Solceller, Solfångare, Solenergi
Lellesunk: Nja, vissa av dom termostatstyrda ventiler som finns tål max 45 grader, sen smälter själva innanmätet av vax... Vet ej om denna konstruktion gäller för alla på marknaden än, håller på och kollar runt. Har för övrigt idag monterat ett vindskydd. Får se om det blir nån skillnad! Sånt backspjäll torde inte funka så bra... Samma svaghet som vanliga kallrasskydd i plast: Det funkar
tompa_70: Jo en helårsanalys kanske kan ge nåt som underlag. Det säger dock en del redan när man ser årsvärmen solfångarna ger, säg teoretiskt 3000-6000 kwh. Jag är benägen att tro att lejonparten av årsvärmen kommer vid fel årstid (sett från husets värmebehov). För mig är det inte ett tillräckligt argument att man någon gång i februari månad kan komma upp i 50 gr i acken. Jag har en
emmanicke: Har någon något att säga om velux solfångare som är nya på marknaden. Någon som testat i verkligheten? ska bygga nytt hus i sommar och ska ha några veluxfönster i taket, och såg då på deras hemsida om denna produkt Nicke
Stefan Tall: [citat] Visst det går att hugga sig igenom med yxa också, om det är tillräckligt tunn dimension. Hur tjockt är det i ditt flipper?
orparn: Grattis till pannan :) Har du den bara som tillskott så funkar det nog bra annars tycker jag du har för liten tank. Om du börjar elda vid 35 grader och värmer till 95 (ca 2h eldning)så har du ju bara 21kWh lagrad energi i tanken så det räcker ju inte så länge utan att elda på igen. Att du har en tank där är ju ändå en bra buffert för att undvika kokning utan att behöva strypa
jensreerslev: Har kanske 30m enkel väg mellan pool och växlaren tror att det bromsar mycket i slangen så vattnet tar den enkla vägen istället.
ricebridge: och hur förvarar man batterierna bäst?
elsasigne: Jag funderar på om det kan vara klokt att sätta en solfångare på en vägg mot sydväst och koppla samman den med en liggande solfångare på taket lutande ca 45 grader mot sydost. Tanken med detta är att den stående fångaren ska vara snöfri på vintern (vi har ofta snö fram till april) och fånga den lågt stående vintersolen och den på taket ska vara mest effektiv på sommaren. Kan
Herr hatt: tack för alla intressanta svar och uträkningar om energiåtgång. Ja vägsalt är inte dumt men det riskerar att reta upp vissa miljömedvetna grannar särskilt som man inte får salta här i GBG. (max 2% i sand/flis för att förhindra hopfrysning) men kanse man kan räkna en 100kg stenbumling som sand och sedan sprida ut saltet ;) Eller skylla på jävligt bra skottning och sedan salta
drl: Just det, expansionskärlet har jag placerat upptill för att vara säker på att det inte rinner ut något. Högsta höjden på vätskenivån i expansionskärlet får vara max 300mm över högsta nivån i tanken för att det ska gå som cistern istället för tryckkärl. Jag antar att nån millimeter hit eller dit inte är kritiskt, men om det nu går att uppfylla detta verkar det bra.
Buster1: Seriöst,bortsett från att isolera mer så brukar olika former av terassvärmare eller varför inte en kamin funka. Det finns ju väldigt många olika typer av uterum så en bild skulle ju inte skada.
rogge_vvs: [citat] Den kan väl jämföras med en luft/vattenpump och fungerar som de gamla CTC-pumparna som stod inne och hade slangar ut genom väggen. 300 liter bör väl räcka till ett bad.
jensreerslev: Hur stor solfångare har du? Jag har 750l actank borde jag inte ha överskott mellan maj till augusti om jag lägger 20-25m2?
Enk Projektet: Tanken är mest att testa mej fram, bygger nu om en fd sommarstugaoch försöker tänka lite framåt. Det blir inget Passivhus men jag isolerar ganska mycket. Kommer inte ha vattenburen värme men tanken är att ha ett värme batteri på tillluften på FTXen och en teknik tank som jag ska kunna ladda med lite olika värmekällor och då ev en solfångare på väggen och kanske en pelletskamin med
Glenn K: [citat] Nej, det var ett helt annat verk och leverantör, ja det var ett vertikalverk men av traditionell typ (Såg bild på verket i GP), har för mig att leverantören var från Kina.
InsidersUnited: Jag har kopplat på 200 m 40mm pem slang till min befintliga poolpump 0,35hk leder det upp på taket (3,5m upp) och tillbaka, köpte en differensttermostat från primastar och har ca 2C skillnad med utlopp/inlopp. I somras var det ca 23-29c i poolen hela tiden. (ingen täckning på natten) Poolen är liten (isolerad 10cm cellplast) 3.3X5,5 ca 15m3. Kom fram till att poolen höll ca 3-4c över
Ante78: Ja vi får väl se hur det fungerar i praktiken. Effectatanken skall kopplas in om några dagar, dock utan solpaneler till att börja med. Det är väl som analog säger bättre att ha lite mer solfångare eftersom "överskottsvärmen" ändå kommer att tas tillvara i den större tanken i garaget. Skall bli intressant att se hur väl den inbyggda automatiken hanterar detta. Blir dock troligen
AXS: Bergvärme + solvärme är kanske ingen jättevanlig kombo, men bra då du avlastar borrhålet under sommaren. Men med bergvärme har du troligen ingen ackumulatortank, vilket gör det hela lite bökigare. läs här: http://www.byfy.lth.se/Publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf
Mikael_L: Jag tror på dubbel acctankvolym och dubbel solfångararea, ungefär. Och solfångarna ska förövrigt vara ytterligare 10-20% mer area och av vanlig plan typ istället, av kostnadsskäl. Sen ett tokisolerat hus, så det klarar sig med 7-10.000 kWh / år i uppvärmning. Sen behövs det en tekniktank eller slavtank eller vad man nu ska kalla det, på 500-1000 liter. Som används senare på hösten
analog: Ju så är det ju, fast laddar du fullt på kvällen så är säkert tankbotten sval på morgonen när solen kommer, och eldar du under dagen/morgonen ser du ju om det är en solig dag och då behöver du inte elda alls alt. ett litet inlägg.
Lars K: [citat] Jag har precis kört igång mitt solvärmesystem (för sent för att få ut något iår, tyvärr) Jag har dubbla slingor och en reglercentral som automatiskt ska växla mellan slingorna. Jag har tempgivare i tanktopp resp botten. Låt säga att min tank är 150 cm hög och teoretiskt sitter tempgivare för tanktoppen på 150 cm och tempgivare för botten på 0 cm och jag har två slingor
Benn: Hej Har varit på resande fot samt älgjakt. Tack för alla tankar. Jag tror Miry.s ord om kostnaden kontra funktion väger tungt. /Benn
niklash: Övertrycksventilen brukar väl inte sitta öppe vid taket utan i pannrummet. Det måste vara fler än jag som har stor höjdskillnad, hur är era system utformade?
joflopp: Jo, men vad SolarVenti är varm luft med låg luftfuktighet. I huvudsak så verkar systemet ha tagits fram för att få bort och undvika "sommarstugelukt" som annars lätt uppstår i instängda och ouppvärmda stugor.
Spax: Jag har två paneler med 16 rör på varje. Jag köpte ett paket på Arsite. Kostade ca 12000 och innehöll paneler,pumpgrupp,soldator & exp-kärl. VB är på 300 liter den köpte jag några månader innan,när den gammla gick sönder. Det var så det hela började......... Beredaren gick på ca 11000 och alla kopplingar,rör m.m på ca 5000. [citat] [/QUOTE]
exerg: Det borde gå med en tvättmaskins eller kylskåpstermostat, visserligen är den oftast inte kapslad men med 12 volt kan det väl duga.Åtminstone de äldre TM-termostaterna hade ett x-tra stift som blev slutande istället för öppen.
Chrissofsweden: [citat] Fast det är väl mer ljuddämpning för motorrummet än isolering. Jag tror han tänker på vanlig isolering typ isola med folie runtom. /C