Stenhus
isolde: [citat] Där åkte jag dit :) Det är faktiskt så som somelvis säger. De polska kataloghusen känns lite malplacerade i trähusriket Sverige, vilket de som försöker etablera sig i Sverige inte riktigt inser. Men de lite större husen, bl a som jag klistrade in är klart lyxiga med svenska mått mätt. Platsar i vilket välbärgat område som helst. Jag vet hur snacket går på båda sidor
jesper.l: hej! jag är en trelleborgare som uppenbarligen missat detta ståhej med roxi stenhus. har själv köpt en byggsats av roxi där jag själv uppfört villan . jag har inte haft problem utan alla leveranser har kommit exakt på dagen. men det kanske är skillnad när man själv planerar detta. är det något jag skall oroa mig över att jag köpt byggsats av dom? (garantier mm) jag ser fram emot
gaia: Roligt att läsa att det var så enkelt att åtgärda och allt är bra igen :). Tur att det var en tegelvägg som man kan bara låta torka utan mardrömmar om mögel och röta i i halva huset :) gaia
billy_baver: Varför utfördes ingen komplett utgrävning på 1960-talet? Har du turen att hitta dåvarande byggherre eller entreprenör får du säkert den mest prisvärda information som hittas kan. Som du redan konstaterat av bygglovsritningar upptäckte man uppenbart något viktigt under resans gång.
Snurre: Vet ej något om dessa: http://www.provinzia.se/provinzia.htm Åtminstone ett tips i alla fall!
Indus123: Hej nja hål rätt ut mot väggen ja och nej det är betongvägg,då är innervä'gg också yttervägg men bakom golvlisten och i vinklar mot innerväggar drar det kalluft, och det är inte för att förhindra radon. Jag testa att spruta in tätningsskum och hoppas det fungerar.... Annars ropar jag igen:confused:
gustavssonn: Hej funderar på att bygga ett Finja Stilhus Rubin. Undrar om det finns nån som har byggt sådant och har tips eller råd?
ktm250: Du har ställt samma fråga i annan tråd och fått svar där så kika dit :)
Maire: Trappsteget: är det också av lättbetong? Kan man ha flera steg höjder på svängen eller är det plan? Vi har trappöppning 2.1x2.1 med 16 steg så 8 steg måste få plats på avsatsen. Är det ngn som har byggt så?
ktm250: Skillnaden på 2 och 3 Mpa är helt enkelt 1 Mpa som det skiljer i tryckhålfasthet. Vad du ev. behöver i tryckhållfasthet kan din konstruktör informera dig om.
petepete: [citat] Det kan man ju tro, om man inte tar hänsyn till att fönster dessutom släpper in värme från solen. U-värdet för fönster är högintressant på natten, men inte alls lika intressant på dagen. Speciellt inte en solig vinterdag. Fler fönster, rätt placerade kan man faktiskt spara energi på. Glasets renhet, g-värdet är egentligen mer intressant dagtid. Dessa faktorer är inte
laxen: Stort tack Miry :) Ja plåttak är det tänkt att bli. Det låter intressant med ditt förslag om att använda vanliga reglar istället för limträ. Jag hänger dock inte helt med i svängarna när du förklarar alla delmoment och benämningar. Vore därför tacksam om du kunde utveckla och förklara alla "lager" uppifrån och ner igen som för en "dummy". // Laxen
putte82: Hejsan jag är i full fjäder att bygga "tält" av cellplast så jag med hjälp av det samt en 5kw byggfläkt skall kunna stå varmt och skönt och mura upp leca väggarna på undre plan på mitt suterränghus. Detta "tält" kommer inte räcka runt hela huset utan kommer behövas flyttas några gånger. Jag kommer då att mura fullhöjd på den delen som tältet täcker sedan kommer jag flytta
gaia: Tack så mycket Byggaren! Ditt svar hjälper en bit på vägen att förstå mitt hus :). Än så länge har den överlevt några moderniteter men jag vill gärna lära mej hur det var tänkt att det skulle fungera från starten. Detta att luftspalten minimaliserar köldbryggor har jag inte tänkt på men nu klarnade det :). Självdraget är bortrenoverat och mekanisk ventilation gäller sen 2
Mitto: [citat] Putsar man på putsskivor av stenull, t.ex ett trähus egentligen, bör man spåra rörelsefogar för att undvika att större sprickor uppkommer i den putsade fasadens yta. Skall man måla fasaden döljs mindre sprickor och fogar ganska väl, att gömma dem bakom t.ex. ett stuprör är riktigt smutt. Inte optimalt vad jag förstått med just den placeringen, men det känns som en lagom
Emja: Tackar för förslagen. Det verkar som det blir kalkfärg. En annan fråga som jag funderar på , kan man mura fast skiffer på puts? Förslag på bra borttagning av plastfärgen mottas tacksamt.
BAS: Jag såg en i grannskapet som lät klä en lekamur med svart granit. De som gjorde jobbet fäste samtliga granitplattor med vinkeljärn. Först borrades järnen in i muren sen ställdes graniten på järnen. Jag vet inte hur de fäste järnen i graniten, eventuellt så limmades (fix) plattorna fast i muren. Efteråt har de putsat igen mellanrummen. Nu, ca 5 år efteråt ser den fortfarande som ny
zachris: Jag var faktiskt och köpte den billigaste detektorn (198 kr) på Clas Ohlson och den fungerade inte speciellt bra. Jag började med att testa den på ställen där jag visste att det gick ledningar, men den signalerade inget förrän man höll den precis intill ett vägguttag eller en strömbrytare. Lämnade tillbaka den och avstod från att byta upp mig eftersom de två dyrare modellerna var
bjorkskog: Hej Blev nyfiken på din tråd, hur stort har du planerat att bygga? Är inne på samma tanke som dig, har dock möjlighet att i praktiken få färdiga måttbeställda väggar samt platta för materialkostnad, har familj som arbetar på cementgjuteri. Har planer på en-plans hus ca 150 kvm. Har du fått några offerter på vad platta och väggar kostar?
volvo: [citat] Det kanske inte är så kul att sitta med ett mögligt, osäljbart hus i framtiden?? Att vara föregångare är också ett risktagande som man kanske inte bör ta om man har en ansträngd ekonomi. För den som är ute efter att bygga billigt så finns det många försökshus som är byggda av halmbalar. Det är iallafall en testad metod.
anaitis: Du behöver varken ångspärr, vindskydd eller luftspalt. Hålen du tagit upp är nog inte heller nödvändiga. Man brukar bara ha sådana i halvstens (eller tunnare) fasadtegelväggar. Annars kan du isoler hur du vill plåt- eller träreglar går lika bra. Fast säkert enklare med trä! Med plåt måsta man nämligen fästa innerflänsen i tegelväggen för att få plåtregeln att bli styv nog.
LyckeKonsult: Säg upp bekantskapen med den som rekommenderade dig den lösningen! 35 leca iso-block eller finjas ergotherm ger en mycket bra vägg och du skall inte förstöra den invändiga, tunga, väggens förmåga att lagra värme! Lycke Till
Per_Kylsten: [citat] Det korta svaret är nej - det spelat ingen roll - lecan kommer alltid vara varmare än marken närmast väggen, oavsett var den sitter i väggen. Därmed får du inte någon fuktvandring utifrån in mot lecan - förutsatt att Platon gör sitt jobb. /per
jawen: Tror nog det blir precis lika bra att sätta träregeln mot tegelväggen bara du har en sylpapp emellan, väggen kommer bli kallare och något fuktigare än förut men det torde inte spela någon större roll om du inte har kastregn som träffar högt i nov/dec/jan/feb. MvH Jawen