Robotgräsklippare
MartinP666: Läs tråden om Worx innan du köper om du inte redan gjort det, så att du inte går på en nit utan att veta vad du ger dig in på. Den nya mjukvaran som enligt somliga fungerar "väldigt bra" fungerar enligt många andra ännu sämre än föregående mjukvara. De problem som fanns blev inte lösta, och nya problem uppstod dessutom.
h00matis: Det funkar tyvärr inte, tack ändå.
MartinP666: Jag har inte behövt byta hjulmotorer, däremot fanns det en bugg i tidigare mjukvara som gör att den har problem att hitta hem genom att följa begränsningskabeln (guidekabeln går däremot fint). Den buggen ska vara borta i den firmware som finns nu. I övrigt har jag bara gott att säga om den. Jag har en gräsmatta på 800 kvm, väldigt komplex med mängder av hinder, flera branta slänter
Jocke_BP: ror du är rätt på det, men hur monterar man kedjan?
Jocke_BP: Hej, Någon som har tips på hur man kan stöldskydda en gräsklippare. Tänker ha min i en låst bod (med en smal passage in) när den laddar / inte klipper men kan man sätta någon slags extra larm på klipparen eller på annat sätt se till att förövaren inte så lätt kan norpa klipparen?
macdiver: Felet jag hade påminner mycket av det felet ni beskriver. I displayen såg man senaste felmeddelande och knappsatsen fungerade inte. Om huvudbrytaren fungerade kommer jag inte ihåg. Men felet var iallafall microbrytaren som känner av om luckan är öppen/stängd.
Goteborg: Som rubriken lyder. Hur har ni eran laddstation till gforce maskinen (med massor med namn) placerad? Enligt handboken så ska klipparen ha fri passage 1 meter åt sidan och 3 meter framåt från laddstationen. Jag hade velat ha ett krypin under den planerade altanen och undrar om någon gjort något liknande och visa hur ni lagt slingan? Hur långt till närmsta hinder osv...
Jan Nylund: Jag tänkte på detta, men det är inte riktigt lämplig placering av roboten i nån av de positionerna. Sen blir guiden nästan 100m lång, så undrar om det inte blir onödigt långt. Nåja, kör såhär nu tills garagedelen tas med så får jag testa lite sen.
ingenaning: Clas Ohlsons ser exakt på pricken likadana ut som Gardena som de hade tidigare, som är samma som till Husqvarna. De är dock trots "noname" väldigt dyra.
prototypen: Förse bilarna med "kjolar" och luftfjädring så behövs inga träramar. Jag provade med traktor och hjulslirande i vinter men kabeln höll, iof längs med tråden. Protte, ingenjör eller ingen jör
m71: Om jag ställer ner min i zon 2, på linjen, trycker auto->yes så går den runt tomten till basstationen, vänder och går sen efter ett tag (ibland) från linjen och börjar klippa. Många gånger går den varv efter varv till batteriet är slut på linjen utan att klippa. Därför, tog jag bort zonerna. Och om den fastnar någonstans så bär jag tillbaka den till basstationen och startar den
dajvid: Jag vill gräva fram den här gamla tråden. Jag har byggt en Liam och hela tiden tar vi konceptet längre och längre framåt i vår facebookgrupp. [video]http://www.dropbox.com/s/7cq52i749oojt0d/11125569_10153094827949398_2118951015_n.mp4?dl=0[/video]
Henke2: [citat] Det finns väl all anledning att diskutera frågan utan att det resulterar i pajkastning. Att lyfta blicken är ytterst relevant, jag känner inte TS ger bara förslag och input från min erfarenhet.
eviljava: [citat] Ja, den ersätts ofta om den stjäls. Men jag vill minnas att jag läste en liknande diskussion för ett tag sedan och då kom det fram att om man reste iväg på semester (eller lät den köra runt i sommarstugan obevakat) så ansågs inte aktsamhetskravet vara uppfyllt. Lämnade man den däremot utan uppsyn dagtid när man var på jobbet eller på natten när man sov, ansåg vissa (de
legion: [citat] "Hälsan tiger still". För ett så problemfritt robotägande som möjligt gör man kanske bäst i att undvika klippare med hundratals sidor långa diskussioner här på forumet😉
walle10: Hej Jag hade också stora bryderier innan jag valde Miimo för två veckor sedan. Efter att ha installerat den själv (var enkelt) och låtit den tuffa omkring är jag riktigt nöjd. Mitt största bryderi var om jag skulle bli störd av ljudet men man hör den bara om man är riktigt nära den så det var helt obefogat. Angående dina passager tror jag inte det är några problem med Hondan men
jonathancederquist: Du Lägger filen på ett tomt USB. Sedan följer du bara instruktionerna på samma sida som du laddade ner programvaran.
henced: Detta ger tydliga signaler om att det är kretskortet i laddaren som kan vara problemet, dels att den inte klarar att följa slingan hem ordentligt som du skriver i ditt första inlägg samt att den tydligen inte känner av signalen när den är ute och klipper och helt enkelt stannar. Jag skulle be dom skicka ett nytt då det troligen är detta som är problemet.
quick: Tänk på att du har lite mer kapacitet på Gradenan. Och 310:an kanske kan bli lite på gränsen. Kommer Gardenan att behöva gå mindre så kommer ju batteriet hålla längre. Så det kanske är hugget som stucket vilket som håller längst i detta fall. Å andra sidan så har ju 310:an 8 timmars obligatorisk-vilotid så det kanske inte blir så stor skillnad i gångtid som man först kan tro.
quick: Den kan ju vara hur stor som helst egentligen. Så länge den får plats i arbetsområdet. Många har ju hela huset som en ö. Så din häck ska inte vara några problem. Hinder som ligger i vägen för klipparen när den följer guiden är dessutom ett måste att ö:a in om den automatiska passagehanteringen ska funka. Men enklast är ju att dra guiden i den mån det går så att den inte kommer
Daniel Segerlöv: Haha, hittade en tråd angående detta! https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/256038-justera-slingan.html
Per Eskilsson: Jo, det hade varit enklare men då hade jag inte kunnat utse en vinnare lika objektivt.
peternicklas: All support för Landroid sköts av HP Schou, kontakta dem. Uppdateringen som löser dina problem kommer i veckan. Vänta några dagar till så kommer den. ICA och övriga som säljer Landroid har inget med support att göra. Skulle inte HP Schou lyckas att åtgärda dina problem, då vänder du dig till ICA.