Hej

vi har köpt ett hus för ca 1 år sedan, ett relativt nybyggt hus som byggdes 2014. Sedan vi flyttade in märker vi att det dyker upp allt fler sprickor mest i ovanvåningen r gipsskivorna ansluter sig mot väggarna som består av isoblock/lättbetong.

Är detta något att oroa sig över, på bilden ser man att det är relativt stora sprickor som skapas i anslutningarna. Är det något galet med att väggen inte är tillräckligt stabil?

jätte tacksam för svar och tips.

• Relativt stora sprickor där gipstaket möter väggen i ett nybyggt hus från 2014, som väcker oro hos husägaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor spricka i anslutning mellan gipstak och lättbetongvägg i ett nybyggt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Safet iska skrev:
Hej

vi har köpt ett hus för ca 1 år sedan, ett relativt nybyggt hus som byggdes 2014. Sedan vi flyttade in märker vi att det dyker upp allt fler sprickor mest i ovanvåningen r gipsskivorna ansluter sig mot väggarna som består av isoblock/lättbetong.

Är detta något att oroa sig över, på bilden ser man att det är relativt stora sprickor som skapas i anslutningarna. Är det något galet med att väggen inte är tillräckligt stabil?

jätte tacksam för svar och tips.
Har du fotat hemma hos mig?:crysmile: Ser nämligen likadant ut, tyvärr. Jag har gavlar i 300 lättbetong så ganska likt din konstruktion. Takstolarna är skruvade i gavlarna så dom sitter ihop som berget. Dock rör dessa komponenterna sig i förhållande till varandra och glipor öppnar sig olika efter årstid. Störigt som tusan men inget att vara orolig för tycker jag.

P Picea skrev:
Har du fotat hemma hos mig?:crysmile: Ser nämligen likadant ut, tyvärr. Jag har gavlar i 300 lättbetong så ganska likt din konstruktion. Takstolarna är skruvade i gavlarna så dom sitter ihop som berget. Dock rör dessa komponenterna sig i förhållande till varandra och glipor öppnar sig olika efter årstid. Störigt som tusan men inget att vara orolig för tycker jag.
tack för snabbt svar, man har en tendens till att förstora det men ena bilden visar en spricka som verkar svälla, får en känsla av att den samlat på sig fukt, kan det stämma. Bilden med en spricka i mitten av rummet.

Nej den samlar inte fukt om du inte har ett helt annat problem med skalet på huset.

Det är två olika material som rör sig olika beroende på luftfuktighet(säsong). Foga bredare och hoppas på det bästa, men min erfarenhet är att det altid kommer vara lite sprickor, mindre på sommaren och mer på vintern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.