Hej! Någon som kan ge ett bra råd hur jag ska gå vidare med fukt I sten grund med en invändigt uppmurad blålera block (tror jag) se bild. Allt uppdagades då vi fick in vatten och avlopp indraget.

Huset är sedan 3 år omdränerat med enkel platonmatta pga. Grund stenen var så ojämn så något annat gick inte att monter.

Som kan ses på bilden 1 så är nedre blocket fuktigt och den sand som ligger som stöd för första stenen.

Dränerings röret ligger rätt och gör sin funktion. Vattenröret är tätt utifrån.

Ska man bara mura igen och se glad ut?

Någon som har tips hur man ska göra.

Håkan

• Fuktigt blålerablock och sten i grund med synligt dräneringsrör och stödsand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Är väl ingen expert.
Men ser fuktigt ut därnere, men ja, kanske bara är att gjuta igen/fylla grus.
Stenen ovan ser torr ut, hare ni inte haft fuktproblem innan kanske det fungerar.
Jag gissar bara dock

N neo11 skrev:
Är väl ingen expert.
Men ser fuktigt ut därnere, men ja, kanske bara är att gjuta igen/fylla grus.
Stenen ovan ser torr ut, hare ni inte haft fuktproblem innan kanske det fungerar.
Jag gissar bara dock
Visst har det varit fukt alltid. När vi tog över huset som i sig var ett stort renoverings objekt så rann det stundtals in vatten då inte dränering funkade. Efter 3år borde de vara tort tycker man. Frågan är om man kan göra något mera, och vad I såfall.

Även om grunden är ojämn kan man använda isodrän, då fyller man upp med lecakulor innanför.
Har varit med om det ett par gånger och det funkar bra.
På riktigt gamla hus så hjälper det kanske inte helt ändå, tex en gammal skola med en nästan 1 meter tjock grund så blev den aldrig helt torr.
Den var så tjock att den såg fukten underifrån och inte utifrån.

Som ni beskriver så stämmer det väldigt bra överens som I vårt fall. Från marknivå till dränerinsrör så kunde de skilja upp till 50-70cm i tjocklek . Som att de skiljde så oerhört i tjocklek så sas det att isodränskivor inte gjorde sin funktion. Där av att man lät montera platonmattan och ca 1 m ut ifrån grund med singel. Vår tanke är att kunna inreda en tvättstuga i källaren. Tanke är att bara mura igen hålet och putsa upp väggarna o sätta kakel på väggarna och klinker på golven. Utan någon fuktspärr så väggen kan andas. Hur låter detta.

S
Har ett hus från 1850 som har rejält ojämn grund. Det står på stora gråsten och för att inte få sättningar så höll jag mig en bra bit från huset med dräneringsrören. Detta resulterade i mängder med makadam och bergkross gick åt då jag inte vill ha jord ovanför dräneringen.

Jag grävde ut, jämna till med makadam så det blev slätt fall.
Sen lade jag platonmatta, dräneringsrör, duk och makadam, se bilder.
Överst som inte är med på bild är ett rejält lager bergkross 0-25 eller nått.

Grävd dräneringsgrop vid ett gammalt hus, med synlig platonmatta, dräneringsrör och makadam vid husgrunden.
Skapa konto

Dräneringsarbete vid gammalt hus, med synlig makadam, platonmatta, dräneringsrör och geotextil nära gråstensgrund.
Skapa konto

Grävd dräneringsränna vid gammalt hus, klädd med platonmatta, delvis fylld med makadam, dukar och tegelstenar.
Skapa konto

Grävningsarbete vid husgrund med nyutlagd makadam, platonmatta, rulle med duk och synlig dräneringsrör i bakgrunden.
Skapa konto

Installation av dränering med orangea plaströr och inspektionsbrunnar i utgrävd grund nära ett äldre hus.
Skapa konto

Dräneringsarbete vid gammalt hus med makadam och platonmatta synlig i utgrävd grund.
Skapa konto

Grävd dräneringsdike vid husgrund med synligt makadam, dräneringsrör och platonmatta.
Skapa konto

Dränering vid husgrund med makadam, platonmatta, svart dräneringsrör och vit geotextilduk på sluttande mark.
Skapa konto

Dräneringsarbete vid gammalt hus med makadam, platonmatta och dräneringsrör utlagda längs husgrunden.
Skapa konto

Hej Daniel. Vilket fint grundarbete du har lagt ner. Principen var samma för vår del. Vi har istället Bohuslänsk granitblock som grund. Den kunde skilja upp till 80 cm så de gick en del grus. Tyvärr så upplever vi att de fortfarande är lätt fuktigt i väggen som jag beskrivit i tråden. Nu har jag konsultera med kunniga och har fått rådet att mura igen och putsa upp väggen. Rummet ska Aggera torkrum så det blir till att kakla upp utan fuktspärr. Hoppas detta funkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.