Robotgräsklippare
Gimbal: Det luriga med ramper är om klipparen kör in i den av misstag. Jag har en Wiper och en lång ramp och det funkar fint sen flera år tillbaka utom just om klipparen kör in i rampen av misstag, ofta löser den det men ibland blir den stående på tvären och har svårt att vända runt. Den följer dock begränsningskabeln upp och ner för rampen så där finns bara en kabel. Med guidslinga och
Cameron: Tänkte köra 1 vecka med högsta inställningen för att undvika att klippa av någon kabel. Slog ner många extra märlor så att kabeln inte sticker upp någonstans.
fredsknekt: Hejsan, har en worx 791E som strular lite när det regnar, Den tappar tråden på en del ställen vars det svänger lite och är 30cm från dike och resulterar i att den hamnar utanför tråden och står fast i diket. Funderar på varför det blir så då den annars när det är torrt i gräset så följer den fint tråden och sedan så tycker jag att regnsensorn verkar en aning okänslig,det kan
Henning79: Hei Hvis det er nivå skille, så kan du lage en bakke opp til neste nivå og trekke guidelinjen dit. Det har jeg gjort, og det fungerer fint. Husk max helling. Jeg har en AM 305 og bakken er 15 grader. Se her http://youtu.be/cHJln-22bRY
Engztrom: Jag har en 612:a, och min app tappar kontakten hela tiden. Funkar högst någon minut åt gången... Och ibland får den inte kontakt på flera timmar, även om man står bara 1 meter ifrån klipparn! Jag tycker det är lite Microsoftstuk över det hela...
Foffe77: Kanske är långsökt eftersom jag har en helt annan modell, men min 795E stänger av sig i laddstationen om den inte har något schema inplanerat, dvs noll timmar alla dagar i veckoschemat.
hevi: Jag har testat det nu ikväll, faktiskt. Det blir marginellt bättre, men inte bra nog... Nu har jag blockat gattet med en stor kruka så klipparen i princip bara kan passera in och ut om den spårar längs med avgränsningstråden och då funkar det OK, men jag hade gärna sluppit att stapla upp en hög med skrot precis där man vill gå...
peternicklas: [citat] Prova med att justera slingan lite så att klipparen får en annan vinkel ut från slingan. Jag säger även att HQ ska inte vara några problem för Worx, tror även jag får medhåll från R&D. Den ska inte smita p.g.a. detta.
Daniel Segerlöv: Börje följde begränsningskabeln in nu när han slutade för natten. Han körde nära kabeln, men ändå så rundade han ön, så det fungerar ju hittills i alla fall. Men en sak som jag inte blir riktigt klok på är det att han går medsols in, fastän det kan vara 250 meter åt det hållet, och 50 meter åt det andra hållet. Är det inte meningen att han ska känna av vilket håll som är
hevi: Ska man komma ner under halvmetern så börjar det bli väldigt stökigt, då man måste veta satelliternas position i förhållande till varandra väldigt exakt. Då gravitationen är olika på olika ställen över jorden driver satelliterna lite fram och tillbaka och man får därför ett mätfel. Atmosfärens beskaffenhet påverkar också hur lång tid det tar för signalen att nå mottagaren
MrPlow: 6-7 år är ju ganska gammalt för en klippare. Hur är den underhållen? Eller affären redan klar?
quick: Det ända konkreta i den filmen är att bakhjulet kan slita på gräsmattan. Argumentet om att man måste läsa instruktionsboken och att det skulle vara jätte besvärligt säger nog mer om dom som gjort testet än om Gardenas klippare.
mortimer: Och då bör man kanske samtidigt lägga lite grövre kabel som brukar finnas på de 500m rullarna som man lägger ner m.h.a maskin. Skulle iaf jag gjort
SueCia: enligt konsumentköplagen har du rätt till eventuella merkostnader du fått pga problemet, resor ingår i den kategorin.
Martin Sund: Strömlös sommarstuga typ. Vore bara skönt att slippa klippa. Solceller har ju kommit ner i pris de senaste åren, så det kanske inte behöver bli superdyrt. Tänker mig att man behöver ha kanske några seriekopplade batterier som laddas. Blir det mulet en längre tid så bör ju hela anläggningen bara stanna och roboten även den stanna när slingsignalen försvinner? För att sedan
Nonkan: Du kan be grannen att prova med en annan pinkod för att se om det blir någon skillnad. På 220 varierar signalen beroende på pinkod så att det ska vara möjligt att köra flera HQ på samma gräsmatta med överlappanďe kabel.
lars_stefan_axelsson: [citat] Efter att själv ha läst in mig, felsökt, och lagat senast igår (;)) så svarar jag följande: Ja, 4 Ohm är en helt OK siffra för så lång kabel. Vad gäller lödning kontra skarvhylsor, så fungerar hylsor bra. OM man har rätt tång vill säga, inte bensinmackstången, då fungerar de inte. Men med rätt tång så blir kopplingen gastät och med (lite) konsistensfett och
staffan ekström: [jag har en WG 791E. Efter försök att uppdatera mjukvaran så är den DÖD 😖. någon som vet hur man återställer maskinen?
Zitram: Så! Kabeln är nedlagd och laddaren lyser grönt. Nu är det bara guiden kvar imorrn, så vid lunch ska den ut :) Fick med bodykit till den, men hur fasen byter man? Hur får man loss de tre delarna? Får inte bort någon av dom tidigare ;) Ingen broschyr eller något hur jag ska göra.
magstorm: En klar förbättring för oss med en sluttande tomt hade varit om de kunde börja sälja däck liknande de här som tillbehör (eler rent av ha dem som originaldäck) [bild]
chris99: Klipparen har nu flyttat hem och jobbat problemfritt i en vecka. Det var en trasig display, visade det sig till sist. Naturligtvis det sista de provade att byta.. Imponerad hur klipparen klarar våra branta slänter. Det lutar kring 45 grader och den klarar det utan problem. Någon gång har den lättat på framhjulen och gjort ett omtag. Men oftast fungerar det perfekt. Otroligt nöjd med
quick: [citat] Ja det har han verkligen, det kan han inte klaga på 😜
ola_: Min Gardena R160 står precis och laddar upp sig efter att ha varit ute på sin första klipprunda. Jag är jättenöjd. Den är tyst. Rekommenderas!
t-quick: Finns en sida som säljer batterier för 499kr men kan inte hitta den nu. Jag bytte själv förra veckan och den fungerar kanon. Finns en fransk youtube film som visar hur man gör
t-quick: Ok testar att flytta guide till hus1i helgen, vad ska jag då köra för tider? 99min-slinga, 4min guide1, 99min guide2. Har beställt en 330x till mor tänkte låna lite kabel av henne till guide2 :)
jilldris: Borde ju vara någon sensor, alternativt slinggeneratorn som lagt ner efter vintern. Är nog bäst att kontakta supporten på Tidab och höra vad de säger. http://www.tidab.se/kontakta.aspx
quick: Beror ju på vilket resultat du är ute efter. Men rekommenderat är det ju inte så det bör då heller inte vara någon bra idé. Gå upp på en 310 istället. Då får du en mer kompetent klippare med fyra hjul.
quick: Låter som ett bra val. 330X är ju inte så mycket dyrare i sammanhanget.