Kenas
Kenas: Detta verkar vara ett jättebra alternativ! Och huset får ett modernt utseende! Tack snälla för info och tips! :D(y)
15 svar · 11,0k läst
nzsc
nzsc: [citat] Se följande tråd: Rimligt pris för att beräkna avväxling för en bärande vägg https://www.byggahus.se/forum/threads/rimligt-pris-foer-att-beraekna-avvaexling-foer-en-baerande-vaegg.300559/page-5#post-3553944
17 svar · 5,0k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Väldigt fint att ni vill behålla, och komplettera, golvet. Det kommer att bli super!
20 svar · 6,9k läst
·
J
justusandersson: Jag förstår inte din beskrivning till 100 %, men har ändå några synpunkter. Jag skulle hålla mig till stenmaterial och eventuellt lägga isolering mellan två stenskikt. Väljer du ändå att regla upp bör du inte ha något ångtätt skikt på insidan eftersom det kan komma fukt genom teglet utifrån. Jag har lite svårt att tro att murstocken skulle vara en integrerad del av ytterväggen,
1 svar · 1,3k läst
trähandtag
trähandtag: Om ni inte får något svar kan ni bli medlem i forumet everthinggolf och påkalla hans uppmärksamhet, då jag på goda grunder antar att det är samma person som driver tidigare nämnt formum. Har varit medlem men är ej det längre!
38 svar · 63,4k läst
B
Benny: Jag kommer inte att kapa balken eftersom armeringen är i underkant i balken Tack för era svar
13 svar · 3,3k läst
M
Mogge6: Den ger lite värme från fläkten fram på enheten men den står riktad in mot mitten av rummet. Har nu även sett att det släppt färg på flera ställen i källaren precis ovanför klinkergolvet slutar. Så antar att fukten kommer från plattan, har ju vart grymt blött och fuktigt i november och december. Antar att jag bara får skrapa bort där det sitter löst och prova måla på silikat
12 svar · 11,8k läst
·
B
Byggmarodören: Jag vet inte vad vibroblock är, men i porös lättbetong är Fischer GB plugg kanonbra (är det ett material mer motsvarande hårdare lättbetong funkar vanliga pluggar oftast bra)
1 svar · 4,4k läst
B
Bonzo2000: Jag väljer att ta detta en vända till innan jag bestämmer mig för vilken metod jag ska använda för uppregling av ytterväggarna. Jag har (enligt tidigare inlägg) varit inne på lösningen med sekundärreglar som @petererlandsson1194 tipsade om. Jag funderar nu ändå på om jag inte ska köra med vanliga skenor i golv och tak och stående stålreglar i dessa. Jag tänker att om jag sätter
18 svar · 9,0k läst
·
R
Rikthyveln: Hej Ja, bakom röret har den förra ägarrn börjat sätta igen ett genomgånde hål från detta rum till tvättstugan med nåt klet...helst vill jag ju bara ta bort putsen där den är lös och bara laga i där...har gått runt hela rummet nu och hittat några fläckar här och vara men inte alls så mycket som jag va rädd för...vill laga i och sen slänga på lite ny fräsch vit färg, inget
2 svar · 1,3k läst
·
R
RoffeN: [citat] Hur går det för er med ert planerade bygge?
33 svar · 4,7k läst
P
Per_Eriksson: Går utmärkt att sätta nätet i spackel om man vill det, går åt lite mer spackel bara.
8 svar · 5,7k läst
K
kimmens: Slaggbetong Poröst Helt värdelöst går inte fästa något i det kommer lossna förr eller senare.
6 svar · 2,3k läst
·
P
Per_Eriksson: Om du vill ha en slät yta så är nog det enklaste att helt enkelt bredspackla alltihop.
3 svar · 2,1k läst
M
myrstack: För mig ser det ut som vänstersidan från fönstret sett sjunker. Kolla speciellt om sprickan under fönstret och om bredden ökar från golvet upp mot underkanten av karmen. En klassiker i sådana sammanhang är om takavvattningen vid den knuten är okay och inte bara går rakt ner vid grunden
4 svar · 1,3k läst
·
S
Sonny82: [citat] Okej ja detta är ytterväggarna.. Köpte nyss huset och där av ej sett möglet då det varit täckt.. men det blir bra:) köpt på mig mängder av mögel dödar medel i butik både förbehandling o sånt efter för hålla det borta O ställt in en avfuktare utan fukt kan den ju ej leva direkt
8 svar · 4,0k läst
·
M
Mattistheone: [citat] Tusen tack för svar! Tog dock ett tag innan jag såg det ;):rofl: jag håller med, mycket snyggare! Och den verkar hålla mycket mycket bättre. Nu när frosten kom så gick det snabbt utför för fasaden och jag blir inte förvånad om större delar skulle lossna. Undra dock varför man byggde ut på detta vis? Blir nog till att riva ner allt!
2 svar · 2,1k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: [citat] Det är just det. Sådana här projekt tenderar att kosta mer än mycket pengar. [bild]
6 svar · 11,5k läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Ja
58 svar · 25,3k läst
G
guggen: Och polypropylen är plast, dvs den innehåller fibrer av plast.
45 svar · 22,0k läst
J
JKrister: Ja taklist är ju bäst, mjukfog efteråt är också lätt. Men om jag ska komma med en ny idé för att behålla ts design så borde man kunna sätta en kakellist typ I-profil eller L-profil. Denna fungerar så avslut för putsen som då inte går mot gipsen. Mellan kakellisten och gips taket kan man köra mjukfog i samband men installation av listen. Men ja anledningen till 2års besiktning är
3 svar · 3,1k läst
·
K
kaj&sörenBygg: Låt mig få lyfta fram Essve Ess Tack Montage lim. Finns i flera olika serier/färger och det funkar till ALLT!
2 svar · 1,9k läst
B
Byggareinorr: Nej det finns ingen nedre hanbjälke som är fäst i takstolen, den ligger på inre muren och mot yttre muren. [citat]
25 svar · 4,1k läst
·
S
Stepet: Hej har en fråga angående fasad av granit. Tänkte montera stavar av granit, 70mm höga 30mm tjocka , 800mm långa löpande. Foglöst. Huset är byggt av Thermoblock och skall kläs med någon form av cementbaserad skiva. Skivan limmas och skruvas i Thermoblockväggarna tätt och kläs sedan med granit. Tänkte sätta med naturstensfix, frostsäkert, Vill unvika krämlor då det krävs allt
0 svar · 1,4k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag gillar att flytspackla, och i det här fallet hade det passat väldigt bra. Inte kul att lägga golv på ojämnt underlag, speciellt inte laminat.
4 svar · 2,3k läst
·
G
gaia: den är som regnkappa och stöter bort en del av regn men å andra sidan gör torkningen svårare om det blir fuktigt under lövtäcken.
2 svar · 1,5k läst
K
K-S-L: [citat] Tack Drburr för återkoppling och exempel!
2 svar · 1,4k läst
useless
useless: Ja, det betyder det absolut.
5 svar · 1,4k läst
M
maximm: [citat] STO Silico 1.5mm S0500N blev det för ett år sen :)
16 svar · 6,8k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Som sagt, det där är nog armering för att stödja lättbetongen i dörrhålet, behövs ju under bygget tills allt har brunnit klart. Nu när du har ett par dm lättbetong som dels hålls uppe av cementen som de är murade med, dels putsen så håller de sig ju uppenbarligen utmärkt själva som du sett. När du sen stoppar i dörrkarmen blir det ju ännu stadigare. Ta bort det du behöver, en
6 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.