Byggahus.se

Automower 315x, hur minska spårbildning?

1. M
    Medlem · 2 260 inlägg
    Vi har en 315x som fungerar otroligt bra på en rätt besvärlig tomt med några långa och smala passager. Det enda jag har synpunkt på är att den verkar följa exakt samma spår när den går efter guidekabeln vilket innebär en tråkig spårbildning de sista ca 10 m av guiden till laddstationen. Har försökt kolla i inställningarna om men hittar inget som jag ser att det skulle göra att klipparen varierar sig lite mer när den följer slingan. Någon som har ett bra tips?

2. it-snubben
    Medlem · Västernorrland · 1 942 inlägg

it-snubben

Medlem
    Leta efter inställningen "korridorbredd". Den anger hur mycket den ska avvika från guidekabeln för att inte köra i samma spår hela tiden.

3. D
    Husägare · Kristianstad · 91 inlägg

droidekas

Husägare
    Jag har samma robot och precis samma problem.
    Ute i trädgården avviker den från guiden så mycket och ofta så det inte blir spår även vid hyffsat trånga passager. Men ungefär sista tio metrarna kör han som limmad längs med guiden trots jag följt rådet från installationsmanualen att lägga guiden ocentrerat vid smala passager med största ytan till vänster om guiden vänd mot laddstationen och högsta värde på korridorbredd i inställningarna.

Visserligen blir sträckan närmast laddstationen mer utnyttjad då roboten passerar den både ut och in vid varje laddning men riktigt den skillnaden tycker jag inte det bör bli?

4. M
    Medlem · 2 260 inlägg
    Tack för svar. Den är redan inställd på högsta värdet, 9.

5. E
    Medlem · Skåne · 11 951 inlägg
    Gäller detta körsätt över hela tomten eller är det bara de sista 10 metrarna?

Det kan beror på att den har kört genom en smal passage och där "tvingats" till att köra rakt över guidekabeln.

6. P
    Medlem · 7 inlägg

Plåtslagarnn

Medlem
    Missminner jag mig inte så kan det bli så om du har någon smal passage eller något den kan krocka i på vägen hem med för bred korridorbredd, då nollar den sig och kör samma hela tiden, tror du skulle behöva minska korridorbredden och kalibrera om guiden!

7. M
    Medlem · 2 260 inlägg
    Ja. Jag har en smal och rätt lång passage så det är kanske det som då gör att den fortsätter följa guiden även efter passagen tillbaka till laddaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.