N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Stenen 2 skift under är ju också på väg att gå av.Dom var inte av vid murningen, men kanske bryts pga att något sjunker. Oavsett så ska/kan du inte göra något åt det.
Det kommer se mycket värre ut om du/någon murare försöker byta ut dom trasiga tegelstenarna.
EDIT. Det är inte en frostsprängning.
Det kommer se mycket värre ut om du/någon murare försöker byta ut dom trasiga tegelstenarna.
EDIT. Det är inte en frostsprängning.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg
Men när det väl är en spricka, finns det inte risk att det tränger in fukt som sen kan ge frostsprängning? I så fall borde man kunna undvika det genom att fylla i med lite tegelfärgad utefog. (Jag har också delvis tegelfasad på mitt hus så är lite intresserad av den anledningen.)
Aha så troligen på grund av sättningar?
N neo11 skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Nu är ju detta hårdbränt tegel som inte absorerar fukt lika bra som lättbränt tegel.
Men allt tegel absorerar fukt bättre än alla andra material, du behöver inte oroa dig för att fukt tränger igenom hela tegelstenen såvida den inte är únder sockelnivå. En sockel brukar vara 20-30 cm ovan mark.
Hade det varit mitt hus hade jag aldrig kladdat med någon tegelfärgad mjukfog.
Men allt tegel absorerar fukt bättre än alla andra material, du behöver inte oroa dig för att fukt tränger igenom hela tegelstenen såvida den inte är únder sockelnivå. En sockel brukar vara 20-30 cm ovan mark.
Hade det varit mitt hus hade jag aldrig kladdat med någon tegelfärgad mjukfog.
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Sättning eller om väggen är för lång utan rörelsefog (spricker i mitten eller hörnen av ytan i ett rakt sträck) tredje alternativ är att du har mycket rörelse men ett bruk som är hårdare än stenen och då ger det sig på svagaste punkten lite här och var.******* skrev:
Oavsett så är det antagligen att byta stenarna och hitta ett bruk som är snarlikt eller bara köra en fullösning och köra lite transparent silikon över sprickorna eller bara låta det vara, så länge det inte är jätteutsatt yta så blir det inte frostsprängda tegel pga en sådan spricka med en sådan placering (mer vanligt när fogarna är slut, något är fel med avrinning på plåtar och tak eller om det är en värmekälla bakom som inte är isolerad, t.ex insjunkna element i lägenheter)
Är det en spricka pga för lång vägg så kan det vara klokt att såga upp en rörelsefog vid hörnen eller om den är väldigt lång en i mitten.
Här är en frostspräning in the making för referens, Sprickan framifrån ser samma ut men slår du lite nätt på dem med en hammare så hör du ett ihåligt ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och såhär ser det ut innan det har sprängt när man fräst ut fogen runt stenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara