Stenhus
Mangan: Fräsar skitar ner rejält, tro inget annat , sug eller ej . Däremot går det jämrans fort :)
Watchmen: Dymlingen. Menar du frilaggd Vitmarmor kross. Så är det bara 20-30mm som är vitcement och marmor. Dock så marmor väldigt porrös och suger åt sig allt skit och mossa gillar den. Dock helt den snyggast stenen för friläggning
gaia: [citat] Jag tycker att trähus är för dyra i dag eftersom det är så liten prisskillnad emellan trä- och stenbygge :). Undrar också varför väljer man trä när sten har så många fördelar. Förr i tiden var tegel dyrt och bara rika kunde ha råd att välja det. Idag väljer man trä friviligt och ej av fattigdom eller sund förnuft, tycker jag. Tradition är tydligen starkare. Hur kan
gaia: husig , gör som selolle - enkel installation med avrinning till avlopp :). Stängs av på vintern så klart:) gaia
christianne74: är det ingen ute i landet som har erfarenhet av att renovera en kalkstens / stenlada till bostad? Jag har letat och letat men inte hittat en enda träff. Tänkte på Ernst Kirschsteiger förra året i Sommartorpet.. Han renoverade en stenlada jättefint vad man nu än tycker om honom;-). Hur som helst är jag i begrepp att ev köpa ett hus med en tillhörande lada (Av kalksten under plåttak,
ARISTOTELIS: Ett stenhus borde totalt sett inte behöva bli dyrare, i synnerhet om man bygger m homogena väggar. Dock gäller d ju alltid att vara om sig o kring sig vid inhandlande av både mtrl o arb.kraft.
ARISTOTELIS: Caso! U-värdesformel mellan inne o ute temp är ju satt till ca 110 000 gradtimmar för Stockholm det borde väl inte vara svårt att få detta värde för respektive ort. Menar du att man ska räkna med lokala skillnader ochså? Ärhuset placerat på en bergstopp eller i lä så torde ju det påverka energiförbrukningen. Tack för länken till energilotsen, ska bli intressant läsing. Mvh A.
Snuffle: Hej Vi har precis köpt ett hus byggt runt 1900 med tillbyggd våning 1959. Det är i behov av en del renovering, tex. kök, badrum osv. Nu undrar jag om ni har någon kunskap vad man ska tänka på att göra vid när man ändå håller på? Vi har upptäckt blåbetong på ovanvåningen/vinden och fått en gamma-mätning som hamnat på 0.3, enligt Strålskyddsinstitutet vad en tegelvägg kan ha.
ARISTOTELIS: Ja det är riktigt att jag intresserar mig för priser utomlands. Och ja, kanske blir det en homogen vägg i slutändan, det var faktiskt tanken ifrån början. Skulle helst velat fått ner U-värdet dock o där kom cellplasten in i bilden. Allt beror av prisbild på material o tidsåtgång för de olika byggsätten.
Ia_Jo: Hej, Har öppnat upp ett hål i en vägg som är bärande. det har tidigare varit en öppning här men som murats igen av tidigare ägare. Eftersom det är en bärande vägg antog jag att det skulle finnas en balk som fortsatte hela vägen, men då jag knackat ner väggen. Om man tittar noga på väggarna ser man att det aldrig tidigare suttit någon balk här. Ska jag ändå sätta in en för
robsarve: Äntligen någon som skriver om prefab sandwichkonstruktioner här, är grymt nyfiken på det ! Någon som har nån uppfatting om hur pass mycket dyrare det är att köpa sandwich-prefab än bygga i lösa iso-leca eller som ursprungstråden sa isolerad lättbetong? Jag gillar huset Ragnar! Är det vyn från Nordöst vi fick se? Skall det byggas på östsidan mot havet blir det härligt. Kul att
Sjöstugan: Hej! Vi håller på att bygga ett dubbelgarage med källare helt i leca. Vi ska ha ett gjutet valv mellan våningarna för att bilarna ska stå på övre planet. Vi hade tänkt skjuta in den ena garageporten(hela väggpartiet) en meter jämfört med den andra porten. Risken är då att det blir en köldbrygga mellan valvplattan som är "ute" och källaren under så det blir kondens i
loddesandskog: lite sent svar men jag hade ett avtal med att bygga med Natura Stenhus men jag är överlycklig att det kontraktet är flyttat till en riktig byggare. Mer information följer i ett eget inlägg. ///J
isolde: Ser intressant ut. Frågan är om ljudisoleringen inte är bättre hos samverkanbjälklag typ Combideck ooch PEVA45, där täckskiktet normalt sett är betydligt tjockare än 80mm. Nu är det inte svar på frågan, men jämför man med lättbetongbjälklag som kostar drygt 550 kr/kvm så är väl priset en faktor att räkna med. Generellt, nackdelen med färdiggjutna bjälklag är att man måste
Watchmen: http://www.contiga.se/templates/PageWithListing____2256.aspx
Skalman: Aniska.... du kan simma lugnt. Timmerväggar och sedan invändigt klinade med lera är gammalt och beprövat och fungerar och superbt, slipper mögel och fuktproblem för materialet andas både in och utåt allt eftersom förhållanderna växlar. Till min ursprungsfråga och tanke. De flesta tycks glömma idag att den sk ångspärren behövs endast på gr. av att isoleringen inte kan suga och
BobbyEwing: [citat] Har inte detta redan blivit en tämligen stor fuktskandal vilket har gjort att ingen bygger med tunnputs direkt på cellplast längre? Andra system med aquapanel som putsbärare torde ju vara betydligt bättre.
ltz: Tunn B-puts, sedan påbyggd några varv med tegel som ännu inte har puts. Det är dock de putsade delarna som visar tecken på att hålla fukt.. Ska iofs snart värma upp dessa delar snart och dra mer heltäckande putsning av C-klass. Det löser sig nog då..
saidlasf: [citat] Hej Har gjort detta och det fungerade utmärkt. Behövde egentligen inte åka ner till polen. Beställde, betalade och sedan stog lastbilarna vid tomtgränsen på utsatt tid. Visserligen var det tre år sedan.... Said
nyborjaren: Hej virvel kul att du har NC block i tankarna. Jag var på Öland för ett år sedan och byggde ett hus i NC block. Det huset står uppe i Löttorp. Jag bara murade huset sedan har murare från Öland putsat och kaklat huset, vad jag förstår så är kunden helnöjd med deras jobb, även övriga yrkesgrupper har jag bara hört positiva ord om. Vill du ha referenser på dem så kan jag säkert
yonna: När jag själv räknade på general/totalentreprenad (för tre år sedan) fick jag fram en genomsnittssiffra på 18% av husets totala byggkostnad. Detta är alltså slantar som du kan spara in åt dig själv om du är inne i byggsvängen så visst borde det löna sig. Projektledning är dyr och tidskrävande. Du kan checka med Hemmakatten som hållit i projektledningen själv. Jag själv valde
Kanitz: Hej Fredrik Egentligen är ju lambda och U-värden teoretiska mått åtminstone innan huset är byggt. Det finns ju exempel på stenhus där väggarna håller sämre U-värden men energiåtgången ändå är lägre (60-70 kWh/m2 och år) än för trähus med bättre lambda och U-värden. Det beror tror jag dels på att ett modernt stenhus rätt byggt blir lufttätare än ett trähus samt på de
vpea: Okej....det lät ju inte speciellt positivt!!! Kan ju förklara priset då!!!
E&C: Väcker liv i denna tråden igen. Nya förslag på prisvärda lättbetong-byggare för Höllviken?
ducksale: Vilka firmor finns det i mellansverige (helst Västmanland, omkring Västerås) som bygger med maxit DSM Byggblock? Sitter och kollar efter alternativ till klassiska trävillor, men jag tycker att det är svårt att hitta någon som bygger med DSM... Andreas
saturnus: Varför inte bygga med Leca, som alla andra? Betonghålsten (suggor) är tungt och besvärligt att bygga med.
Jan-Å o Mia: Hejsan alla stenhusfantaster Är det någon som har lust att dela med sig av sina kunskper kring byggnadsmaterialen träullit och Lammi stenblock. Både är intressanta ur värmeisolering och värmelagringsförmåga. Dock känns träulliten lite darig då den inte verkar lika stabil som Lammi-blocken. Har någon byggt med dessa material? Tacksam för en livlig debatt Jan-Å :)
stenman: [citat] joo jag har sett de där blocken, verkar vettiga...jag har inte kollat priser på dom. jag tänkte höra om någon har putsat lättbetongväggar utan nät.. jag har ju som sagt stålnät invändigt och glasfibernät på ytterväggar på boningshuset.. frågan är "om det behövs" då man har en besgränsad budget på garaget...