Referenser Hantverkare & Entreprenörer
millface: Vi har byggt ett Trivselhus i Malmö med Jasab som elinstallatör. De har skött sig urdåligt och har nu gjort sig skyldiga till kontraktsbrott i och med att de inte har rättat till sina fel inom tre månader från besiktningsdatumet. I och med detta har vi anlitat en annan elektriker. Nu när man vet hur svårt det är att få tag i bra och pålitliga hantverkare vill jag bara dela med mig av
ledighetskommiten: Tyvärr är det sällan så att du kan göra ett "vattentätt" kontrakt. Jag har t.ex. gått igenom kontrakten som Botniabanan skriver (ganska stort järnvägsprojekt i mellannorrland). Där har man "proffs" som sitter i år och jobbar med detta, men ändå vimlar det av frågetecken och luckor. Ganska svårt att som privatperson få med allt så det är vattentätt.
ledighetskommiten: [citat] 495:-/timme ... Man har satsat på fel yrke ... :) Särskilt när det, som du säger, tillkommer en massa. Dessutom är det GRYMMA marginaler på materialet.
Hemmakatten: Torsten Andersson är en mkt duktig rörmokare som gjort en del arbeten hos oss o som även kommer att göra allt VA i vårt nya hus. tel. 08-183565, 070-5612450. Han är en av den gamla typen, duktig, pålitlig, kommer på utsatt tid, trevlig, hänger med i det nya, avskyr datorer, men kan på nolltid räkna ut röråtgång o annat o ge dig en offert.
Hemmakatten: Har anlitat en plåtslagare som heter Kari Ahola i Huddinge, tel 08-7468887. Han var mycket duktig och noggrann vad gäller fönsterbleck o takarbeten. Vet att han anlitas av Operan o andra gamla hus i Sthlm för specialarbeten. Vet dock inte om han gör spiskupor. Men ring o fråga, om inte annat kan han säkert rekommendera någon annan till dig.
ledighetskommiten: Som sagt funkar det för mig. Många tror att det krävs så långa och krångliga formuleringar för att skriva ett kontrakt, men man kommer långt på dessa minnesanteckningar. Kombinerar man dem med Konsumenttjänstlagen så kan man som köpare ha hyfsat trevligt.
ledighetskommiten: [citat] Vill bara hissa en varningsflagg för vanliga gipsskivor i källare. Pappen som omger själva gipsen blir väldigt lätt angripen av mögel. (Det var det största problemet vid "skandalen" vid Hammarby sjöstad.) I övrigt mycket bra förslag.
Hemmakatten: Hu, vilket äventyr! Tur att det löste sig. :D. Förstår att ni har en del kvar, men huset är ju på plats och ni kan bo i det vilket ju är det viktigaste. Det är just alla sådana här historier med alla som råkar illa ut eller kommer i kläm på ett eller annat sätt som gör att man oroar sig o funderar på om det verkligen är värt att bygga hus. Men som jag förstår det så verkar
Palo: Hej, ett problem med att hantverkarna kanske inte alltid redovisar produktiv tid fann man en okonventionell lösning på i Norge (nu var byggherren svensk, så det var inte en norrrman som fann ut detta...) Huset skulle byggas på en riktigt klippig tomt vid vattnet. Huset sattes ihop på en pråm och byggarna skeppades ut varje morgon. Det var så trist på den där pråmen, så de byggde ihop
Immobil: [citat] Ta in priser från mer än en elektriker. Då kan du bättre jämföra kostnaden på din ort. ;)
perf: Storleken på expkärlet kan bero på vilken uppvärmning man har. Håller man i det närmaste konstant temperatur i systemet klarar man sig egentligen med ett mindre kärl, men om man har maximala temperaturvariationer, till exempel med vedpanna, så får man räkna med 10% för slutet och 4-5 för öppet.
palter: Skall göra en tillbyggnad med krypgrund. Har därför behov av diverse olika hantverkare till arbetet, däribland en grävare. Är det någon här på forumet som kan rekommendera någon duktig sådan i Örebrotrakten? Även tips på andra yrken tas emot.
Erik_D: [/quote] Ofta är de dessutom lite extra stressade när de är hos privatpersoner. Dels för att det är ganska stora pengar för en privatperson. Och så brukar gärna svensson stå och bevaka vad som händer.[/quote] Just bevakandet kan göra mig väldigt otålig/stressad. Tänk på det ni som anlitar hantverkare, försök göra något annat under tiden, framförallt om det är någon form av
Riche: Hej! Kontakta min kollega Roger på Särö Rör & Entreprenad så kan han säkert hjälpa er. Tele: 0735-761226 Mvh Riche
Palo: Hej, jag kopierade ett inlägg jag hade under övrigt ang byggarnas mat. Men slutet av detta inlägg passar i ärlighetens namn bäst på denna avdelning... Det är klart de ska ha käk! ska de åka iväg för att äta tar det ju en herrans tid. En god idé är också att deala med det lokala byggvaruhuset att en gång i veckan köra ut det som saknas till bygget. Ska varje enskild hantverkare
Gummigum: Javäl ( fast vår snickare som byggde sitt eget hus själv totalt håller inte med) - hade varit virkesvalet då - vi fick ju 'Smålandsträ' och hade vi snickrat takstolarna själva hade det blivit Skelleftesågens trä, men man måste veta vart man drar gränsen också ..... vad som är lönsamt att snickra och vad som är lönsamt att köpa färdigt. I vårt fall hade vi en kran med som lyfte
Annas: Det största problemet är att hantverkare är just hantverkare och inte projektledare eller administratörer. Misstänker att deras priser skulle vara något högre om de hade anställda som skötte den biten. Därför får man dessa lustiga offerter. Håller med om att hantverkare i de större regionerna är lite bortskämda med jobb och därför oftast inte håller den servicenivå man kan
DragonLady: När man påpekar nåt så brukar väl standardsvaren bli; jamen det ska vara så.... det gör ingenting... det syns ju inte sedan... det fixar sig... så här gör alla... eller ??? ;) Nä, det e nog nästan bara lekmän som gör riktiga jobb... ;D
fia_mstd: När du skall bygga ett hus så behöver du grundentreprenör, VVS-entreprenör, elektrtriker, takläggare, snickare, målare, golvläggare osv osv.... Det finns säkert människor som KAN allt detta, men det är nog svårt att hitta någon som har behörighet och är BRA på precis allt. Antingen så får du leja allt till en och samma företag (totalentreprenad) eller så får du dela upp det
Skistar: Tjena, Någon som har en referens på en bra och billig målare som vill måla vårt nya hus utvändigt? Mvh /Fredrik
DragonLady: [quote author=BAS Hos oss hade de monterat en vägg snett. Vi har fönster i hörnen och det märktes tyvärr först då vi skulle måla. Fönstret var ca 2 cm smalare uppe än i nederkant. De kunde givetvis inte riva huset för att vika upp väggen så det blev en klantig åtgärd som vi var skitförbannade för. [/quote] Åhhh vad jobbigt irriterande, det e ju sånt man kommer att irritera
DragonLady: Här är en gammal sida i Aftonbladet. ALLA försöker sko sig... det e bara så det funkar ;D :-/ http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,236355,00.html
Benno_: De brukar skriva i t.ex. gula sidorna om de har gasbehörighet.
Maria_Niclas: Hello. Är det någon som har en bra villagrundsfirma som ni kan rekomendera? Jag vill ha hjälp endast ha hjälp med gjutningen, resten gör jag själv ;D Kanske skall säga att vi bygger på Färingsö/ Ekerö. Tacksam för svar !!
cubix: Varför inte lägga om taket själv? Har du inte tummen mitt i näven, så har du chansen att spara minst 50.000 kronor. Det är inte speciellt svårt, och du kan ta familjen på en semesterresa för de pengar du sparat.
marten70: Här är namnet!! det är så många som frågat MP BYGG AB Mårten 0704/276691 Stefan 0707/713684