Håller på att planerar för mitt solfångarsystem och försäljaren säger att man måste ha en kraftigare pump till mitt system. Har ackumulatortanken i källaren och fångarna på taket nivåskilnad på ca 8meter. men min röris säger att man måste ha ca 1 bars övertryck för 10 meter tryckhöjd. På solsystemet sitter en övertrycksventil på 0.6bar.

Vem har rätt?
Hur skall systemet vara utformat (systemtryck, pump) ?
 
0,1Bar per m vattenpelare stämmer bra.
Sitter solsystemets övertrycksventil uppe på taket så fungerar det då det inte är så högt tryck där uppe.
 
Övertrycksventilen brukar väl inte sitta öppe vid taket utan i pannrummet.
Det måste vara fler än jag som har stor höjdskillnad, hur är era system utformade?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.