1 385 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Lagringskapacitet
Jag bor i södra Marocko och bygger ett hus. Eftersom jag vill utnyttja solen som energikälla (inte värme) har jag köpt en solfångare, 175 W - 4,9 A. Till detta har jag 1 batteri, 100 A. Vidare har jag köpt en transformator 700 W. Det fungerar bra än så länge. Eftersom jag bor rätt isolerat har jag ingen tillgäng till information, utan måste prova mig fram lite i taget. Det batteriet jag har räcker förstås inte, men hur många till kan jag ha för att utnyttja solfångarens kapacitet. Solinstrålningen är just nu mellan 6,5 - 8,5 kwh per m2. All info mottags tacksamt!
vet inte vad du ska använda det till men är det att kunna utnyttja den panelen fullt så bör du ju ha mer än 300Ah i batterina men jag antar att du har koll på hur mycket energi den ger eller?
finns laddregulatorer som man kan läsa ut det på och de flesta har iallafall en bra amper mätare så får du skriva upp skillnad timme för timme när man har full förbrukning men jag tippar på att du kanske kan ger 1-1,5kWh om dagen men
så vad är det du undrar ?
finns många bra sidor men jag tycker att 24volt.eu är en bra sida när det gäller det och där har du billiga saker med
finns laddregulatorer som man kan läsa ut det på och de flesta har iallafall en bra amper mätare så får du skriva upp skillnad timme för timme när man har full förbrukning men jag tippar på att du kanske kan ger 1-1,5kWh om dagen men
så vad är det du undrar ?
finns många bra sidor men jag tycker att 24volt.eu är en bra sida när det gäller det och där har du billiga saker med
Klicka här för att svara