P
peddjy: Går det inte att hålla ner 7+9 när man är inne i menyn som på de övriga modellerna? Där hittar man lite gott bland menyerna, bl.a. Klipptiderna!
2 svar · 2,0k läst
boltis
boltis: Haha, jo, man kan väl säga att jag har hyfsad koll på dom grejorna... ☺ Gör så gott jag kan... Sekundära områden blir ganska överflödiga om du ändå måste bära över klipparen. Tanken med det är ju att den ska kunna ta sig dit själv. Då gör man istället det området som maskinen inte kan ta sig till själv till ett sk avstängt område och det är väl egentligen den
11 svar · 3,2k läst
N
Nonkan: Korridorbredden beror på signalstyrkan och den varierar längs med slingan och hur slingan är lagd, t.ex. blir signalen starkare i innerhörn men svagare i ytterhörn, det är bl.a. därför klipparen genar lite i hörnen. Tänk bort slingan som en kabel och tänk magnetfält istället, det är ungefär samma princip. Du får prova dig fram till maximal korridorbredd. Det står någonstans i
1 svar · 6,4k läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Med en Landroid kan du ha 2 laddstationer till samma klippare, d.v.s. du flyttar klipparen mellan de olika gräsmattorna då dessa har egna laddstationer. Finns i landroid 1 tråden info om detta.
8 svar · 3,4k läst
N
Nonkan: Antennen i laddstationens platt fungerar antagligen inte. Troligtvis kretskortsbyte i stationen. Åska eller överslag i elnätet kanske?
1 svar · 3,1k läst
L
Lasse: Bytte min hub till hjulet. Lät hjulmotorn sitta kvar. Gängade i en M8X40 i centrumhålet, håll emot med skiftnyckel, värm den nya och tryck dit. Jag bytte inte fälg, den gamla såg och kändes ok ut. Får hålla koll på det. M.v.h Lasse
29 svar · 8,6k läst
·
peternicklas
peternicklas: Har en Landroid och har placerat laddstationen direkt utanför en ventil. Kablen drar jag genom ventilen och in i torkrummet där laddare och kabel ligger. Landroid skicka med 20m. Den har även en snabbkoppling vid laddaren så där är det inga problem att dra kabeln i rör och sedan laddaren inomhus.
2 svar · 4,4k läst
G
golfgreen: Eftersom tråden har gått över på kabeldragning, infångare och trianglar så kan jag väl lägga till min erfarenhet i det. JAg upptäckte alldeles nyligen vmeter och gjorde idag två infångare, en vid laddstationen och sen vid triangeln. Allt fungerar klockrent efter många tester. Infångarna gjorde jag inte 2 meter långa som det står i manualen, kortade ner dom till 1 meter.
16 svar · 7,5k läst
G
golfgreen: Jag pratade med en återförsäljare för Stiga idag och dom har tydligen ändrat designen igen. Min modell är den första (tror jag?) med stödhjulen fram och bak. Modell två som jag trodde var ny för säsongen fick stödhjulen på ena sidan och satta alldeles framför och bakom ett av dom stora hjulen. Men nu har dom tydligen ändrat tillbaka stödhjulen till fram och bak. En skillnad var
0 svar · 1,4k läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Ja, det var väldigt vad klippmotorerna låter. Detta är kanske nackdelen med att ha 3 klippmotorer. Även en mycket märklig förflyttning efter kontakt med slingan.
16 svar · 10,3k läst
H
Hans Karlsson: Hej! Fick hem min Robomow 612 igår och satte gränskabeln enligt boken. Men när jag satte ihop den och skulle installera huvudstationen och klipparen så gjorde jag fel och vände basstationen åt fel håll :/ så klipparen hittade inte basstationen först. Så då tryckte jag på Stoppknappen, vände på basstationen och tryckte igång den igen. Då hittade den basstationen men gick bara in
0 svar · 1,8k läst
M
Anonymiserad 22996: Har en Automower 230 som förra året fick laddstationen utslagen trots att strömmen till den var urdragen. Slingan var inkopplad vid åskovädret. Så jag är också intresserad av fler lösningar på snabbkopplingar om det finns.
37 svar · 6,3k läst
·
prototypen
prototypen: Ta en bild eller två. Eller lägg frågan på elektronikforumet.com Protte
1 svar · 1,2k läst
P
peddjy: Testa! Bara att dra om kabeln om det blir knasigt! Tycker min 70 går väldigt bra efter kabeln.
4 svar · 1,3k läst
·
davidgp
davidgp: Efter en inte så vetenskaplig studie av två likadana klippare på lika stora tomter, så kan jag dra slutsatsen att det som påverkar mest, är hur kuperad tomten är. Morsan har en helt platt tomt och får ut cirka 12-15 minuter mer klipptid/laddning gentemot mig.
3 svar · 2,3k läst
M
mortimer: Korridorbredd på guide resp berg. kabel kan du ställa in. Jag har justerat upp min på begr. kabeln och sänkt den på guidekabeln mot de förinställda.
4 svar · 2,5k läst
J
Johan267: Ok tack för snabbt svar ska kontakta återförsäljaren imon.
5 svar · 13,1k läst
legion
legion: 230 har samma storlek som 220,320,330-modellerna. Det är bara 265 som är större.
13 svar · 5,0k läst
T
Thompinho: Problemet löst! Var som Noman skrev upplösningen eller font-zizen som det var jag ändrat till större teckensnitt, knapparna där nere syntes ej. Har återgått till normal storlek nu och då syns allt som det ska. Tack för hjälpen alla.
6 svar · 2,2k läst
Z
Zven: Finns det någon vänlig själ som sitter på en Gardena och som kan berätta var plus- resp. minuskabeln ska sitta på kontakten som sitter på laddstationen? Det gäller då transformatorkabeln som jag genom vårdslöst ogräsryckande råkat dra ur dess kontakt. Så, plus överst eller underst på kontakten i laddstationen? Tack på förhand, Zven
0 svar · 2,3k läst
O
oakleafh: Har en Husqvarna 230ACX som kör tredje året nu och det har aldrig hänt mig att en kniv spruckit. Lägg därtill att jag kört hela somrar på samma uppsättning knivar (verkar inte behöva bytas) och alltså bytt knivar en gång per år. Med originalknivar finns inte en antydan till sprickor, trots en del stenar och grenar. Risken att du kliver i en gammal spik, glasskärva, tagg (som du inte
4 svar · 2,1k läst
Demmpa
Demmpa: Som jag förstår så kommer klipparen att gå bort från tråden för att hitta den på ett annat ställe, förhoppningsvis den andra ringen. Jag har inte någon av klipparna. Det kostar inget extra att prova.
24 svar · 8,7k läst
·
peternicklas
peternicklas: [citat] Varför inte lägga slingan längs med gången. EN bild på hela tomten hade underlättat.
10 svar · 2,7k läst
·
T
Thordh: Jag kör min på 5 cm. Dels tror jag att gräset mår bättre om det inte klipps för kort, dels har jag en ganska ojämn gräsmatta och vill inte riskera att "skalpera" vissa ställen.
1 svar · 5,9k läst
K
keab: Ursäkta, detta inlägg skulle hamnat i Worx Landroid 1.0 - tråden. Antar att det inte går att flytta i efterhand. I vilket fall återställde klipparen sig efter några timmars avstängning.
1 svar · 14,3k läst
T
Tony Pettersson: Jag undrar om det går att placera basstationen till en RS630 vid en ö i trädgården, eller måste den vara längsmed kanttråden? Tacksam för svar även om frågan kanske är konstig :rolleyes:
0 svar · 4,0k läst
L
ludwig100_1: Hej. Har precis skaffat en Robomow TS1000 och har exprimenterat med lite olika zoner. Först hade jag bara en huvudzon, men den hölls sig mest på ena sidan huset. Därför har jag delat upp det enligt bilden. Problemet är att den "röda" lilla ytan inte kommer bli klippt. Någon som har en annan lösning. [bild] Micke
0 svar · 3,3k läst
·
A
Alen p: Nä inget av det. Den funkar jättebra annars. Det är bara den korta klipptiden som krånglar:((
11 svar · 4,3k läst
P
Anonymiserad 22996: Behöver ganska snabbt bestämma mig för en ny klippare då jag sålt min gamla. Har en tomt med ca 350kvm gräsyta. Hade tidigare en Gardena r40li. Den klarade ytan men fick gå ca 10 timmar per dygn. Jag har nu sålt den för att skaffa något kraftigare. Vill helst inte att den ska gå under natten. Optimalt skulle vara om den kunde gå endast mellan ca 19:00-22:30 och ett morgonpass ca
0 svar · 1,5k läst
A
Alen p: Jag blir inte klok på min 127. den klipper 20min och sen går den in på laddning 20min. Och den håller på så hela tiden. Batteriet visar att det är fulladdat (2990db) men den åker in på laddning redan vid (2400db)Har försökt gå in i menyn o ändra men kommer verkligen ingenstans. Någon som råkat ut för liknande?
0 svar · 897 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.