Hejsan!

Som många andra sitter vi och velar och funderar och läser och jämför och har svårt att bestämma oss för vilken märke och modell robotgräsklippare vi ska satsa på. Vi ska flytta in i nytt hus efter sommaren och kommer ha en tomt på ca 650m2, än så länge relativt enkelt i planering men det kanske blir lite rabatter och attefallshus framöver.

Hos grannarna såg vi en RS612 snurra runt, kollade upp vad det var på nätet och verkar som en riktig bra maskin, nöjda användare. Nyss fick jag tips om MS1000 som verkar vara mer eller mindre samma maskin, dock enligt uppgift saknar den support i Sverige och har nedskalad mjukvara?

Finns några här som har haft samma funderingar och vad kom ni fram till i slutänden?
Service är bra, å andra sidan finns mycket info att läsa till på nätet i olika forum osv och många verkar vara väldigt nöjda även med MS-modellerna av omdömen att göra. Just nu är dessutom prisskillnaden rätt stor: ca 11k för MS1000 mot ca 16k för RS612 GSM.

Jag har även blivit rekommenderad Gardena R160, men den verkar slutsåld överallt för i år så den faller då helt enkelt bort pga den anledningen. R80Li kanske kan funka.... men jag är lite skeptiskt mot att ha en klippare som har en kapacitet som är allt för nära faktiska ytan. Om jag förstår det hela rätt så innebär en klippare med överkapacitet att klipptiden/vecka blir lägre?

Skulle vara tacksam för åsikter och tips här; slå till på MS1000 för ca 11k eller betala 5k mera och skaffa Premium modellen? Skiljer de mycket i "AI", klippintelligens och inställningsmöjligheter?
Eventuellt skulle MS1800 vara ett alternativ om det sänker klipptiden avsevärd, och då är den fortfarande några tusenlappar billigare än RS 612 GSM. Men å andra sidan räknar jag med att detta blir en investering som ska täcka många år klippglädje så man kanske inte ska snåla och ta premium helt enkelt?

Någon som vill rekommendera något helt annat vad gäller märke och modell kanske? :)
Kantklippning verkar bra, starka knivar låter bra, men samtidigt OM ett barn eller djur skulle vara för nära och olyckan är framme så har jag förstått att resultatet och skadan blir mycket värre med fasta knivar än om det hade varit roterande rakblad...

Har en 612 av fjolårets modell utan gsm. Kan bara rekommendera en sådan. 3 års garanti på 2015 års modell. Den bara går utan problem numera. Ms 1000 är inte samma maskin som 612 riktigt. Det är sämre drivhjul, annan mjukvara samt längre laddtid på ms 1000 och kass support från Danmark.

Redigerat:
Tack för svaret! Känns dumt att snåla å ångra sedan då... Har å andra sidan fastnat lite för Worx också, de verkar sjyssta maskiner och väldigt aktiva med utveckling och support, så det borde bara bli bättre dessutom?

• Gilla
CGC
  • Laddar…
Mitt råd utifrån att ni ska flytta in efter sommaren är att vänta till våren 2016 istället. Händer väldigt mycket på utvecklingen och konkurensen just nu. Är du nyfiken på att se hur bra en robotklippare är så titta på din granne fram tills våren 2016.

Bra förslag som vi också funderade på i och med att tomten i skrivande stund saknar häck mot vägen på flera sidor. Det får bli att klippa själv denna höst, fixa ordning tomten och så får det bli en robot till våren då :)

Frågan är bara när nya modellerna släpps samt om det hinner komma lite tester också?

Då skulle jag vilja kontra lite, kanske t.om säga emot mig själv lite också. Vill man ha den senaste modellen med ev. barnsjukdomar och högre pris eller vill man ha förra årets modell som är mer färdigutvecklad och till lägre pris ?

Bättre att du planerar och förbereder tomten i år för robot tills nästa år. Robot ska man ju köpa april/maj precis när gräset kommit igång o säsongen börjat o man hunnit gödsla en gång också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.