Byggahus.se

Robotklippare som bara fungerar, finns det?

1. S
    Medlem · 32 inlägg
    Nu är jag trött på att hjälpa mina föräldrar med deras robot, och de är trötta på att den krabbar.

De hade en Meec 1200 i 5 år utan minsta bekymmer. Den gav upp helt förra året och har ersatts av de nya svarta Meec 800, som för det första inte räcker till för trädgården helt och har bara fel, på fel.

Jag efterlyser nu helt enkelt en prisvärd robot som kan klippa runt 1200-1500 (bättre att överdimensionera), som inte kostar en förmögenhet. Men ändå är pålitlig.
    De behöver INGA finesser mer än gräsklippning, ju färre inställningar att krabba till desto bättre dessutom.

Kollar därför i budgetsegmentet, men allt är en salig röra i omdömen osv....

Säger som riktlinje upp till 10 000kr.

2. JLyck
    Medlem · 1 268 inlägg
    Gardenas rullar på fint.

3. Nyfniken
    Medlem · 10 900 inlägg
    +1 på Gardena

4. S
    Medlem · 32 inlägg
    Har varit inne på Gardena Sileno Life 1250kvm, men den går på 13500, lite i bitigaste laget för pensionären..
    Men den verkar ju jäkligt trevlig.

5. JLyck
    Medlem · 1 268 inlägg
    Förstår det kan vara ett högt pris för en pensionär, men det ger ett lugn i kroppen när man inte behöver springa ut och fixa med klipparen i tid och otid. Det kan vara värt rätt mycket.

6. H
    Medlem · 196 inlägg
    Har en Gardena R130Li kostade 10 000, vet inte om dom finns längre. Men sen jag ställde ut den för 3 år sen (bor inne på vintern) så har den fungerat helt utan problem och inga "onödiga" finneser som kan krångla. Grannarna har något race med appar och grejer, men inte är deras gräsmatta bättre för det:) Så ja det finns dom som bara fungerar i minst 3 år, Så Gardena verkar vara robusta grejer. Det är väl samma fabrik som Huskvarna, men lite enklare och fulare kan jag väl tycka.

7. MeanMike
    Medlem · 493 inlägg

8. Narren666
    Medlem · 193 inlägg
    Tråkigt och fel svar. Men Husqvarna, inte rätt prisklass. Men min har inte strulat en enda gång. (Förutom när "någon" slängt ut massa med leksaker eller grävt en grop i gruset"

Har en kompis som är mycket nöjd med sin worx.
    Landroid?

En sådan borde väl gå loss på ca 10? :thinking:

9. MeanMike
    Medlem · 493 inlägg
    Worx är definitivt ett bra alternativ.
    Men oftast är det inte klipparna som krånglar utan att tomten är "inte är förberedd" för att en klippare ska vandra runt där samt att lindragningen inte alltid är så väl gjord. Kvalitén på tex Husqvarna och Worx är god. Men som all teknik så finns det måndagsex. Välkommen till verkligheten. :)

• Laddar…
  10. M
    Medlem · 509 inlägg
    Har erfarenhet av både Worx och Husqvarna på samma tomt, med samma installation.
    Det är gigantisk skillnad i hur mycket krångel det varit.
    Worx stannade ofta, flera gånger i veckan, Husqvarna har stannat 2 gånger det senaste året.
    Vill du ha en så underhållsfri installation som möjligt så skulle jag gått på någon Husqvarna eller dessa brandade kollegor (Gardena, McCulloch)

11. MeanMike
    Medlem · 493 inlägg
    Det är ju detta som är just roligt. Jag har precis motsatt erfarenhet. Många av mina grannar har Husqvarna och de har stått stilla och på verkstad allihop. Men min Worx som är 7 år i år har aldrig varit verkstad. så det är nog väldigt olika. Blir som att fråga en Volvoägare som kört Volvo i 30 år om dom funkar bra.....jo man vet ju svaret.

12. M
    Medlem · 509 inlägg
    Ingen av mina har varit på verkstad. Inget har haft något som gått sönder.
    Problemet är att Worxen är så in i helvete korkad och försöker samma taktik vid minsta motgång vilket är att köra rakt igenom hindret vilket får till följd att den gräver ner sig och batteriet tar slut.
    Husqvarna försöker olika sätt att komma runt hindret och lyckas med det.

För mig handlar det alltså inte om hur ofta jag fått serva den utan om hur ofta jag måste gå ut på gräsmattan och starta om den eller bära tillbaka den till laddningsstationen och där är min erfarenhet att de spelar i helt olika ligor, till Husqvarnas fördel.

Redigerat 18 maj 2020 09:29
  13. E
    Medlem · 8 734 inlägg
    Har kört Gardena R70 i 6 år, kan ej minnas när det har varit något stopp ute på gräsmattan. Hade möjligtvis en avklippt beg.kabel den första veckan den var ute och klippte.
    Ett nytt batteri bytt, samt skruvade på nya gummihjul förra året, då nabbarna började bli slitna.
    Reservdelar köptes rakt över disk några mil bort.

14. MeanMike
    Medlem · 493 inlägg
    Som sagt........smaken är som baken. vi har alla olika uppfattningar och erfarenheter. Det går ju inte och tvinga på någon annan sin uppfattning. Som sagt min erfarenhet som skiljer sig från din. Det är väl helt ok? Någon tycker Gardena funkar bäst, så e det ju.

15. A
    Medlem · 746 inlägg
    Det beror nog mer på tomten än klipparen.
    Jag har en worx sen 4år tillbaka och första tiden var det lite krångel och justerande av slingan för att den ska fungera bra.

Efter det har den gått problemfritt. Förutom när det kom 5cm snö i maj...