Bild av en siporexvägg med synlig isolering i ett utrymme, misstänkt för att vara blåbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på att sälja mitt hus, som klassas som stenhus.Tänkte inte alls på att ett stenhus också kan vara byggt av siporex, vilket alltså mitt är. Stirrade upp mig och tyckte jag såg blåbetong i ett litet utrymme. Har fotat detta och skulle vilja skicka till er för koll.
Hur göra?

Jag ser ingen blåbetong där.

• Gilla
Boanita
  • Laddar…
Siporex har aldrig varit ett problem. Den är inte tillverkad av alunskiffer, även om det också är en typ av lättbetong.

Immobil Immobil skrev:
Jag ser ingen blåbetong där.
Tack för svar! Men tycket ju det ser
”tvättsvampsaktigt” ut????
Fortfarande stirrig!

H hempularen skrev:
Siporex har aldrig varit ett problem. Den är inte tillverkad av alunskiffer, även om det också är en typ av lättbetong.
Tack för svar! Det är ev blåbetong jag oroar mig för-tycker bilden visar blåbetong???

Blåbetong är betydligt blåare och har en annan struktur, se nedan. blabetong.jpg

Fast jag har tagit reda på att blåbetong också kan vara grått. Och
undrar också om det finns annan
porös betong som ser ”tvättsvampsaktigt” ut???
Mycket tacksam för alla synpunkter!

Svårt, om inte omöjligt, att svara på helt defintivt utifrån den bilden.
Men varför är du så angelägen att veta? Misstänker du det är det vettigare att göra en mätning. Visar det inget oroväckande så är det hur lugnt som helst, oavsett typ av lättbetong.

Hej! Har beställt radonmätning från konsultfirma i Lund. Är
ändå nära spadergränsen och målar upp hemska scenarier. Hemskt att man är på det viset!
Tack ialla fall!‍♀️

Ta ett djupt andetag och varva ner, det är inte kärnvapenbränsle vi pratar om här.

Ska försöka tänka så!‍♂️‍♀️‍♂️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.