Hej!

Planerna på mitt stora fina hus som ska rymma mig min sambo och 6 hundar börjar närma sig startskottet. Naturligtvis ska det vara sten, sten, sten. Och två självgående dammsugare!

Saken är den att jag har svårt att välja mellan vanliga H+H block 500x365x200 och deras "Jumboblocket" med måtten 365x600x750. Jag har byggt ett hus med deras vanliga block och två med block från Silbet i Estland. Silbet blocken var billiga men riktigt dålig kvalitet på måtten. Den mesta tiden gick åt till att slipa och jämna av.

Är det någon som har erfarenhet av Jumboblock?

Man lägger dom med hjälp av en minikran, eftersom dom väger 90 kg st. En kran kan man hyra för ca 1000 kr om dagen så man vill ju att det ska gå någorlunda fort.

Mvh Ragnar

Jumbo lönar sig bara om du har väldigt stora väggytor utan vare sig fönster- eller dörröppningar. Du kommer att spendera mera tid med att såga Jumbo-block än med att limma. Dessutom, vanliga bandsågar till LB klarar inte av Jumbo pga begränsad höjd (400mm). Det finns förvisso modeller avsedda för Jumbo men jag tror inte du får tag på dem i Sverige.
Satsa istället på en murlåda och vanliga 62,5cm x 25cm block. Det går undan vill jag lova.

Redigerat:
isolde skrev:
Dessutom, vanliga bandsågar till LB klarar inte av Jumbo pga begränsad höjd (400mm). Det finns förvisso modeller avsedda för Jumbo men jag tror inte du får tag på dem i Sverige.
Ett annat alternativ till bandsåg är att handla av en alligatorsåg och låta den jobba sig varm och ge lite träningsvärk i handleder och underarmar för den som inte hanterar verktyg/motorsågar till vardags. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.