Det finns faktiskt mer än bara u-värden att tänka på när man bygger med sten. Man bör välja en sten som väger 20kg i annat fall är enligt facket gubbarna tvingade att använda lyfthjälpmedel. Själv har jag stått en hel dag och burit sten som vägt 25 kg,, när facket kom på besök. Det blev stopp på bygget tills kranen kom och man lovat att lyfta stenen 2 och 2.. Hur sjukt får det vara? Det blev jag som fick betala extra tid. inte så kul. Hur hanterar man det här?
 
Inget ovanligt!
Jag vet byggen som stoppast för att man använt sig av 1200 mm breda skivor.
Byggnads ansåg att de var för tunga och accepterade bara 900 mm bredd...........
 
Jo jag vet att man slutat med 1200mm gips,,, betyder det då att man skall använda 20kg stenar för att slippa problemet?
Isåfall är det ju ingen ide för mig att bygga nästa hus med 25kg sten??
 
K
Eller så följer du bara de lagar och regler för arbetsmiljö som gäller i Sverige och skaffar den utrustning som behövs så får stenarna väga vad de vill. Varför slita ut dina gubbar? Det kostar bara mer för dig i sjukskrivningar och senare rehabiliteringskostnader, men med tanke på den frustration och girighet som inlägget skiner med så finns antagligen varken kollektivavtal, försäkringar...

För den delen, vad gnäller du om? Du tyckte inte det var jobbigt att jobba istället för dina gubbar? Visst, du konkade lite sten en dag för att lura facket och du hade säkert grym träningsvärk. Tänk då på dem som du vill ska konka dessa dag ut och dag in för din räkning. Hur länge håller dem? Hur länge vill du hålla? Sne, trasig rygg vid 55 pga snål arbetsgivare? Fy fan, säger jag... Varför? För att du ska tjäna en krona mer? Skaffa gubbarna det de behöver!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.