1 712 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Utbyte solfångare
Om man läser om solfångare så anges årsutbytet normalt vid 50 graders medeltemperatur.
Vad menar man med detta?
Finns det någon formel bakom detta årsutbyte så att man kan räkna om till någon annan medeltemperatur?
Vad menar man med detta?
Finns det någon formel bakom detta årsutbyte så att man kan räkna om till någon annan medeltemperatur?
Att medeltemperaturen (temperaturen där solångaren får producera) är 50 °C. Vid högre temperaturer i solfångaren blir temperaturskillnaden mot omgivningen större och därför arbetar fram för allt plana solfångare mer oeffektivt jämfört med rörsolfångare.
Är medeltemperaturen i solfångaren lägre blir årsutbytet större ....
Värden som är angivna i SPs lista gäller för klimatet i Stockholm, dvs förhållanden som man har i Stockholm.
Man finns en formel bakom detta ...
Jag märkte att tyskarna ofta vill simulera själv och därör vill de veta vilket eta0 den respektive solfångaren har och vilka förlustkoefficienter osv ...
Ungefär värden som är angivna här:
http://www.suncarry.de/produkt.html
Ett exempel:
Jämför man t.ex. 2 solfångare och har t.ex. solfångare 1 lite mer årsutbyte än solfångare 2 i SPs lista så gäller det för förhållanden som man har i Stockholm. I Kiruna t.ex. kan solfångaren 2 ha ett större årsutbyte.
Det beror på t.ex. eta0, a1, a2 .. i kombination ... komplicerad, eller :S
Är medeltemperaturen i solfångaren lägre blir årsutbytet större ....
Värden som är angivna i SPs lista gäller för klimatet i Stockholm, dvs förhållanden som man har i Stockholm.
Man finns en formel bakom detta ...
Jag märkte att tyskarna ofta vill simulera själv och därör vill de veta vilket eta0 den respektive solfångaren har och vilka förlustkoefficienter osv ...
Ungefär värden som är angivna här:
http://www.suncarry.de/produkt.html
Ett exempel:
Jämför man t.ex. 2 solfångare och har t.ex. solfångare 1 lite mer årsutbyte än solfångare 2 i SPs lista så gäller det för förhållanden som man har i Stockholm. I Kiruna t.ex. kan solfångaren 2 ha ett större årsutbyte.
Det beror på t.ex. eta0, a1, a2 .. i kombination ... komplicerad, eller :S
Jag fattar fortfarande inte vad som menas med dessa 50 grader, som årsmedelvärde vad då?
Hur ser denna formel ut mattematiskt?
Hur ser denna formel ut mattematiskt?
Klicka här för att svara