Hej
vi har köpt ett hus för ca 1 år sedan, ett relativt nybyggt hus som byggdes 2014. Sedan vi flyttade in märker vi att det dyker upp allt fler sprickor mest i ovanvåningen r gipsskivorna ansluter sig mot väggarna som består av isoblock/lättbetong.
Är detta något att oroa sig över, på bilden ser man att det är relativt stora sprickor som skapas i anslutningarna. Är det något galet med att väggen inte är tillräckligt stabil?
jätte tacksam för svar och tips.
vi har köpt ett hus för ca 1 år sedan, ett relativt nybyggt hus som byggdes 2014. Sedan vi flyttade in märker vi att det dyker upp allt fler sprickor mest i ovanvåningen r gipsskivorna ansluter sig mot väggarna som består av isoblock/lättbetong.
Är detta något att oroa sig över, på bilden ser man att det är relativt stora sprickor som skapas i anslutningarna. Är det något galet med att väggen inte är tillräckligt stabil?
Har du fotat hemma hos mig?S Safet iska skrev:Hej
tack för snabbt svar, man har en tendens till att förstora det men ena bilden visar en spricka som verkar svälla, får en känsla av att den samlat på sig fukt, kan det stämma. Bilden med en spricka i mitten av rummet.P Picea skrev:Har du fotat hemma hos mig?Ser nämligen likadant ut, tyvärr. Jag har gavlar i 300 lättbetong så ganska likt din konstruktion. Takstolarna är skruvade i gavlarna så dom sitter ihop som berget. Dock rör dessa komponenterna sig i förhållande till varandra och glipor öppnar sig olika efter årstid. Störigt som tusan men inget att vara orolig för tycker jag.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 521 inlägg
Nej den samlar inte fukt om du inte har ett helt annat problem med skalet på huset.
Det är två olika material som rör sig olika beroende på luftfuktighet(säsong). Foga bredare och hoppas på det bästa, men min erfarenhet är att det altid kommer vara lite sprickor, mindre på sommaren och mer på vintern.
Det är två olika material som rör sig olika beroende på luftfuktighet(säsong). Foga bredare och hoppas på det bästa, men min erfarenhet är att det altid kommer vara lite sprickor, mindre på sommaren och mer på vintern.
Klicka här för att svara