4 314 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Varför putsa innervägg i källare?
Halloj,
Vi har, som så många andra, haft tidigare gör-det-självägare till huset som gjort lite som de vill. I detta fall har de satt upp glasfiberväv i hela källaren och sedan använt fel färg. Mao när man tar ner fiberväven så följer det med en väldans massa lös puts. Förmodligen har väven satts upp för att förhindra att putsen ska falla ner(gissar jag). Källaren är inte inredd, utan används endast som tvättstuga, förråd, liten verkstad och garage.
I den bästa av världar så skulle vi dränera om 1,5 yttervägg, men just nu går inte det. Bortsett från putsnedfall så har vi inga större problem.
Hursomhelt, när jag googlar dyker det mest upp "så här putsar du väggen" osv. Men har inte hittat något vettigt svar på varför man putsar insidan av källarväggarna? Jag kan förstå att det blir mer estetiskt tilltalande, man kan måla mm, men fyller putsen någon annan funktion? Kan man hoppa över putsen och behålla väggarna i "naken" betong/lättbetong/tegel?
Tack på förhand!
Vi har, som så många andra, haft tidigare gör-det-självägare till huset som gjort lite som de vill. I detta fall har de satt upp glasfiberväv i hela källaren och sedan använt fel färg. Mao när man tar ner fiberväven så följer det med en väldans massa lös puts. Förmodligen har väven satts upp för att förhindra att putsen ska falla ner(gissar jag). Källaren är inte inredd, utan används endast som tvättstuga, förråd, liten verkstad och garage.
I den bästa av världar så skulle vi dränera om 1,5 yttervägg, men just nu går inte det. Bortsett från putsnedfall så har vi inga större problem.
Hursomhelt, när jag googlar dyker det mest upp "så här putsar du väggen" osv. Men har inte hittat något vettigt svar på varför man putsar insidan av källarväggarna? Jag kan förstå att det blir mer estetiskt tilltalande, man kan måla mm, men fyller putsen någon annan funktion? Kan man hoppa över putsen och behålla väggarna i "naken" betong/lättbetong/tegel?
Tack på förhand!
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Ja det går bra rent tekniskt. Putsen är bara en estetisk sak.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag håller med om att det mest är en estetisk fråga, men vissa material som t.ex.lecasten kräver puts på båda sidor för att bli vindtät. Kanske inte lika viktigt i en källare som högre upp, men aspekten bör nämnas. Sedan är det lättare att hålla rent och måla en putsad yta.
Tack för hjälpen!J justusandersson skrev:
Det verkar vara betongblock i källarvägg(troligtvis ihålig?), annars är resten av huset lättbetong och några inre väggar tegel. Huset byggt 1954. Verkar ha den tidigare "lösa" bruket mellan källare, dvs det går att rispa bort det med en skruvmejsel (är som sand).
Jag vill ju ta ner väven och detär ganska mycket saltavlagringar innanför.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är säkert betonghålsten i ytterväggarna och bärande innerväggar. Övriga innerväggar är troligen av lättbetong. Tegel kan ha använts i anlutning till eldstäderna, panna, kokgryta mm. Det är förmodligen kalkputs.
Nja, det är lättbetong i alla ytterväggar i stort sett(det kan ju så klart finnas betonghålsten också). Tegel i en längsgående bärande vägg i anslutning till skorstenen. Sen är det säkert betonghålsten i de bärande konstruktionerna som du säger.J justusandersson skrev:
Klicka här för att svara
