Hej,

Jag behöver ha en loop på ena delen av gräsmattan, och den delen är till vänster om boet. Det innebär att roboten skulle åka på insidan av loopen (U:et) för att hitta tillbaka till boet. Varför rekommenderar man inte att dra loop åt vänster, är det för att roboten inte kommer klara av kurvan i loopen på insidan? Jag kommer ha 2,10 meter mellan guidekabel, som då vänder i en loop (eller ett U). Kommer det ge problem?

Typiskt nog har jag planerat roboten såhär där jag har el framdraget, lagt ned begränsningskabel i marken och gjort plats för stationen i ena änden av trädgårn, och en ögla i andra änden dit guidekabel ska gå. Men missade helt detta med att gudien ska gå till höger isf. Är inte jättesugen på att dra om allt som ni förstår :)

Installerar en Gardena Smart Sileno City Lona.

Tacksam för svar från er med erfarenheten och kunskapen.

Vad menar du med loop, att du sparat lite extra tråd till där du tänkt ansluta guidekabeln till begränsningskabeln? Och i så fall, menar du att den loopen är närmare laddstationens vänstra anslutning än dess högra?

Det borde inte spela någon roll om du inte har en väldigt lång guide och begränsningskabel.

Det jag antar att du läst är att guidekabelns signal går i en slinga från guidekabeln till begränsningskabelns högra anslutning. Det göt att den signalen har en kortare väg att gå om guidekabeln ansluts nära höger anslutning av begränsningskabeln, men normalt funkar det oavsett.

Prova!

Edit: Äh, jag läste nog slarvigt och blandade ihop loop och ögla. Roboten går till vänster om guiden mot laddaren sett. Det gör att en loop åt ena hållet blir större än åt andra, beroende på om roboten kör på in- eller utsidan. Är den stor nog funkar det dock oavsett.

• Gilla
snokas
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad menar du med loop, att du sparat lite extra tråd till där du tänkt ansluta guidekabeln till begränsningskabeln?
Jag tror att TS menar att guidekabeln går till en yta och sedan gör en svängom och går tillbaka för att gå vidare till en annan yta.

Vi har en av guiderna på vänster sida och den gör också en "avstickare" och vänder tillbaka.
Ser inga problem med det så länge loopen är tillräckligt "stor" för att klipparen skall kunna gå på insidan om det nu är det den kommer att göra.

• Gilla
snokas och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag hann inse det innan du hann rätta mig. :geek:

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för era svar!

Precis cpalm, tanken är att guiden går t.v till ett område (Säg A) och där svänger tillbaka och går vidare till område B, sedan C och sist D där den kopplas ihop med begränsningskabeln. Det innebär att klipparen kommer gå på insidan i loopen när den ska till eller från boet.

Att ha boet i område A eller D undviker jag helst då det är på framsidan av huset och nära för nyfikna ögon som passerar. Skulle kunna haft det i C för att få guiden och loopen gå till höger. Men har ingen el framdragen där borta.

Jag får väl testa och hoppas på det bästa, och inte gräva ned guiden till en början ifall det måste göras om och flyttas till område C.

Jag har lagt ut guiden som jag önskar, kopplat in och startat roboten. Det första som startas nu är guidekalibrering.Det som roboten gör nu är att den åker runt lite överallt på gräsmattan och vänder vid begränsningsslingan. Är det så det ska gå till? Det står i instruktionen att den nu ska åka och kalibrera sin guidekorridor. Det står också att de nska följa sin guidekabel till den punkt där den är ansluten.
Detta händer inte.

Om den nu beter sig fel, så har jag en teori... Den åkte ut från boet, rak fram 3,5m. Guidekabeln svänger vänster efter 1,1 meter, men roboten fortsatte. Efter ytterligare 2m ligger guidekabeln som varit och vänt på område A, och som går vidare till B, och sedan träffade roboten begränsningskabeln och sedan började den "studsa runt" i område A, och sedan har den studsat sig vidare till område B. Men den har inte följt guidekabeln som jag trodde den skulle.

Om det blivit fel så kanske jag ska göra en ny kalibrering och agera hinder så den inte kommer fram till guidekabeln på andra sidan mitt emot?

Hmmm.... lyfte luckan och det står att den inte hittar guide 1. Testar vidare :)

Kan du korta ner sträckan den ska backa ut till en meter och lösa problemet så?

Det funkar på HQ, men jag kan inte Gardena så bra.

Kan du korta ner sträckan den ska backa ut till en meter och lösa problemet så?

Det funkar på HQ, men jag kan inte Gardena så bra.
Vet inte om det är samma sak, men startpunkten är 60cm ut från laddstationen.
Nu står den och laddar och jag kan inte påbörja en ny kalibrering. Så det blir att göra nya försök imorgon.

Nu så är den laddad, och jag gick in i menyn för att kalibrera guidekabel. Den startar kalibrering, sedan står det följer ut. Efter 60cm så viker den av åt höger, den följer ingen guidekabel då. Sedan kör den mot ett hinder. Det kommer upp på displayen att kalibrering är utförd, klippning startar. Mycket märkligt. Lyckas inte hitta någon fabriksåterställning.

Men så ändra jag startpunkten till max, 3 meter, då följde den guiden hela vägen runt åt vänster. Efter 3m stod det kalibrering utförd. Sen stod det igen följer ut, och så åkte den runt tomten hela vägen dit guide är kopplad med begränsningskabeln, sedan gick den över till klippning startar.

Känns bra, nu ska guiden ned i marken så ska roboten få göra jobbet framöver :)

Jag tror att det du ställt in nu är hur långt klipparen kör ut när den startar vid laddstationen.

Vill du testa att den kan följa hela guiden får du lätta en annan startpunkt, exempelvis 150 meter ut och sätta den till 100 %. Då kommer klipparen att följa guiden hela vägen ut till begränsningskabeln och se att den klarar att följa den ut.

Det här med att ha olika startpunkt vid laddaren är mest en bra grej om man har laddstationen indragen under en altan eller mellan rabatter eller så.

• Gilla
snokas
  • Laddar…
Jag tror att det du ställt in nu är hur långt klipparen kör ut när den startar vid laddstationen.

Vill du testa att den kan följa hela guiden får du lätta en annan startpunkt, exempelvis 150 meter ut och sätta den till 100 %. Då kommer klipparen att följa guiden hela vägen ut till begränsningskabeln och se att den klarar att följa den ut.

Det här med att ha olika startpunkt vid laddaren är mest en bra grej om man har laddstationen indragen under en altan eller mellan rabatter eller så.

Ok. Nu följde den hela guidekabeln från startpunkten, hela vägen ut till begränsningskabeln där guiden tar slut. Det var inga problem med innerkurvan till vänster i loopen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.