34 892 läst · 83 svar
35k läst
83 svar
Villa Ingeltorp, stenhus i Ytong på skånska landsbygden
Vi är nu äntligen igång med vårt husbygge. Tomten som tidigare var åkermark hittade vi sommaren 2017 och vi kämpade sedan ett år för att få förhandsbesked och bygglov. Vi är två nyexade civilingenjörer som flyttat tillbaka från Göteborg för att bygga vårt drömhus. Huset har vi ritat och kommer att bygga till större delen själva men vi har även hjälp av min sambos pappa som är hantverkare samt av resten av våra familjer och vänner.
Stilmässigt försöker vi efterlikna en gammal Skånelänga med bland annat klassiskt spröjsade fönster med mittpost, gesims och positiv grundsockel.
I dagsläget är arbetet med plattor till hus och garage slutfört och stomresning av garaget är påbörjat. Anledningen till att vi bygger garaget först är att vi ska flytta in i en liten lägenhet som blir på garagets ovanvåning. Där kommer vi sedan bo under tiden vi bygger huset.
Då detta är vårt första husbygge har vi haft otroligt stor hjälp av forumen här på Byggahus. Vi kommer att lägga upp bilder här efterhand som projektet fortskrider och vi tar tacksamt emot tips och frågor.
Stilmässigt försöker vi efterlikna en gammal Skånelänga med bland annat klassiskt spröjsade fönster med mittpost, gesims och positiv grundsockel.
I dagsläget är arbetet med plattor till hus och garage slutfört och stomresning av garaget är påbörjat. Anledningen till att vi bygger garaget först är att vi ska flytta in i en liten lägenhet som blir på garagets ovanvåning. Där kommer vi sedan bo under tiden vi bygger huset.
Då detta är vårt första husbygge har vi haft otroligt stor hjälp av forumen här på Byggahus. Vi kommer att lägga upp bilder här efterhand som projektet fortskrider och vi tar tacksamt emot tips och frågor.
Ritningar huset
Det ser fint utvibyggerhus skrev:Vi är nu äntligen igång med vårt husbygge. Tomten som tidigare var åkermark hittade vi sommaren 2017 och vi kämpade sedan ett år för att få förhandsbesked och bygglov. Vi är två nyexade civilingenjörer som flyttat tillbaka från Göteborg för att bygga vårt drömhus. Huset har vi ritat och kommer att bygga till större delen själva men vi har även hjälp av min sambos pappa som är hantverkare samt av resten av våra familjer och vänner.
(Länga är egentligen ett rakt hus, kommer från danskan och ordet lång skulle jag tro.)
Redigerat:
Tack för din kommentar! Det har du helt rätt i.. Konstigt nog har varken vi själva eller byggnadsnämnden reagerat på detta.. Hoppas att det inte ställer till med problem för oss!L LAB skrev:
Fint hus!
Jag skulle flytta trappan vid entrén, det dras upp en massa grus och sånt när den startar precis vid ytterdörren.
Skjutdörrar blir nästan alltid stående öppna så om det inte är 110% nödvändigt så råder jag er att byta till vanliga dörrar.
Jag skulle flytta trappan vid entrén, det dras upp en massa grus och sånt när den startar precis vid ytterdörren.
Skjutdörrar blir nästan alltid stående öppna så om det inte är 110% nödvändigt så råder jag er att byta till vanliga dörrar.
Tack! Bra kommentar angående trappan. Tyvärr tror jag inte att det är möjligt utan att trappan kommer ut över korridoren som går till groventré/tvättstuga.V vanpire skrev:
Vi har valt skjutdörrar till vissa rum just av den anledningen att det är dörrar som vi gärna vill ha stående öppna. Men vi får ta en funderare ännu en gång kring om det verkligen är praktiskt. Skönt att vi bygger garaget först, det ger oss mycket tid att fundera på hur vi vill göra i huset.
Prova vad ni tycker om att byta plats på trappan och raden med GL i sovrummet.
Klädkammaren är ju ordentligt stor så där får ni plats med det mesta som ni behöver.
Påverkar förstås planeringen av övervåningen ...
Klädkammaren är ju ordentligt stor så där får ni plats med det mesta som ni behöver.
Påverkar förstås planeringen av övervåningen ...
Här kommer lite bilder från ovan ifrån de första veckorna. Vi valde att sänka hela tomten för att få allt i samma nivå vilket innebar stora högar med jord och schakt som ligger kvar på tomten och en del fick köras bort för att så småningom köras ut på lantbrukarens mark. Vi hoppades på att det skulle vara ca 70 cm med matjord under huskropparna men på sina håll var det upp till 150 cm. Det innebar att entreprenören fick köra dit över 1000 ton med fyllnadsmaterial, och det var inte billigt. Vi plöjde även ner 800 m jordvärmeslinga i samband med markarbetet. Vi lade inte slinga i vinkeln av huset då vi tänkt att anlägga pool längre fram.
Det gick åt 35 kubikmeter betong