Robotgräsklippare
quick: Guiden är ju bra att ha när man letar efter kabelbrott på slingan. Är ju snabbt kollat vilken sidan om guiden anslutningen ute på slingan som brottet ligger. Bara skifta kontakter på laddstationen.
boltis: Kan inte säga exakt. Men mellan ca 20-22 mm. Har tom satt distanser mellan kniv och knivmotor för att få ner klipphöjden ytterligare...
prototypen: Min lösning är farlig även för vuxna, jag har ramlat raklång över en sådan i mörkret.
mortimer: Fullt normalt om man har ett högt värde på korridorbredden.
Johan Gunverth: Har lyckats kapa slinga själv 3 gånger p.g.a. allmän klantighet vid ogräsrensning eller rabattbyggande. Slingan ligger dessutom 5 cm under ytan, så det har varit rena turen att jag misstänkte brott direkt och kunde gräva upp och laga.
Panks: [citat] Jag hade fel. Kollade nu ikväll. Min lilla slänt är 22° och det klarar den. Det luriga är om den kommer snett emot. Då vill den gärna svänga med lutningen. Istället för att hålla emot och klättra upp. Spanade på en grannes gräsmatta där det går en viking. Relativt branta slänter runt huset och en upphöjd laddplats men det såg ut som att den klippte det alldeles utmärkt.
Glad_Amatör2: Min 220 gladdade på några knappar länge. Tröttnade till slut. Tog isär den och lossade bandkabeln som går från panelen till kretskortet, såg direkt att bandkabeln hade ärgat/oxiderat lite. Putsade runt ytan, kopparytorna alltså och monterade ihop samt sprejade på lite elektroniksprej. Har fungerat kanon i ett år nu sedan dess. Har nog kommit lite för mycket vatten i min, då jag
Abki: Priset är sen 2 år sedan men tyckte att om någon annan ser klipparen så finns det en del runt den ändå.
sandman: Lägger in detta på nytt då jag råkade lägga den i fel tråd, samt att länkarna inte fungerade av någon anledning. Någon som drabbats av detta? Den byter riktning på öppna ytor, . Piper, rycker under gång, stannar ibland. Ibland piper den, stoppar upp, stänger av knivarna. Sen piper den igen, startar knivarna och åker iväg. En gång när den åkte runt och pep så stötte den emot
peternicklas: [citat] Använd helst tråden "Samlingstråd för Worx Landroid 2015 modeller", lättare för dig att få svar. Inget fel som känns igen. Ring supporten 0451-381987.
peternicklas: [citat] Nja, det stämmer inte riktigt. Fullgödad gräsmatta 100%. Just nu står den på -30%! Och det ser väldigt bra ut!
quick: Både Hq och Robomow är bra grejer. Men HQ känns snäppet vassare tack vare sina guidekablar och att den känns modernare.
mortimer: [citat] Jo, jag vet. Men det är inte riktigt lika coolt :thumbup:
Ubbe69: Hej, Jag är mycket nöjd. Pga av min tomt med trånga passager kan jag inte använda funktionen att den ska följa kabeln med olika avstånd från gång till gång utan den måste följa den strikt o det blir lite spår då längs med slingan. Men detta är ju inte klipparens felutan tomtens. Det som även hände är att grannen som har en RS622 blev störd av våran, vi har våra kablar
Stingray468: [citat] Brunnen skulle jag låtit klipparen gå över. Toppdressa lite så att det blir en ramp istället och den blir slät. Fick också komplettera med mer märlor, satt nog ca 80-90cm mellan dem och försökte sätta dem i svackorna först och främst. 30/35 är väl det som står i boken och är det man ska hålla sig till, tycker jag. När man sett hur den går, så kommer du alltid ändra
pacman42: Jag har några idéer till vad du kan testa: 1) lägg ut en slinga ovan mark och ersätt originalslingan med (om du har möjlighet att koppla in den någonstans, annars skarvar du bara in den direkt i begränsingens kontakt i laddstationen även den). Då kan du se så att den sidan verkligen fungerar (skulle ju kunna vara fel i elektroniken). Fungerar det bra med denna lösningen så är det
quick: Om man får vara nyfiken? Var får man för en 7 år gammal automower i inbyte?
stiffen72: Och idag gjorde den en fin sväng runt laddaren och traskade in i zon2. Intressant.
Fred vom Jupiter: För att slippa gå med trimmern rekommenderas försänkta kantstenar runt gräsmattan så att roboten kan köra med ena hjulet på stenen och på så sätt klippa även gräskanten.
mortimer: Har du provat med en annan kabel (som du vet är hel) som begränsningskabel ?
Jimmy Wahlfridsson: Ajust det. Googla kan man ju göra. Att jag inte tänkte på det innan jag skrev här. Tack för tippset...
pacman42: Om någon är intresserad av hur det gick för klipparen så blev det ett par repor, inget mer. Men dessa tillkom nog i den föregående ej filmade attacken mot klipparen som var mycket längre och våldsammare. Eller så i någon attack före denna, jag såg själv ytterligare en. Jag har också spår i gräsmattan från vad som troligen var en fjärde attack, där de djupaste stamp-märkena
pacman42: [citat] Nu hänger jag inte riktigt med på hur du tänker. Svarade du på fel tråd? Det finns ju andra trådar som handlar om att följa begränsningen, men jag har inga som helst problem med det...
poonta: [citat] Ja de kan de vara, är dock 3knivar och 1 noshjul, tror mer på en tidig Supoman 08. Å andra sidan kanske allt är lika därifrån :) Fortfarande ej hittat någon manual. Med vänlig hälsning Pontus