Jag har tre syrénbuskar som står i en slänt. Ska jag göra öar runt dem när jag drar begränsningskabel eller låta klipparen (Automover 305) krocka med buskarna?

Det är ganska smalt där buskarna står så med öar blir passagerna mellan ö och yttre begränsningskabel säkert smalare än en meter.

Sätt någon trevlig liten kantstensättnimg rumt buskarna istället, så får klipparen stöta emot den istället. Smala passager brukar bli problem, och risken finns att klipparen och buskarna aldrig riktigt kommer överens på egen hand.

Jag skulle låta klipparen krocka med dem, så får man med fler rotskott på köpet.

Kantsten runt buskarna torde ge samma problem som öar, dessutom får man i båda fallet ogräs att rensa.

• Gilla
jonko
  • Laddar…
Problemet är väl inte krocka eller ej, utan hur slänten i kombination med hinder skall hanteras. Du löper ju risk att roboten kommer att slira/gnaga sönder gräset om den måste trixa väldigt mycket i området, så en bild eller två hade hjälpt.

Med det sagt så låter jag min robot krocka med allt som den kan krocka med, OM jag inte råkar vara just bredvid med bg-slingan och lätt kan öa in trädet/busken. Blir väldigt bra klippt tätt intill syrenbuskagen kan jag säga..

Det kan väl bli upp emot flera hundra sammanstötningar per säsong vilket resulterar i enormt slitage på både klippare och buske. Jag skulle nog dra en ö runt dessa. Klipparen i fråga var ju en 305 och den är relativt liten så borde klara den smala passagen.

R
Vår Automower 420 har gått fyra år i trädgården nu och jag har ringat in rätt få saker. Bland de oskyddade växterna finns i.o.f.s. ingen syren men väl andra buskar och träd. Jag har inte sett minsta slitage på dem.

305 är dessutom mindre och jag gissar att den ger mindre påverkan. Jag skulle låtit klipparen krocka.

R RoAd skrev:
Vår Automower 420 har gått fyra år i trädgården nu och jag har ringat in rätt få saker. Bland de oskyddade växterna finns i.o.f.s. ingen syren men väl andra buskar och träd. Jag har inte sett minsta slitage på dem.

305 är dessutom mindre och jag gissar att den ger mindre påverkan. Jag skulle låtit klipparen krocka.
Jag har för mig att dom nyare generationerna automower har sensorer framtill och känner av när den närmar sig ett hinder så saktas farten ner och krocken blir lindrigare. Själv har jag ju en 230ACX och den kör med full kraft in i allt möjligt :)

R
Det tror jag bara är de större modellerna som har, eftersom de kör fortare. 420 har det i.a.f. inte på årets modell så vitt jag kan se.

Jag var ute igår kväll och började installationen. Jag gjorde öar runt syrenerna men började tvivla imorse på att det verkligen var rätt lösning. Jag låter öarna ligga kvar och provar. Förhoppningsvis kan jag provköra ikväll. Kabeln tog slut så jag ska köpas mer i eftermiddag och slutföra installationen.

S slaentbjorn skrev:
Jag var ute igår kväll och började installationen. Jag gjorde öar runt syrenerna men började tvivla imorse på att det verkligen var rätt lösning. Jag låter öarna ligga kvar och provar. Förhoppningsvis kan jag provköra ikväll. Kabeln tog slut så jag ska köpas mer i eftermiddag och slutföra installationen.
Det visade sig att syrénerna var det minsta bekymret. Vi hade en gammal berberishäck längst ned i slänten där klipparen körde fast hela tiden. Orsaken var att klipparen var tvungen att stanna och vända på lutande mark. Dessutom var det väldigt glest mellan gräset/ogräset nära häcken vilket gjorde att den fick dåligt grepp.

Nu är häcken uppgrävd och vi ska så nytt gräs så att klipparen kan gå hela vägen ned till plan mark och vända där. Ska förhoppningsvis funka bättre. Har monterat terrängkit också vilket gör ganska stor skillnad i hur klipparen uppträder i slänten.

• Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.