21 613 läst ·
14 svar
22k läst
14 svar
Robomow rs612 - två problem vid drift
Hej!
Vi har en robomow RS612 inköpt 2015 men tror det är 2014 års modell. Vi har använt problemfritt fram till slutet av förra sommaren då problem började uppstå.
Det ena felet är att den mitt på gräsmattan stannar, backar, svänger, backar, svänger och stannar till slut med felet Framhjulsproblem.
Där har vi dels bytt hylsan som framhjulet löper i samt sensorkortet men felet kvarstår. Framhjulet löper fint och fastnar inte.
Det andra felet är att den tror att den är lyft trots att den står på plan mark. Efter en del lirkande med att slå på och av samt trycka ner och dra upp nödstoppet brukar det släppa.
Så just nu klipper den inte alls, gräset växer Robomow är inte direkt hjälpsamma och vi börjar bli frustrerade.
Någon som har en idé om vad det kan vara?
Vi har en robomow RS612 inköpt 2015 men tror det är 2014 års modell. Vi har använt problemfritt fram till slutet av förra sommaren då problem började uppstå.
Det ena felet är att den mitt på gräsmattan stannar, backar, svänger, backar, svänger och stannar till slut med felet Framhjulsproblem.
Där har vi dels bytt hylsan som framhjulet löper i samt sensorkortet men felet kvarstår. Framhjulet löper fint och fastnar inte.
Det andra felet är att den tror att den är lyft trots att den står på plan mark. Efter en del lirkande med att slå på och av samt trycka ner och dra upp nödstoppet brukar det släppa.
Så just nu klipper den inte alls, gräset växer Robomow är inte direkt hjälpsamma och vi börjar bli frustrerade.
Någon som har en idé om vad det kan vara?
Det känns som nåt problem med frontkort iaf. Är klipparen kalibrerad efter bytet av frontkort? På hjula en sitter en liten magnet som frontkortet känner av. Uteblir det magnetfält tror roboten att axeln är lyft. Så klipparen skall kalibreras efter frontkortsbyte för att den skall lära sig när klipparen är lyft respektive på marken. Du kan ju haft oturen och fått ett defekt frontkort men det låter otroligt.
Fick gå ut och göra en liten film...
Hoppas det ordnar sig.
Mvh Tompa
Hoppas det ordnar sig.
Mvh Tompa
Testa dra säkringen om den har hängt sig på nåt sätt i menyn.
När du ändå är i servicemenyn sedan så ställ ner varvtalet på knivarna så den blir tyst.
När du ändå är i servicemenyn sedan så ställ ner varvtalet på knivarna så den blir tyst.
Tack så jättemycket för alla tips!
Just nu bådar det väldigt gott. Gräsklipparen har varit ute och klippt i en halvtimme. Så länge har den inte klippt i ett sträck sen innan problemen uppstod. Men nu kom regnet och nu är gräsklipparen på väg tillbaka.
Hastigheten pp knivarna är nedställd med. Den klipper fint och är tystare. Återigen tack!
Just nu bådar det väldigt gott. Gräsklipparen har varit ute och klippt i en halvtimme. Så länge har den inte klippt i ett sträck sen innan problemen uppstod. Men nu kom regnet och nu är gräsklipparen på väg tillbaka.
Hastigheten pp knivarna är nedställd med. Den klipper fint och är tystare. Återigen tack!
Kul att du löste det. Jag kör mina knivar i 2500rpm, funkar kanon. Roligt att kunna hjälpa till.
Den klipper utmärkt när den väl klipper. För nu kommer meddelande ”stäng av innan du lyfter” hela tiden vilket gör att den inte går ut alls. Jag har tagit ur och satt i säkringen men det hjälpte inte.
Nödstoppet rör sig fritt och verkar inte hängt upp sig. Jag kommer inte förbi meddelandet och in i menyerna alls.
Vet du eller kanske någon annan vad sjutton som är fel nu? Är det fortfarande något med framhjulet? Alla tips och idéer är av intresse!
Nödstoppet rör sig fritt och verkar inte hängt upp sig. Jag kommer inte förbi meddelandet och in i menyerna alls.
Vet du eller kanske någon annan vad sjutton som är fel nu? Är det fortfarande något med framhjulet? Alla tips och idéer är av intresse!
Verkar ju vara något med framhjulet. På hjulaxeln skall det sitta en magnet som ska linjera med en sensor på frontkortet när klipparen står plant. Öppna och kolla. Kolla även så kontakten till frontkortet sitter i ordentligt. Annars kanske en serviceverkstad ta en titt på den.
Hej igen
Gräsklipparen klipper utmärkt på lägre varvtal och inga mer problem med framhjulet alls.
Har heller inte fått något svar från robomow men nu uppstår felmeddelandet ”stäng av innan du lyfter” enbart på laddstationen. Så puttar vi ut klipparen från laddstationen och startar manuellt klipps det fint och går tillbaka till laddstationen utan problem. Men sen går den ju inte ut själv igen eftersom den tror den är lyft.
Vi kliar oss i huvudet här hemma. Laddstationen står ju där den stått och det här ju fungerar förut.
Gräsklipparen klipper utmärkt på lägre varvtal och inga mer problem med framhjulet alls.
Har heller inte fått något svar från robomow men nu uppstår felmeddelandet ”stäng av innan du lyfter” enbart på laddstationen. Så puttar vi ut klipparen från laddstationen och startar manuellt klipps det fint och går tillbaka till laddstationen utan problem. Men sen går den ju inte ut själv igen eftersom den tror den är lyft.
Vi kliar oss i huvudet här hemma. Laddstationen står ju där den stått och det här ju fungerar förut.
Hej.
Min hittar inte laddstationen och kört kalibrering som visades på youtube klippet, efter man skall lyft den och tryckt på GO så får jag felmeddelande 5! Vad betyder det?
Mvh Johan
Min hittar inte laddstationen och kört kalibrering som visades på youtube klippet, efter man skall lyft den och tryckt på GO så får jag felmeddelande 5! Vad betyder det?
Mvh Johan
Hittar inte laddstationen? Om det är så att den går utanför och passerar så är det nån vajsing med ir-kommunikationen mellan station och klipparen, se till att den övre mörka delen på laddhuvudet är rent och att kåpan med den den genomskinliga delen på klipparen är ren på både in och utsidan. Om du stänger av "följ kant" i menyn så kan den inte missa. Då följer den linan slaviskt, förutsatt att den rullar lätt och inte ålar sig, då kan den missa iallafall. Brukar inträffa om nån drivmotor går tungt.
Hej.
Har också ett problem med RS612. Ibland stannar den mitt under klippasset och larmar på "Driftsmotor avstängd". Har försökt googla på detta larmet men ej hittat vad det kan bero på, står heller inget i bruksanvisningen.
Har också ett problem med RS612. Ibland stannar den mitt under klippasset och larmar på "Driftsmotor avstängd". Har försökt googla på detta larmet men ej hittat vad det kan bero på, står heller inget i bruksanvisningen.
Klicka här för att svara