sy97jgu
sy97jgu: När jag var på Kreta för många år sedan (Knossospalatset) så sade guiden att redan på den tiden visset de hur de skulle bygga jordbävningssäkert, de hade pelare av trä som stomme som inte sprack. d^_^b
6 svar · 2,4k läst
J
JanneL: Murar du med Finjas Ergothermblock är det lätt att gjuta till på utsidan så du kommer upp i rätt bredd. Du får då en bra yta invändigt som putsbärare. Ett annat alternativ skulle kunna vara att använda Dorotherm ytterst och klamra och mura 15 cm Leca invändigt. Även i detta fall får du samma putsbärare.
2 svar · 3,9k läst
·
B
barajag: [citat] Aha inte undra på att jag inte fattade. höhö. Skönt att du håller med. :) / Bara jag.
34 svar · 14,2k läst
·
v-g
v-g: En brand börjar ju inte direkt ofta i isoleringen i kåken iaf inte nya med moderna elkablar. Som sagt jag har SETT en brand i ett sånt rum och det var bara längst uppe vid taket som det SMÄLT inte gasat utan bara smält. Jag tror det är värre med det som står i rummet, plastmattor, soffor, sängar leksaker bokhyllor ja massor finns det som inte brinner med de ljuvligaste gaserna. När det
11 svar · 2,8k läst
H
Herr Stein: Tack
2 svar · 1,8k läst
H
2 svar · 1,8k läst
F
fsn: [citat] Nej, helt fel Nerifrån och upp: makadam och övrigt tjafs... 10cm EPS plast (radonsäkring, helt i onödan i mitt fall) 10cm EPS 10cm Betong 5cm spårfräst EPS, i spåren vårmefördelningsplåt och golvvärmeslang Parkettgolv Där det är klinker är det istället: 3cm spårfräst EPS, i spåren vårmefördelningsplåt och golvvärmeslang 2cm armerad flytspackel klinker ELLER: 3cm
35 svar · 11,6k läst
B
broderdaniel: Vi har diskuterat betonghus med Jan M en längre tid. Varit och tittat på ett antal hus runt Göteborg byggda på detta sätt. Verkligen tilltalande med betong runt isoleringen, borde ge fint inneklimat vinter som sommar. Men det kostar. Särskilt om huset inte är en rektangel,utan har många vinklar och vrår. En fin planlösning har vi jobbat fram tillsammans.
14 svar · 6,8k läst
·
A
anaitis: Är du 100% säker på att det är rent kalkbruk? På 50-talet var det vanligast med KC-bruk. Jag tror att det går bra med KC-bruk. Räkna med att det kanske tar en vecka innan du bör fortsätta efter putsningen.
1 svar · 5,9k läst
A
anaitis: ½ -stens mur kan man mkt lät få regngenomslag på. Speciellt vid kusten där det ofta blåser en del samtidigt som det regnar. Här i Gbg fick vi regngenomslag i 2-stens murar i utsatt läge för ngt år sen efter en ovanligt lång period med regn utan soliga dagar mellan. Murarna fick ingen möjlighet att torka ut mellan skurarna. Nu vet jag inte om det regnat nere hos er nu på sista tiden?
3 svar · 1,3k läst
P
puu: [citat] Vem pratar om källare här? Det är en helt annan femma. Att du inte fuktspärrar ditt badrums yttervägg är upp till dig men hoppas att du inte rekommenderar det till någon annan.
14 svar · 9,8k läst
H
hakaner: Hej! Grund: * 300mm isolering * Radontätning antingen enligt förundersökning eller efter högsta klass om radonbelastning är okänd Yttervägg: * Vertikala spikreglar för att ej hindra ventilation i luftspalten * Tjockare isolering (Svårt att uppfylla energikraven med 220mm) * Installationszon innanför plasten (ex. isolerad 45mm) för att inte punktera plasten med varenda spik/skruv för
1 svar · 3,0k läst
T
tpsoft: Du skulle kunna använda CC-fönster drev http://www.3c.nu/produkter.html som expanderar och följer mexiteglet, tar en stund för det att expandera nu när det är kallt dock. Har använt det till alla fönster vi bytt och det har funkat bra. /Thomas
1 svar · 2,1k läst
B
byggarätt: obs Innermåtten är en viktigare sak än yttermått i ett hus och tolleranser i fasaden måste justeras med avseende på helheten. Tolleranser i innermått kan bli kritiska om man bygger smått eftersom dörrar och fönster kräver exakthet i montering och användning. Annars glömmer många att huset är en sak på insidan och en annan på utsidan men det måste hänga ihop annars blir det
5 svar · 2,5k läst
M
miry: är riktigt dålig på detta men bör ställa en fråga som jag inte ser att du skrivit nått om du skriver att det är putsat men inte nått om det är platta på mark eller torpargrund eller ifall det är källare under och inte hur huset är byggt ifall ni har gjutna block i inerväggar/yterväggar eller om det är murat i leca eller LB block eller om ni har trä i vissa väggar eller är det
1 svar · 5,8k läst
B
byggarätt: Hej du som har stenhus ska naturligtvis bygga till i EPS och betong... Installationer och allt klart på ett kick! Byggmaffian vill inte att EPS ska spridas i sverige för då tjänar man för lite per m2.. I ditt fall så är det överlägset eftersom dilatationsfogen är hur enkelt som helst att fixa med EPS och stenhus... om du dessutom fixar takisolering och mellanbjälklagsisolering med
3 svar · 4,9k läst
D
drummie: Hej! Jag har byggt en Lindénvilla under 2007. Vad vill du veta? /drummie
3 svar · 2,5k läst
I
isolde: Det finns inga till väldigt få hustillverkare i den mening vi är vana vid. Tillvägagångssättet är att man köper ritningar till ett förprojekterat hus, eller att man beställer ritningar enligt egna önskemål. Sedan sätter man ihop huset på egen hand, eller lejer en byggfirma. Det senaste är att man 'skummar' ihop stenblock. Rätt så fantastisk metod, för det verkar onekligen
2 svar · 2,6k läst
U
uppfinnaren: Om ni ska bygga med Boviaoss så kolla upp dom då !!! sen 22 tusen m2 ??? Sen 1 hus byggt bara i Sverige , Och han är inte speciellt nöjd !!!
0 svar · 1,3k läst
L
lortigochtjock: Alltså 220 kvm/plan. tot 440 kvm
3 svar · 1,9k läst
G
gaia: Det är i alla fall en mycket bättre idee än att regla med trä,spika gips och stoppa mineralull emellan. Jag tror på din idee. Du får bättre isolering och en vägg som inte möglar :). Skulle tro att gamla tegelväggar tål 7cm leca extra... bara du har betonggolv att ställa den nya väggen på gaia
1 svar · 1,0k läst
A
anaitis: [citat] Helt oisolerat alltså!
13 svar · 7,8k läst
T
timmermannen30: [citat] Nja, även tegel är kraftigt kapillärsugande så se upp under bygget med regn osv.
17 svar · 5,1k läst
A
Andreelu: Hade förhoppningar om att komma igång i Sep. Men icke!!! Som förstagångsbyggare lär man sig hela tiden, Nybyggnadskarta Ska man ta fram till byggaren :blushing: .... Visste inte vad det var för ett antal månader sedan. Så den blev beställd sent, Sen att det skulle ta 2mån för att få den kändes så där lagom kul eftersom vi var klara med husplanerna och ville skicka in bygglovet. Så
6 svar · 4,6k läst
S
Strömstadsbo: Vi har ritning, bygglov och tomt och vill bygga stenhus. Kan någon rekommendera entreprenör? Har tittat på total entreprenad, men andra lösningar är också möjliga. Kari
0 svar · 1,1k läst
S
sam571: Vi tänkt att bygga med betongelement har varit kontakt med betongarkitikten,bygger med 40 cm tjocka väggar. Har även varit i kontakt med finja och heda excellent med har sett på forumet att folk har haft problem med köldbryggor i de väggar som bara har betong på utsidan och plåtreglar och cellplast på insidan. Vad säger ni?
3 svar · 3,1k läst
K
Krawk: Ser inte riktigt vitsen men den väggkonstruktionen. -Isoleringen blir inget vidare. I princip en massiv betongvägg. -Betong är inte särskilt ekologiskt, går åt mycket energi för tillverkningen. -Mycket manuellt arbete.
1 svar · 1,3k läst
C
Chrille1980: Jag har så smått börjat putsa mina lättbetonginnerväggar. Jag tog hem Finjas Tunnfog och Tunnputsbruk A, jag har inte gjort så mycket med det har funkat bra hittils. Det var betydligt billigare än gipsputs eller Sto och Maxits tunnputs för ytterväggar som jag också blev rekomenderad. Kostade ca 70:- säcken Jag har lagt det i glasfibernät.
2 svar · 9,2k läst
M
magnu: Lättbetong är lättspårat. Jag tar ett extrakort blad till sticksågen, kapat med vinkelslipen, och sågar spår. Då får man rätt djup utan problem. Sedan spacklar man med gipsspackel, sådant som man blandar med vatten. Det härdar utan att krympa speciellt mycket, och man kan lägga på upp till 100mm
9 svar · 6,4k läst
H
Honken_byggare: Hej Jag satte spik snett in i lb och sen putsade jag igen med en blandning av vanligt putsbruk och lagningsbruk då lagningsbruket kletar fast lite bättre. Jag blev föreslagen att använda lb-lagningsbruk men det funkar inte så bra. En annan fördel med det vanliga bruket är att det är hårdare så man märker om man är på väg att slå en spik i ledningarna, eller om man borrar så ser
21 svar · 17,7k läst
·
W
Watchmen: priserna på sw-element är riktigt pressade just nu. Industri element 300mm tjock går runt 820:-/m2 med frakt på 50mil plus moms
7 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.