Byggahus.se

Bygglovsfritt vindkraftverk

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag funderar på att skaffa bygglovsfritt vindkraftverk till fritidshuset. Då är vingspannet max 3 meter. Huset är direktel och jag vill koppla in på elnätet i huset.
    Såg windon.se på nätet men de är dyra men kanske bra kvalitet?

Någon som har tips på verk som fungerar bra?

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Läs först tråden om hanevind på detta forum, länge sedan men inte bortglömt.

Det är troligen MYCKET svårt att få ekonomi i ett litet lågt placerat verk, köp hellre andelar i ett stort, högt och bra placerat verk.

Protte

Har man inte fast el så kan ett verk som laddar batterier vara en räddning men inte om ni har fast ström.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Hej hur mkt får du ut av den ?
    Och är det ett komplett paket du köpt eller du har fixat allt själv ?

mvh

4. U
    Medlem Nivå 1
    Jag har fixat själv med generator och manöverskåp.
    Min erfarenhet är att turbulensen på låg höjd betyder mer än jag förväntade mig.
    Min mast är 9m men jag vill nog upp 10m till.
    Det ser ut att bli ungefär 2000kwh/år

De här små snurrorna skall man inte sätta upp i tron att det betalar sig,
    kanske om man blir 200 år gammal.men det är kul att se att det fungerar.

Uffe

5. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    ser ut att vara en vertikaldrivande propeller du har...
    Finns det inte med horisontella system? Forskningar har gjorts , och man får ut mycket mer energi ifrån horisontella system...

6. S
    Medlem · Nivå 6
    DISCLAIMER: Jag jobbar i småskalig-vindkraft-branchen. Vet inte riktigt om det är OK enligt forumets regler för mig att skriva om det här.

Ett horisontalaxlat verk, som det som Ulf har, är väldigt känsligt för turbulens. Det är mycket viktigt att komma upp över markturbulensen, minst tio meter i ett öppet landskap.
    Vi brukar säga att avståndet mellan närmsta träd, hus, etc skall vara tio gånger hindrets höjd för att komma undan den turbulens som skapas, Om man har en dominerande vindriktning så kan det ibland vara godtagbart att ha lite mer hinder i en riktning som det inte blåser från så ofta. Man ska dock tänka på att ett hinder ger turbulens på alla sidor, inte bara läsidan.

Vertikalaxlade verk är inte alls lika kännsliga för turbulens, men jag har än så länge inte hittat ett vertikalt verk som funkar i närheten av så bra som tillverkaren påstår. Problemet ligger till stor del i att ett vertikalt verk har en lägre rotationshastighet och det är svårt att ekonomiskt bygga en liten generator som funkar bra i låga hastigheter.

(I princip alla småskaliga verk bygger på direktdrivna permanentmagnetgeneratorer för att slipp effekslukande och underhållskrävande växellådor.)

En annan grej som är vikig är att göra en vindmätning innan man investerar i ett verk. Vindresurserna är väldigt lokala på de höjder som är aktuella i de här storlekarna. "Det blåser som fan här" har jag hört många gånger, ofta visar det sig att det är en snittvind på 3 - 4 m/s och då blir det ingen ekonomi i ett vindkraftverk, oavsett storlek.

7. S
    Medlem · Nivå 6
    Vill också tillägga att Hanevind har fått mycket mer skit än vad jag tycker de förtjänar. De verk som har krånglat har varit prototyper och förserier, och därtill väldigt få.

8. M
    Medlem Nivå 4
    är lite saker jag fundera på

när man läser reglerna så får inte snurran ha mer än 3m i diameter men hur mäter man det på ett vertikalt verk ? för har man 3m i diamerter på "tunnan" och 6m hög så ska man altså hålla sig innanför reglerna ?

och en sak till är att det är svårt att få vertikala verk att funka bra när de blir stora och många mindre verk bygger väll på att man bara skallat ner erfarenheterna från stora ?

men sen kan jag inte se varför man ska envisas med de generatorer som byggs för vindkraftverk om man ska göra nått eget för så svårt är det inte att göra en växel (två drev eller kanske fyra eller två remskivor och en rem ) och de är ganska så underhållsfritt med några drev som ger en fast växel för nu när vi ändå pratar små verk så är det ju 12/24v DC och frekvensen som generatorn ger ut är oviktig här (vilket den inte är om man ska ta ut det direkt i väggutaget utan modulering

så varför ska en som bygger ett eget verk inte använda sig av vad den har hemma eller kan köpa billigt som en vanlig bilgenerator och växla om drivningen så den ger fulle vid en viss vind iställe för att köpa en generator för 20-50kkr som gör samma sak som två bilgeneratorer ?

9. S
    Medlem · Nivå 6
    Det finns flera anledningar att man vill använda en generator som är speciellt framtagen för vindkraftverk. T.ex. så är startvridmomentet lägre, lagringen för axeln är robustare (det går att hänga vingarna direkt på den) och framförallt så är de lindade för lägre varv än t.ex. en bilgenerator.
    En växellåda är inte bara något som kräver service (vilket antagligen inte är ett problem om man bygger själv), det försvinner en hel del effekt i den också.

Du ska definitivt inte behöva betala några 20 - 50 kkr för en generator i skala som lämpar sig för ett hemmabygga. En bit under 10 kkr inkl moms för 1500 W är mer rimligt.

10. K
    Medlem Nivå 6