T
Tokyoboy: Tack for de snabba och informativa svaren som bade ratade ut mina fragetecken och avslojade min okunskap. Jag har sett aldre hus (1700-tal) dar putsen har krackelerat och innandomet av fasaddekorationen har varit just tegel. Jag har aven sett aldre byggnader (1500-tal) dar fasaddekorationerna varit just sten, antagligen som en lastbarande funktion eftersom trevaningskakar i natursten vager en hel
4 svar · 4,2k läst
·
D
daije: en sverigekamin med inbyggd tank eller en 3-tons tulikivi löser värmeproblemet ganska simpelt
12 svar · 3,9k läst
H
Heureka: http://www.isorast.se/
80 svar · 31,6k läst
·
rickardg
rickardg: Tror det bör vara rätt många företag som är intressrade av att bygga stomrest hus om alternativet är att ni köper av någon annan, är själv intresserad av att göra något liknande och pratade bl.a med en säljare på www.alfastenhus.se om det och det verkade på honom som att det var den varianten de sålde mest av men på deras hemsida stod det inte nånting om stomrest så det lönar
7 svar · 2,1k läst
J
jaso: [citat] Kan bara hålla med. Hade själv det i huset jag köpte och det visade sig vara en bra grogrund till svartmögel... http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/120784-tegelstomme-svarta-spikskallar-pa-innervaeggen-vilka-skivor.html
5 svar · 2,5k läst
P
playman: http://www.domehome.com/scrapbook.html
17 svar · 6,7k läst
H
Heureka: Ja, jag tänker likadant. Har svårt att få ihop det. :) Målaren, du får gärna förklara hur detta fungerar om du vet mer. Skulle gärna vilja åstadkomma organiska former och det kanske blir dyrt med lättbetong.
11 svar · 7,2k läst
H
Heureka: Intressant! Vilket EPS-system använde ni och hur blev resultatet?
6 svar · 7,4k läst
H
2times: Hej Henrik Vi har byggt ett traditionellt 1 1/2 plans hus i sandwichkonstruktion ca 165 i boarea. Våra kostnader för närvarande ligger mellan 2.5-2.6 milj. Då saknas putsen på fasaden. Då har vi ritat huset själva samt projekterat el och vs. Ventilationen (FTX) har vi köpt av konsult. Dessutom har vi själva gjort mycket av invändigt arbete. Alltså långt ifrån ett hus där man får
3 svar · 3,3k läst
M
Mikael.S: Tack för de råden. Jag skall ha öppet uppåt mellan väggarna men jag funderar på hur man skall kunna få in luften i nederkant. Ev så kanske man kan lägga ett rör med hål i som man drar till en fläkt som står och suger ut luft hela tiden.... Få fundera lite på det. Sedan tror jag att jag lägger ventiler från insidan och genom den inre lättbetongväggen så att man får ut/in lite
5 svar · 4,3k läst
Per Eskilsson
Per Eskilsson: Vad är det för skillnad på lambdavärde och u-värde? Jag tror att många liksom jag har fullt upp med att ha koll på ett enda värde (nämligen u-värdet). Oj, måste kolla igenom listan igen så att jag inte angett något lambdavärde felaktigt som ett u-värde. Edit: Hittade naturligtvis en tråd om just detta http://www.byggahus.se/forum/isolering/69664-formler-lambda-till-u-vaerde.html
9 svar · 32,2k läst
·
P
Plura: Hur det är att bygga med vet jag inte, har inte börjat än :-) /Pär
4 svar · 5,6k läst
T
tracker: http://villagomma.blogspot.com/ http://www.lammistenhus.se/
1 svar · 2,5k läst
pelpet
pelpet: [citat] Det där såg ju väldigt intressant ut.Måste kontrolleras närmare.
8 svar · 4,9k läst
·
P
Plura: Tack för svaren!
7 svar · 2,5k läst
I
isolde: Ja, du spärrar på sätt och vis även under grunden, mha cellplast och byggfolie (platta på mark). Självklart blir det svårt att översätta gundläggningsmetoden till en grund som ligger drygt 2 meter under mark. På frågan om betongprodukter trivs med att stå "med fötterna i vatten" svarar jag så här: Det finns olika betongklasser och tillämpningsområden. Tänk broar,
8 svar · 3,1k läst
H
HenrikHuslöse: Nej, jag hade tänkt mig ha sådär åtta meter i takhöjd... ;) Bjälklaget gör man väl av block av armerad lättbetong alternativt gjuter på plats med hjälp av korrugerad plåẗ?
4 svar · 1,4k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag anser även att den här tråden har urartat till att handla om annat än att bygga stenhus. Därför stänger jag tråden.
395 svar · 75,0k läst
·
G
gaia: prata med en murare som kan allt om kalkputs och tegel så får du bästa svar på alla frågor. Det är svårt att se från en bild vad som har orsakat putsskador och vad det är för puts som sitter på huset just nu. Du får hitta och åtgärda orsaken ... läckande stuprännor? dålig marklutning från huset? läckor inomhus? frostsprängningar? Jag kan bara gissa att du blir tvungen att ta
1 svar · 3,7k läst
·
4
byggare henke: det är ju tråkigt med betong egentligen. det jag kan tänka mig ha är dom bärande väggarna i betong. ett stort kontor kan ju man dela och ha två mindre rum, kontor och barnrum. man blir så låst med bara betongväggar. har för mig att det blir biligare med prefabbetong väggar. men jag har inte koll på priser. beror ju på vilken klass det ska vara
1 svar · 6,5k läst
A
anaitis: [citat] Med den typen av bjälklag, oavsett läggningsdjup för rören, så måste du isolera under/eller i betongen för att värmen endast ska gå uppåt.
10 svar · 3,1k läst
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: man kan även kolla www.betonghusarkitekten.se han verkar seriös o kan bygga efter dina skisser eller så ritar de upp mot ersättning.
10 svar · 4,2k läst
M
Mitto: [citat] En pall lim kostar ca 3000+moms(+ ev frakt) i den lokala bygghandeln, visst kan det bli en besparing men inte så stor. Hellre ta bort en pall lim om de offererar 2 pallar, för det går sällan/aldrig åt så mycket iaf om man inte kladdar med stötfogarna. :)
4 svar · 3,8k läst
raveper
raveper: Köp butiken i Älvsered och gör Hotell av det. Är ju ändå bara fullt med skräp.
7 svar · 3,6k läst
Humulus
Humulus: Svaret är enkelt: det enda tillförlitliga är att skaffa en gammamätare och mäta väggarna med denna. Att kolla på färgen från borrhål etc. kan vara förädiskt, speciellt om man inte är van. Så försök låna eller hyra en mätare. Steinlager: En geigermätare är rätt instrument för att kolla efter gammastrålning! (ännu bättre är en scint, men det är överkurs). Det SSM skriver
4 svar · 4,6k läst
E
eestere: Vi genomför mycket kraftiga förändringar på vårt hus. Första bilden: På södra sidan av huset har vi tagit bort en bärande vägg med fönster. (vi ersatte 4m med HEB (ända upp till takstolarna)). När HEB var på plats så rev vi väggen. Det fanns ingenting ovanför fönstret. Andra bilden: På insidan av huset har vi tagit bort all puts. Därefter ser vi mycket tydligt vad väggarna
11 svar · 8,4k läst
·
K
KungKimmo: Hej alla! Husritningarna börjar bli klara efter all finslipning och det börjar dra ihop sig för bygglovsanökan mm. De första stora kostnaderna faller såklart på markarbeten och platta. Den biten har jag rätt bra koll iom mitt yrke inom mark och anläggning. Nästa tunga bit blir ju stommen. Efter många om och men har beslut fattats om lättklinker. Valet och kvalet nu står mellan Maxits
0 svar · 1,9k läst
N
nypon: Klockrent Henri :)
9 svar · 10,5k läst
N
9 svar · 10,5k läst
K
krsam74: Instämmer med föregående talare! Överväg att använda en L-profil av stål. Den är visserligen ineffektiv som balk (=mer stål för samma bärförmåga än exempelvis en I-balk) men handhavandet kan bli desto enklare. - Sätt upp ett antal stöd i öppningen, på yttre halvan av hålstenen. De skall säkerställa bärförmågan i öppningen medan du bygger om. - Knacka/bila ur fogen i
2 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.