upload/SE/Documents/Teknisk_info/cd45.pdf "..uttorkning nedåt är förhindrad till skillnad mot ett traditionellt betongbjälklag med formrivning. Detta innebär att vid bedömning av uttorkningstiden bör dubbel plattjocklek förutsättas jämfört med däck där uttorkning kan ske även neråt.
21 svar · 28,9k läst
Constructum Domus
Constructum Domus: Jag köpte källarväggarna från LKB och har bara positiva saker att säga om dom. Trevligt bemötande, proffsigt genomförande samt fantastiska väggar. Först funderade jag att få en murare att mura upp källaren men detta blir mycket bättre till samma pris. Lite bilder under monteringen
3 svar · 9,0k läst
R
rocky_: Angående vilket som isolerar bäst så räknade jag lite på detta. Jag har bara räknat på själva tilläggsisoleringen eftersom det är det enda som skiljer sig mellan alternativen. alt1: U = 1.75 W/kvmK lamdavärdet=0.35 (var angett i en annan tråd här på forumet) alt3: U = 0.17 W/kvmK --||-- 0.033 200 mm cellplast isolerar bättre än 100 mm Kom på att jag lägga till en sak, alt 2
7 svar · 5,7k läst
·
S
Sektor: Hej ! Ny fråga: vill bygga ett putsat hus i lättbetong i ett mycket utsatt väderläge på västkusten. Pallar puts + lättbetongen att hålla fukten på utsidan eller är det risk för vattengenomslag med ett sånt material? Är det läge att använda leca eller klä med tegel istället? Sektor
9 svar · 7,6k läst
S
sofiamagdalena: det stående huset har torpargrund och jag tänkte gjuta grunden för nybygget. skulle det gå? $hur funkar de olika grunderna ihop?
1 svar · 4,6k läst
H
Honken_byggare: Vi har gjort smygarna i 45º vilket vi tyckte gav fönstret en helt annan dimension plus att väggarna inte känns så tjocka. Vi har lamputtag ovanför alla fönster och sen har vi ett uttag i smygen på de mindre fönstrena och två uttag i smygen i de stora fönstrena. Sen är alla uttagen vid fönstrena både uttaget ovanför fönstret och de i smygarna kopplade till en strömbrytare vid
10 svar · 8,1k läst
·
Z
znitz: Jag har idag ett "gammalt" hus, vi byggde om det och för att tillbyggnader och fönsterbyten med tillhörande balkbyten (över fönstren) inte skulle se för j-vligt ut så putsade vi hela huset, med genomfärgad puts. vilket vi inte ångrar. Den erfarenheten vi fick av detta var att huset blev torrare, visst teglet var gammalt (1945), men ändå. Det är nu 6 år sedan vi putsade, så vi får
11 svar · 8,0k läst
H
Henker: Självklart kan du det!
1 svar · 4,9k läst
rickardg
rickardg: Om man monterar en brandklassad dörr med fogskum måste väl fogskumet vara brandsäkert det med (om det var bransäkerheten man var ute efter), så var får man tag i brandsäkert fogskum? (för vanligt polyuretanskum är väl inte brandsäkert eller?)
10 svar · 21,1k läst
J
JK: Piradoff - Konkurs inledd 6 nov 2007.
22 svar · 9,4k läst
·
S
somelvis: Att just polska block skulle variera i storlek är rent skitsnack. Ytong och Celcon är två välkända varumärken som tillverkas i Polen och håller samma toleranser som svenska Celcon eller tyska Ytong. Har svårt att tänka mig att Estniska Aeroc eller Polska Solbet skulle avvika särskilt mycket heller. Kanske kan mindre lokala tillverkare avvika i tolerans men de blocket köper man inte
19 svar · 7,8k läst
S
somelvis: Bygger du med lättbetong behöver du nog inte putsa. Det gör man inte när man har skalmur i tegel och detta borde vara fullt jämförbart. Du får inte alla fördelarna med stenhuset som underhållsfrihet och jag kan tänka mig att träet hindrar en del solinstrålning. Men å andra sidan blir det lite extra isolerng med luftspalten samt att stenen aldrig blir blöt så det borde gå på ett
1 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.