Hej Tjena,

Vad har du läst om "50%" i bidrag. Jag är precis påväg att investera...men om det stämmer så ska man ju vänta!

Vore kul att veta var du har fått uppgifterna ifrån?

Häls
J

Hej Tjena,

Vad har du läst om "50%" i bidrag. Jag är precis påväg att investera...men om det stämmer så ska man ju vänta!

Vore kul att veta var du har fått uppgifterna ifrån?

Häls
J

hej JonN

läste om det i tidningen klokahem sid88.nr 1, 2009
är en bra tidning det..
står även om ett förslag att man som privatperson ska kunna sälja el ut på nätet.
som man redan gör i andra länder

Det här är väl frågor man ska ta beslut om i sommar? Det känns som om regeringen måste främja sådana här inversteringar, om deras miljöpolitik ska vara värd att kallas just det. Vi installerar som sagt inte förrän till hösten, så det vore smasken att få ett kännbart bidrag.

Artikeln ni refererar till tror jag hänvisar till solpaneler, dvs för elproduktion. Jag har inte läst tidningen, men Tjenas kommentar om att sälja el tyder på det. Jättebra, men det har inget med luftsolfångare att göra.

Jag har inte hört om något annat stöd än solvärmestödet som gäller från januari i år som uppgår till max 7500 kr.

Från och med den 1 januari 2009 kan du hos länsstyrelsen ansöka om ett nytt solvärmestöd. Stödet gäller alla installationer av solvärme oavsett var du installerar dem. Är du företagare får du inte ha påbörjat arbetet innan du ansökt om stödet.
Från och med 1 mars 2009 kan du ansöka om stödet elektroniskt.

Det är många krav som ska vara uppfyllda för att du ska få bidrag. Med hjälp av länkarna nedan kan du ta del av information och ansökningsblankett.

Vänd dig till länsstyrelsen i ditt län om du har frågor.
Läs mer i informationsbroschyren (pdf).

var på rapport idag om att det kommer ett nytt förslag till stöd för solpaneler..bara hoppas det går igenom...varför ska allting ta så lång tid i sverige,när det går så fort i andra länder..
ochså på aktuellt om att man kan sälja el i tyskland som privat person..
man säljer 1 kwa för 50cent=5.50kr nåt..
får köpa för 20cent =2.20 ungefär...dyrt med el i tyskland..

Redigerat:
Om bidraget höjs så kommer solfångarna garanterat stiga..
När det kom bidrag på 10000:- för att byta ut oljan mot pellets så steg pelletspannorna med 10000:- månaden efter bidraget va klart..
När det blev 10000:- i bidrag för miljöbil så steg iaf vag´s miljöklassade med 10000:- oxå så kunden tjänade inget på det..

Återigen, bidraget det talats om i dagarna gäller SOLPANELER, dvs för att tillverka elenergi, och inte SOLFÅNGARE, som används för att tillverka varmvatten. Tror inte det är så enkelt som 2an säger, det finns för många tillverkare av solpaneler för att det skall inträffa. Snarare ökar försäljningen, vilket sänker priset på sikt (hoppas jag iaf....)

Har kollat på liknande lösningar och...jag vet inte. Tycker personligen att det är bättre att använda sig av en solfångare och integrera den i övriga system i huset.

foxmulder skrev:
Jag har varit på SolTech och tittat på systemet och talat med dem. Vi ska precis skriva kontrakt på 50 kvm takinstallation, så jag är naturligtvis "såld" på det. Jag har sett det i drift och de har byggt systemet på lite olika platser, så det känns stabilt. Det som framför allt tilltalar mig är enkelheten i konstruktion och princip, samt att det ser snyggt ut. Det är så klart en relativt stor totalinvestering, men kvadratmeterpriset är inte speciellt högt. De jobbar även med utveckling av elproduktion och kylning via samma grundläggande system, och det är en anledning till att jag tar i lite extra med storleken på vårt system.
Hur har det gått med installationen, påbörjad eller klar?

Vilken kvm kostnade har det blivit.
Vet du/ni vad det kostar med "vanligt" tak per kvm? (tegel/betong pannor).

Nu har det gått ett tag sen detta skrevs, hur har det gått för er? Blev det en installation?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.