BirgitS
BirgitS: Om du inte har någon ritning/beskrivning på hur huset är byggt kan du kolla med kommunen. Ofta brukar det i mäklarprospektet nämnas något om det t.ex. trästomme.
5 svar · 3,3k läst
·
Fiano1
Fiano1: Hej, Går och funderar på att isolera en yttervägg som endast består av tegel och en enklare innervägg idag. Tänker om jag river innerväggen - vad ska jag tänka på när jag bygger upp nya innerväggen med isolering? Luftspalt, typ av isolering mm mm Huset är från tidigt 1900-tal. Golv och tak på vinden är nyligen isolerade. Två av fyra ytterväggar består av stående timmer
0 svar · 2,1k läst
S
Stenstrure: [citat] Hej igen. Hade du ngn bild? MVH Sten
16 svar · 5,3k läst
·
D
duetten: [citat] Nja, det blir nog inte så bra, men tack i alla fall för tipsen. Det här handlar om runt 2 meter av hela källarväggen och river man ner alla skivorna och bara putsar på betongen (fattade jag dig rätt?) så får man ju en nivåskillnad mot den oskadade väggen på kanske 5-6 cm. Källaren är dränerad med platon på utsidan och det räcker bra då vi (ännu) inte fått
6 svar · 2,6k läst
·
H
Hank_Ö: Kanske ett sent svar men... jag har ett hus från 40-talet med puts utvändigt på en trästomme. I mitt hus kan man uppe på vinden se hur ytterväggen är uppbyggd. Där ytterväggen möter taket. Jag har en kallvind med en luftspalt mellan vägg och tak, så då går det att komma åt. Om du har en isolerad vind så lär det vara dolt bakom en kattvind eller liknande, antar jag.
5 svar · 3,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Det borde du forskat fram innan bygglovet! Mer Info tack.
2 svar · 1,4k läst
R
RoffeN: Så gör man med takstolar. U-stenar om man gjuter i och hammarband på det.
5 svar · 3,2k läst
J
justusandersson: Det uppstår inte gärna sättningsskador när husen i alla delar står på berg. Däremot kan borrningen orsaka vibrationer som om man har otur kan sätta hela huset i svängning. Är då skarven mellan urspruglig och tillbyggd del olämpligt utförd kan det spricka. Det är i princip ett byggfel.
6 svar · 4,3k läst
J
justusandersson: Välkommen till Byggahus forum! För en utomstående är det viktigt att få ett grepp om huset som helhet, dvs hur det är byggt i stora drag. Av din beskrivning låter det som om huset har murade ytterväggar som dessutom är bärande, dvs minst helsten (25 cm) tjocka. Detta är väldigt ovanligt för ett 60-talshus så jag blir lite frågande. Alltså en kort beskrivning av huset, gärna med
1 svar · 1,5k läst
A
Autodidak1: [citat] Jag hade satt fast den, men bara i en regel (inte hellång bräda)
35 svar · 10,1k läst
·
K
K-S-L: [citat] Tusen tack för behjälpligt svar jonaserik!
4 svar · 1,4k läst
HenrikAsson
HenrikAsson: [citat] Slippa minimala påväxt
2 svar · 1,5k läst
N
neo11: Ja, jag använder bara webers produkter, ej finja, så anser inte jag behöver lyssna på deras råd =). Men dom vill ju ha hängslen och livrem i råden, men det är ju inte fel så. Är mexiteglet målat med plastfärg/färg innan så ska man såklart näta. Men ominte, så tycker jag att man får bra vidhäftning om man grundar först. Grundar man med rödgrund får man ju ett himla bra
12 svar · 13,3k läst
·
N
neo11: Hugg bort all lös puts, förvattna med vattenslang och slå på/dra på bruk med en orange filtbräda. Tills du kommer ut till murlivet, är det mest sten i muren så använder du A bruk och mindre förvattning. Mycket orange tegel,B bruk och massa förvattning. Tycker inte du behöver måla den alls sen. Ska du göra det så använd vit kalkfärg. Kan du blanda slälv med släckt kalk och
6 svar · 4,0k läst
·
F
Forsmat: Hej! Har precis köpt ett stenhus från 50-talet och källaren har blivit målad. Nu börjar ju putsen släppa lite här och vad bör man göra? Ska jag knacka ner all färg och putsa om? Eller går det att putsa ovanpå färgen? Och framför allt vilken puts bör man använda? //Marcus
0 svar · 1,6k läst
·
Svenzzon
Svenzzon: Då var jag kanske lite snabb, har nu själv varit uppe på mitt tak och kikat och det visade sig att det var den gamla TV-antennen som satt monterad på skorstenen som började vibrera när det blåste, detta fortplantade sig sedan i murstocken och gick ner genom hela huset.
7 svar · 3,7k läst
Thyselius
Thyselius: [citat] Det kommer det nog inte göra... Blir nog att bila och bygga brunn för att vara på säkra sidan.. Det drar nog med sig extra jobb då det fortfarande är gjutjärn som sticker ner i plattan.. Samt har bara gjutjärnsbrunnar/rör. Förutom till handfat, wc och kök på entréplan.
9 svar · 4,8k läst
M
mlkjhr: [citat] Så kan det ju vara, låter rimligare.
10 svar · 2,5k läst
·
P
Petter Forsen: [citat] 110 kvarat 300 10 kvadrat 50 10 st balk 900 öppning bred 300 1 st balk 1000 öppning bred 300 Skall bli ett Atterfallshus 30 kvadrat
2 svar · 1,5k läst
R
rudak: [citat] Huset byggs med ytong
11 svar · 8,3k läst
·
M
myrstack: [citat] kan vara så enkelt att det flödat över vid kraftigt regn, oavsett orsak kan detta påverka en känslig grundläggning om vatten tagit med sig material.
11 svar · 3,6k läst
·
S
Streetglide CVO: Hej Undrar om någon har svar på om jag kan bygga en ny gipsvägg framför som jag reglar upp med stålreglar samt med luftspalt uppe och nere? Vill gärna också isolera den ? På andra sidan lertegelväggen finns ett kallgarage! Med vänlig hälsning, Stefan
0 svar · 2,0k läst
·
J
JRVSKAN: Hej alla Har målat mitt hus som är tegelsten. I somras Målade det med högkvalitet silikat färg. Tvättade huset och la på grundprimer. Nu såg jag att det blir misfärgat på vissa delar. Det skiner igenom Det är 1960 tals gula tegelsten. Vad kan vara orsaken. Och hur är det bästa sett att åtgärda detta. Tack för alla tips på förhand. James
0 svar · 1,1k läst
B
Boanita: Ska försöka tänka så!‍♂️‍♀️‍♂️
10 svar · 2,1k läst
·
M
Murar: Det är saltutfällningar och är absolut ingen fara med det. Borsta bort det bara om det stör dig.
2 svar · 1,6k läst
·
Nikodemuz
Nikodemuz: [citat] Jo visst kan man ha tunnputs på leca oxå men det är en helt annan sak då det är mer plast än Puts i både bruket och färgen som förhindrar genomsläpp av fogarna.
5 svar · 2,6k läst
X
xLnT: [citat] byggbay.se
38 svar · 29,2k läst
P
postkontrollen: Hej, tycker det ser ut som om en sättning av balken. Kanske väggen som inte håller uppe balken som den ska eller att balken inte orkar bära upp det den är avsedd att bära upp vilket lett till en sättning. Kontrollera hela balken,"hänger" balken i mitten? snabbt kontrollerat med ett snöre och ett vattenpass. Samma avstånd på balken mellan golv och tak på båda sidor av rummet?
29 svar · 16,4k läst
·
F
Freethefire: [citat] Nja, det är lättbetong i alla ytterväggar i stort sett(det kan ju så klart finnas betonghålsten också). Tegel i en längsgående bärande vägg i anslutning till skorstenen. Sen är det säkert betonghålsten i de bärande konstruktionerna som du säger.
7 svar · 4,3k läst
Papphammar666
Papphammar666: Självklart ska man ha barnarbete i dessa projekt ...Mina ungar rev huset med plåtslagarhammare och tigersåg (under uppsikt av mig) .. det gick snabbt och billigt
97 svar · 26,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.