Hej alla!
Husritningarna börjar bli klara efter all finslipning och det börjar dra ihop sig för bygglovsanökan mm.
De första stora kostnaderna faller såklart på markarbeten och platta.
Den biten har jag rätt bra koll iom mitt yrke inom mark och anläggning.
Nästa tunga bit blir ju stommen. Efter många om och men har beslut fattats om lättklinker.
Valet och kvalet nu står mellan Maxits Isoblock och Nyströms NC-block.
Har fått ungefär samma pris på båda stentyperna.
Hur skulle ni välja?
Fördelen med NC är arbetsättet. Massivt, bara lättklinker rakt igenom. Lätt med infästning av fönster osv. Lättarbetat - torrstapla och gjuta skiftet efteråt.
Isoblocken har givetvis bättre U-värde, men känns bökigare i arbetsmomenten, med bruk under varje sten, olika typer av sten (hörn-, avslutningsblock mm).
Spelar NC blockets sämre U-värde någon större roll i slutändan om huset har bergvärme och FTX-system?
Funderingarna är många...