Robotgräsklippare
Stefan Ahlin: Hej, någon som vet om jag måste dra återgångsslingab hela vägen fram till laddstationen eller om jag bara kan rikta den ”åt rätt håll” så att säga?
etompau: [citat] Ta en ny diskussion med verkstaden eller leta upp någon annan så går det kanske att pressa priset. Utan att veta, så tar det kanske en timme för att montera kortet och köra konfigureringen. Lägg på 30 min. för administration så borde arbetet kosta runt 1000 kr. Sedan är det högsäsong för verkstäderna, det kanske gör att priset stiger, ev. avvakta till hösten/vintern och
olle hedlöf1: Ja jag köpte mi 2016 och inte bytt batteri. min laddar 60 minuter klipper 70 minuter , inte något plomben ännu tror jag.Det var laddan.Jag hade fått fel laddare som inte passade till min robot 310, för åskan tog den för ett och halvt år sedan.Jag hade in de på service i höstas och då gjordes en uppdatering och efter det fungerade inte det efteråt.
tensiden: I min mening skall man alltid använda guiden och dessutom ställa så att klipparen söker den efter 0 minuter. Det tar inte lång stund att putta ner guiden i gräsmattan och det gör mycket för att få klipparen att köra hem på kortast tid.
Qwertan: Blev en beställning på en 310 idag. Tack för alla svar
MWave: [citat] Hej Tack för info... Har också haft problem med kablarna till frontsensorn tidigare. Bytte samtliga 3st som går till de 2 sling givarna (Grå/Vit/Blå) men samma sak. Mitt problem är att den går utan att laddstationen är inkopplad (tycker den konstant är inom arbetsområde). Sätter jag i frontsensorn visas 2 svarta prickar (oavsett om den är innanför/utanför eller om
fsn: [citat] långt gräs så den går tungt? Om det är så, höj klipparen till maxhöjd eller klipp över gräset med en motorklippare först.
hahalj: Uppdatering. Passagen funkar utmärkt, trots en svagt s-formad bana och 25% lutning. Klipparen behöver lite mer plats i svängarna än vad manualen rekommenderar för passager. Lätt fixat.
Karolina_89: Äntligen har det blivit ett slut på detta elände Det slutade med att Outl1 tog in den till sin verkstad. Det visade sig att laddstationskortet och en kantsensor var defekt. Får ändå säga att Outl1 var smidiga i fråga om att skicka den och allt så, tog en vecka sedan kunde jag hämta ut den igen. nu fungerar den problemfritt
Vantskruv: Själv kör jag med lödskarvhylsor och varmluftspistol, och sen vulc-tejp på det. Vet inte hur länge det håller dock... https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/lodskarvhylsa-10-st-2000044562 Tar en stund innan lödtennet smälter, rätt temperatur och avstånd avgör hur bra det blir (risk att allt smälter på för nära avstånd eller för hög temp), så jag rekommenderar
Soppatorsk: Hej Jag köpte en Gardena Sileno City 500 i vintras och håller på att trimma in kablarna nu. Som ni ser i bilden (ursäkta torftigheten:D) så är roboten placerad längs en stengång bakom uteplatsen. Det är inga problem att skicka ut den på gräsmattan längs GK innan den börjar klippa och det är heller inga problem när den klippt klart att följa GK hem till boet. Problemet jag har är
etompau: [citat] Det finns flera firmor som säljer reservdelar,ett exempel: https://www.maskinklippet.se/mcculloch-reservdelar?gclid=EAIaIQobChMIu83cksiJ-AIVjZGyCh0k-AAIEAAYASAAEgL4MPD_BwE
Ganntrader: Vet inte hur det är på den men andra Works tex min egen, se sign, har ett knappcellsbatteri på moderkortert som behöver bytas.
Roland Bylund: [citat] Har en ny lyfco E1800 som har problem med att köra på auto. Maskinen hittar inte linjetråden utan far iväg över stock och sten. Har faktiskt fungerat på auto 3ggr. Det går att köra på hand via telefonen. Men inte på auto. Jag har höjt spänningen till 27 volt på linjetråden och fabriksåterställt klipparen men inget hjälper.
Roland Bylund: Robot klipparen är ny och har fungerat 3ggr på auto. Nu går det inte att köra på auto klipparen känner inte av linjetråden utan sticker iväg över stock och sten. Köra på hand går bra men inte på auto. Har fabriksåterställt maskinen 2ggr och även höjt spänningen till 27 volt på linjetråden men inget hjälper. Är det någon som har samma problem? Misstänker att det skulle
Deuceman: Finns det någon som har koll på hur man kommer in i den dolda servicemenyn på en autoclip 225s?
etompau: [citat] Svårt på distans att säga vad som går/är fel. Har du följt inst.anvisningarna och inte gjort avsteg från den så ska du få ett bra resultat. Ta någon bild som visar var felet uppstår och hur kabeln är dragen. Du säger att den kör rakt ut, stannar den då med något felmeddelande eller fortsätter den bara rakt fram?
Mats Nyman: [citat] Har inte fått nått svar på min fråga hur du lade din bg kabel & guidekabeln när klipparen ska in i så trångt utrymme, samt att man säger att guidekabeln inte får korsa bg kabeln
Joxalatorn: [citat] Har ju en 230, dvs två batterier, så jag plockade isär batterierna och mätte varje cell för sig. Visade sig att en cell i varje paket var stendöd. Har plockat ihop så att jag har ett bra batteri nu.Kommer nog att fungera resten av året men kommer nog att beställa nya batterier ändå.
etompau: Du måste göra som den översta bilden. Begränsningskabeln ska bilda en sluten krets som avgränsar båda ytorna.
Snurrespratt: [citat] [citat] Stämmer, tack. Det var inget behov av uppdatering, finns ingen. Enligt uppgift nu från verkstaden så skedde det en större förändring något år efter 2014, då de slutade supporta de äldre modellerna med uppdateringar. Så var det med den saken.
etompau: [citat] Mig veterligen skulle alla maskiner som fanns på lager åtgärdas innan utlev enl. serviceinstruktioner från HQ. Kanske misstag/slarv eller ren lathet som har gjort att du fick en maskin med ett icke åtgärdat komponentfel.
etompau: [citat] Kapaciteten brukar anges med +- 20%. Förutom komplexiteten på gräsmattan så påverkar även hur kvalitén på gräset och mycket vattning/gödning som den får. Kraftig tillväxt under maj/juni kan ibland göra att klipparen inte riktigt hinner med. Senare under sommaren går tillväxttakten ner och klipparen hinner med.
mexitegel: Testade med rep en gång när det var ett större område jag skulle spärra och mina armeringsmattor inte räckte till. Det var en riktigt dålig idé där jag till slut började fundera på om klipparen var suicidal efter att den oftare hade trasslat in sig i repet än den klippte andra ytor :crysmile:.
LillaRackaren: Snyggt jobbat! Jag återanvände det gamla fettet när jag körde och det har gått bra än så länge, det du länkar till är säkert kanon! Brasklapp för att jag inte har någon erfarenhet av polfett. :)
cpalm: Köp ett storpack istället om man vill snåla. Går alltid åt fler än man räknat med. Men det går förvisso även att misslyckas även med Scotchlok-skarvdonet om inte sladdarna är tryckta i botten när man klämmer den. P.s. jag gör som i instruktionsboken och drar alltid båda kablarna genom en märla och ut 5-10 cm utanför slingan där jag skarvar. Så kan man sträcka kabeln utan att
etompau: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/batteribyte-r160.296441/