Stenhus
jawen: Borra hål i en planka är ett bra sett för att hålla dom styva golvvärmeslangarna på plats. Spikat form för trappan ner till källaren. Där borta i hörnet ska terassen bli, därav Albabalken som köldbryggebrytare. Självklart på gjutardagen den 4 januari 2008 vart det 3 minus på natten och började snöa tungt, kom 45 cm snö mellan kl:02:00 och kl 11:00 och vi gjöt 07 till 10. Vart
CHolden: har hittat ett Tegelhushus med för oss perfekt planering. LB hus från 73 . Sättningen sitter på ena långsidan mitt på huset. Sättnigen ger sig ju till känna i huset, ägaren har bla flyspacklat badrummen när dessa renoverats för att ta bort lutningen. Vi har ju en tanke att lägga ett bud och då lägga om samtliga andra golv i hela huset och då rikta dessa, men finns det ngn risk att
pberntson: tack för alla svar - lite semester har gjort att svaret dragit ut på det. Tanken är att riva och bygga nytt för boende, det som kan behållas är bägge gavlarna. finns ingen bef platta så det blir ny platta över hela ytan med golvvärme. vi behäver inte ytan just nu men ladan är en direkt fara i det skick den är nu och vi vill gärna bygga upp "skalet" omgående för att behålla vår
isolde: Bl a vinsmarginal efter finansnetto, och annat som följer med i årsredovisningen. http://www.ratsit.se/5566828868# http://www.ratsit.se/5566615026#
LeifA: Det finns ett mindre bleck som täcker återstående del av stolpens nederkant. Det är borttaget och syns lite svagt på bilden där det ligger på det inre fönsterblecket. Leif
blackadder: Annars finns det ju råhuggen granit som är sågad till 4cm tjocklek som man klär huset med.
lkarlsson: Lyfter tråden igen. Någon som har senare erfarenheter av SW elementen? Står och väger om vi ska satsa på SW eller helt på LB.
lkarlsson: Hej Bengan6, Jagade stenhusdesign idag, tänkte att de skulle få en sista chans innan jag tar ett beslut. Har nästan bestämt mig för finja liknande sandwish väggar, men allt kan hända på målsnöret ;-)!
Helene Aurell: Hej. Huset är byggt 65. Väggarna är gjorda med någon lättbetong, precis som långsidorna utomhus, något i stil med ytong. Sedan är det lappat och lagat genom tiderna kan man säga. Jag vill ha en enhetlig, snygg vägg, vitkalkad. Jag ska göra en trevlig skulpturverkstad av källaren, därför är det viktigt att det blir snyggt.:) Helene
Watchmen: Pingen Vi gör våra egna lyft som andvänds till sw- element. Dessa ger bara en köldbrygga på 10mmx70mm köldbrygga.
Dagnyshusse: Ställ in spår maskinen så att det blir lagom tajta spår så man kan knacka in slangen då behöver man inte klamra så mycket.
maxeri: Hej, Vi skall snart bygga nytt hus och jag har tittat lite på CTEN http://www.cten.se/. Deras senaste väggsystem med en tjocklek på 50cm har ett U-värde på 0.103. Deras väggar består av EPS cellplast både på utsidan och insidan med en gjuten betongstomme i mitten. Om jag inte minns fel så är betongstommen 120mm vilket bör innebära att EPS cellplasten är 190mm på in och utsida. Det
molo: Som sagt, granska Haaks stenhus kontrakt mycket noga innan ni bestämmer er. Och mitt råd är att absolut inte köpa av Per Haak - han är dem mest oflexibla och icke kundvänliga säljare vi har stött på. Ingen av dem 12 familjer i vår nybildade samfällighet, som har byggt med Haaks, är nöjda med hur han tar hand om sina kunder. Det är alltifrån spräckta tidplaner på bortåt 3
Swappe: Jäkla massa kapande för att få valvbågen snygg när den är en meter tror jag? Har snart gjutit klart alla mina balkar och det är mkt enkelt! /T
karina@skyshop.se: Hej! Vi vill lägga plattor och bygga stort cykelställe bredvid vårt hus i Solna. Någon som känner bra byggfirma som utför detta?
Jippijaja: Innan vi byggde (sommaren 08) kollade jag med Europahus, Naturastenhus, Villa Nordic, Örementhus, Haaks stenhus, Boro. De första 2 har mig veterligen inte klarat sig igenom finanskrisen. De andra finns nog kvar. Jag tycker det säger en del om deras ekonomi. Vi valde att bygga med Haaks och är mycket nöjda med det valet. Några rationella grunder för det valet är egentligen svårt att
tjena: har själv tegel här.. bara fördelar..inga nackdelar..har inte behövt göra nåt på 20 år.. skönt att slippa måla..och sånt..vem vill offra semestern på att måla hus börjar komma tillbaks nu på nya hus...var borta några år helt..
Babbo: [citat] Dom svarade i alla fall och lovade en offert. Vi väntade i 6 månader, efter flera påtryckningar gav vi upp. Vi gjorde förfrågan till 10-15 stycken, 6 svarade inte, någon räknade, någon hade inte tid och en ville bara ha på löpande räkning. Räkna med mycket tålamod och börja i god tid! Vi lyckades till slut få en byggare som inte kommer från trakten.
gustavk: Har också ett naturstenshus. Vi har putsat på utsidan och satt cellplastisolering + mineritskivor på insidan. Blir snyggt att följa stenars form när man putsar och inte jämna ut ytan.
Humulus: Hur man ska ställa sig till gammastrålning från blå lättbetong är inte någon lätt fråga. Först och främst så beror det ju på hur myckeet av fastigheten som är byggt mha blåbetong...? Är det många väggar? Om det är ett mindre antal väggar och dessa inte är bärande så kan man ju eventuellt byta ut dessa (dock väldigt mycket jobb). Att ta hänsyn till är också var
storkarp: Vilken metod rekommederar ni för att sätta igen ett fönster enkelt på ett tegelhus med putsad fasad. Insidan är inget problem eftersom det blir badrum med fiberskivor mm. Utsidan? Isolerade lecablock, tegel eller annat? Hur kan man sedan få till en acceptabel puts som åtminståne påminner om den övriga fasaden. Detta område kan jag inget alls om och fick precis bygglovet för denna
Bazz: Okej, får se vad bygghandlaren har att erbjuda! Ja du, fått för mig att det ska bli kondens och fukt.. Men huset är ju alltid varmt så det bör ju inte kunna bli...? Är som sagt ingen snickare/byggare.. Det är byggt 1957 så bör ju satt sig... Däremot sättningar vet ja vad det är, upplevde en senaste idag... Mvh Sebbe
joakimholmlund: Hej! Står i valet att välja mjöbäcksvillan/sluttningshus. De använder den sk klimatväggen från finjabetong. Den har ett 70mm betongskikt på utsidan och isolering på insidan, se http://www.finjabetong.se/App_Resource/Page/file/prefab/pdf/sv/7001.pdf. Hur fungerar den väggen emot sluttngen. Bör man isolera på utsidan för att förhindra fukt eller klarar den sig med isoleringen på
trendig: Hej igen alla! Tack för många svar och synpunkter. Är det verkligen så att 2000 arbetstimmar är det man skall räkna med??? Om jag fixar det sk "stomfärdigt", hur många arbetstimmar återstår då. Naturligtvis svåra frågor, men mellan tumme och pekfinger är fullt ok. S
Maggie J: Vi ska bygga nytt och letar efter någon bra litteratur att börja processen med. Vi ska riva ett gammalt hus som står på fel plats på tomten och sedan bygga, har tänkt oss ett stenhus i ett plan eller ev suterräng. Vi vill ha ett bekvämt boende i ett plan där vi kan bo kvar länge och plats för vänner och vuxna barn , (så småningom med familjer) att hälsa på längre eller kortare
2times: Vi bygger betonghus (sandwichelement), dvs betong-EPS-betong. Isoleringen är på 220 mm och då erhålls ett U-värde på cirka 0,18-0,19. Går man upp i tjocklek kan man komma ner i U-värden på ca 0,115-0,12 men då pratar jag 300 EPS med högre lambdavärde. Vårt hus finns på länken nedan: http://www.vaxthusvagen.blogspot.com/ Janne
Mitto: [citat] Ett annat alternativ till bandsåg är att handla av en alligatorsåg och låta den jobba sig varm och ge lite träningsvärk i handleder och underarmar för den som inte hanterar verktyg/motorsågar till vardags. :)
Mangan: Så var det dags att sätta upp plasman på väggen i vårt nya vardagsrum... Åkte till K-rauta för att leta efter lämpliga plugg till lecablock. Försäljaren var helt inne på en plugg som heter Fischer GB 8 K. Någon ny variant som skulle "sitta som berget när den väl sitter". Enligt samma säljare var den framtagen för alla typer av Lättbetong, även leca. Pluggarna ser ut som vanliga