C
CJTF: Hej RIMA, Hur löste du löste konstruktionen? Har själv ett tegelhus från 1910 i Malmö, där jag står inför ett liknade problem. Tacksam för svar! Mvh CJTF
1 svar · 3,5k läst
B
billy_baver: "Jag har minst 800 timmar kvar" ... Sådana slutsatser skiljer ett proffs från en amatör. Lycka till, jawen! Du kommer att fixa både listerna och ungarna. :)
22 svar · 12,3k läst
Immobil
Immobil: Troligen behöver du inget bygglov, men kolla med din kommun. För säkerhets skull! ;)
1 svar · 4,8k läst
S
s60: Vill veta vad ni säger om NC-block?(blocket som torrstaplas) Är de att föredra mot vanliga lecastenar? mvh
0 svar · 2,0k läst
K
Kalarne: Håller på och bygger i IsoLeca, 35 cm. Ca 190 m2 ytterväggar. Har betalat 700 kr/m2 för Lecan + ca 20000 kr för murcement och sand. Totalt med Lecabalkar, bistål och innerväggar ca 240.000 kr. Kostnader för puts (190 m2 ute+ 250 m2 inne) ca 30.000 kr tillkommer. Då köper jag putsen i storsäck om 1 ton per säck! Sen tillkommer några timmars arbete!!!
3 svar · 8,5k läst
Konrad Fischer
Konrad Fischer: Hejsan Sommartorparn, några förklaringar till dina mycket vänliga anmärkningar jag vil tackar för: - Reklam - Beträffande Adsense har jag ingen direkt förbindelse med reklambeställande firmer, det skulle vara ju självklart. - Mina Sarkasmer - jag vet, att det kan inte översättas, trots allt jag "bloggar" denne för vem som helst, när jag är "i stämmning" för detta ;-) - Websajt i
8 svar · 4,5k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: Som sagt, hur djupa utvändiga smygar och vilket utförande har ni på era betongprefabväggar? Har ni fönsterbleck eller rinner regnvattnet direkt på betongen? Skulle bli mycket glad för lite mått och bilder.Jag behöver nämligen lite inspiration till mina egna ritningar:)
0 svar · 1,5k läst
R
Runar: Man kan göra kantreforer som är gjutna pelare som är förgrenade med plattan som tar tillräckligt marktryck.
1 svar · 1,0k läst
volvo
volvo: [citat] Kolla gärna upp tidigare trådar om detta företaget här i forumet tex. http://www.byggahus.se/forum/juridik/89284-problem-med-roxi-stenhus.html Inte alla kunder som är så himla nöjda m.a.o.
2 svar · 5,5k läst
H
Hejnz: Hej! Ska mura igen en vägg mellan en kamin och en mur stock, anslutnings röret kommer vara det enda som går igenom väggen. Väggen är 150 hög och 3.5 sten bred. Jag har lite funderingar. Anslutningsröret som går igenom väggen, ska man lägga nått runt omkring det i väggen, alltså ska jag mura dikt emot röret eller ska jag ha något däremellan? Väggen ska sedan slammas. Hur blandar
0 svar · 1,7k läst
volvo
volvo: Man kan i teorin sätta igång dagen efter. 10 dagar är inga problem (under förutsättning att det varit plusgrader)
2 svar · 4,2k läst
R
robsarve: Först skall du nog kolla med föreningens stadgar att det är ok. Men sen kanckar du ned putsen där hålet skall vara och knackar loss fogen runt stenen. Rekommenderar varmt att lägga 3-400:- på en kinesiktillverkad borrhammare.
1 svar · 1,8k läst
E
eestere: Det var roligt att provbygga egna block. Det var inte roligt att summera ihop kostnaderna... Men om man behöver avancerade former så är det fullt möjligt att göra egna block.
17 svar · 22,3k läst
·
E
eestere: Vad är ditt syfte med en yttervägg? Därefter avgör du om väggen är passande eller inte. För min del så stjäl den för mycket plats och är för isolerad. Jag är av en gammal skola med tron om att ett hus mår bäst om väggarna läcker lite värme, då kan de torka och så minskar risken för putsskador. Tråden http://www.byggahus.se/forum/stenhus/26570-leca-kontra-laettbetong.html kan
1 svar · 2,5k läst
E
eestere: OK. Tack för svaret. Då struntar jag i sylpappen och murar direkt på sulan som är isolerad undertill. Sedan isolerar jag även blocken utvändigt så inte jorden ligger direkt mot väggen.
2 svar · 3,3k läst
Humulus
Humulus: Radonhalten inne i en bostad blir alldrig noll. Detta eftersom också utomhusluften innehåller Radon (avgivet från i huvudsak mark). I praktiken brukar dom lägsta årsmedelvärden man kan uppnå innomhus hamna runt 20-30Bq. Detta i lägenheter en bit upp i nybbygda flerfamiljshus...
7 svar · 25,8k läst
L
loddesandskog: Inlägget kommer. Jag kan känna att företaget inte är värt att ödsla energi på men i korthet så har företaget en bra idé men det spricker framförallt i hur de hanterar sina kunder. Mig veterligt har de byggt fyra hus. Ett av husen hamnade de i juridisk konflikt med kunden om och ett annat fick de mögel i under byggtiden. Vi är som sagt var väldigt missnöjda och det "sista" huset är
5 svar · 6,6k läst
W
Watchmen: Gjorde några beräkningar. Tyckte jag fick lågt värde. Har räknat fel? R = 0.2/1.7 + 0.25/0.035 = 7.26 U = 1/R = 0.13 R = 0.2/1.7 + 0.2/0.035 = 5,71 U = 1/R = 0,175
4 svar · 3,8k läst
F
FlygelT: [citat] Hur har det gått med bygget?
24 svar · 8,3k läst
T
Tornhill 2: Förresten, när du skriver "skum" under trägolvet, då tänker jag mig något som man sprutar eller brer ut på golvet, inte sådant där tremillimeters som man rullar ut. Är det något sådant du tänker på också, eller tänker du på "underlagsfoam", tex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00018076 ? / Fredrik
4 svar · 6,2k läst
H
henper: jag ska inte ha värmegolv, idag är det ett garagegolv som med största sannolikhet är oisolerat. Rummet ska vara uppvärmt, men en bastu och duschdel, i den delen tänkte jag lägga lecakulor betongblandade och flytspackel. Jag tror jag landar på det flytande golvet med spån, vilken frigolit ska man ha, vanlig vit, eller den lila med faser i? Ska frigoliten limmas? Jag har ett sådant golv i
2 svar · 1,2k läst
I
isolde: Ska du putsa hela huset, eller en hel del, så blir det enklast att köra maskinputs, typ Knauf MP75. http://www.knauf.de/content/de/putz-fassade/putz-systeme/gipsputze/putz-systeme_gipsputze.php?id=2119 Finns för övrigt på Bauhaus för ca 130kr säcken, vill jag minnas. Ingen underbehandling krävs, under förutsättning att du har någorlunda jämna väggar.
1 svar · 2,6k läst
T
ted4248: Vi håller på att bygga ett "egenritat" stenhus i siporex i Källesjö utanför Ystad. Ni kan följa bygget på vår husblogg om ni vill. http://ted4248.blogspot.com/
0 svar · 2,4k läst
D
Donald Trump: Ättikssyra är annars ett gammalt "husmorstips" för att få bort bruk och betong.
4 svar · 1,8k läst
P
Peter_Bromma: om du vill ha lägre u-värde för att impa på polarna så kan man ju jaga på hur långt som helst med 600mm block el dyl, men om det är för att spara pengar på uppvärmningen så blir det lite bortkastat... du lägger mer extra pengar på tjockare väggar än du kan spara in under överskådlig tid. Som jag förstått av en del diskussioner här så mäter inte alla u-värden på samma
1 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Uppfinnaren: Du måste ange en korrekt personprofil under inställningar om du skall ge referenser. Just Boviaoss har tidigare gjort falska inlägg här på forumet (Hur seriöst är ett sådant bolag?). /Hempularen moderator
3 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Uppfinnaren: Du måste ange en korrekt personprofil under inställningar om du skall ge referenser. Just Boviaoss har tidigare gjort falska inlägg här på forumet (Hur seriöst är ett sådant bolag?). /Hempularen moderator
7 svar · 4,2k läst
V
Vinterdan: Tack för svar! Jag kanske får bli försökskanin. ;) Med solen menade jag inte direkt på väggen utan det som värmer upp luften genom fönstren.
4 svar · 1,1k läst
R
robowich: Limträbalkar... Jag förstår inte riktigt om du frågar om bärlinan i nock eller om det är takbjälkarna du avser? Vad man mer måste veta är - antal bärlinor (balkar 1, 2 el 3) och i såfall avståndet mellan dem - takvinkel tex 30 grader - husets bredd - snözon tex 2,0 - utkragning (om balken ska sticka ut utanför husgaveln) - antal stöd (om den endast vilar på gavlarna eller om det
8 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.