Tjo

Jag provar igen då den gamla tråden inte fick något svar :D(troligen dåligt formulerad fråga)

Jag fick precis hem ett par nya vridfönster(trä/alu) som jag tänkte montera i helgen så jag har några frågor jag vill få klart för mig innan jag river dom gamla.
Mitt hus är från 57 och har tegelfasad utanpå betongstomme.

Som ni ser på bifogad "ritning" så är det 10 mm puts på insidan som jag inte hade planerat ta bort utan bara bygga laga i alternativt sätta in en nisch efter att jag renoverat klart.

Min tanke var då alltså att montera fönsterna utifrån och "lägga" dom mot putsfalsen. Djupet och placeringen blir då densamma som de gamla fönsterna hade.

När all tätning osv är gjord är det tänkt att plåtslagaren kommer och sätter L-profiler på utsidan samt fönsterbleck.
Hur ska jag tänka angående tätningen av dessa(karm/vägg). Jag kommer ju inte åt inifrån efter att fönsterna är monterade om jag låter putsen på insidan vara kvar.

Ska jag använda svällist, vanlig drevning med eller utan plast, bottenlist?

Hur ska man smidigast täta karmen mot stommen och vad är rätt ;)?

Tack för hjälpen :)

• Ritning som visar en fönsterinstallation med mått och material som puts, fönsterkarm och tegelfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vridfönster på en tegelfasad, ett klart och ett matt, på ett hus från 1957.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du får prova dreva utifrån ,närmast insidan en remsa plastad drev sen fyller du resten med ej plastad drev

sen finns där ju svällist som är ca 2mm tjock oxså ett alternativ kanske bättre än drev

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.