3 541 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Polenkonsulten bra eller dåligt?
Sida 1 av 2
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Uppdrag granskning gjorde ett sedvanligt vinklat reportage om utländska byggarbetare i Sverige. Ett företag som förekom var www.polenkonsulten.se. Finns det någon på forumet som känner till dessa och har några erfarenheter.
Ur en husbyggares synpunkt så är det viktigaste att få ett hus till en låg kostnad snarare än att hålla uppe svenska byggnadsarbetares höga löner.
Ur en husbyggares synpunkt så är det viktigaste att få ett hus till en låg kostnad snarare än att hålla uppe svenska byggnadsarbetares höga löner.
Jag har ingen erfarenhet av just Polenkonsulten men vet att problem ofta uppstår med företag från andra sidan Östersjön.
Kunnigheten hos jobbarna varierar mycket och uppstår tvister kan de bli svåra att lösa.
En gyllene regel är dock alltid att inte betala för mera än vad som är utfört. Sedan skall man naturligtvis kräva garanti som vanligt men den kan vara svår att få uppfylld om företaget finns i utlandet.
För att byggnadsarbetarnas löner eventuellt skall påverkas krävs en rejäl "invasion" österifrån. Låt inte snålheten bedra visheten är kanske ett överdrivet citat men tänk efter före.
Kunnigheten hos jobbarna varierar mycket och uppstår tvister kan de bli svåra att lösa.
En gyllene regel är dock alltid att inte betala för mera än vad som är utfört. Sedan skall man naturligtvis kräva garanti som vanligt men den kan vara svår att få uppfylld om företaget finns i utlandet.
För att byggnadsarbetarnas löner eventuellt skall påverkas krävs en rejäl "invasion" österifrån. Låt inte snålheten bedra visheten är kanske ett överdrivet citat men tänk efter före.
Ämnet har diskuterats tidigare, kolla in: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1045925647;start=
eller: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1083223957;start=
eller: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1083223957;start=
Såg både inslaget för 1,5 år sedan och det igår.
Själva idén är bra, fri rörlighet av arbetskraft inom Europa. Svenska ungdomar kan åka utomlands och de från utlandet kan komma till oss.
Dessvärre är det så att en del organisatör saboterar hela systemet. Det är lika illa om det är bemanningsföretag i Sverige som fixar byggarbetare eller Au-pair förmedlingar som förstör för våra ungdomar när de är i USA.
Skilj på idén och de dåliga exemplen på samma sätt som man skall göra när det gäller direktimporterade bilar. Vad säger att den svensksålda bilen som kört av en svensk bildåre är bättre än den tysksålda bilen som körts av en pedantisk tysk bilentusiast?
Själva idén är bra, fri rörlighet av arbetskraft inom Europa. Svenska ungdomar kan åka utomlands och de från utlandet kan komma till oss.
Dessvärre är det så att en del organisatör saboterar hela systemet. Det är lika illa om det är bemanningsföretag i Sverige som fixar byggarbetare eller Au-pair förmedlingar som förstör för våra ungdomar när de är i USA.
Skilj på idén och de dåliga exemplen på samma sätt som man skall göra när det gäller direktimporterade bilar. Vad säger att den svensksålda bilen som kört av en svensk bildåre är bättre än den tysksålda bilen som körts av en pedantisk tysk bilentusiast?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Det kan man väl lugnt säga va? Byggnads har varit duktiga att förhandla. :-/
Aha, det är därför byggsektorn har så svårt att rekrytera ungt folk när lönen är marginellt högre än en industriarbetares!!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Att få ett hus till så låg kostnad skrev jag. Det är inte likställt med låg kvalitet. De polska arbetare jag har sett in action är betydligt noggrannare än sina svenska kollegor.
Genomsnittslönen för en svensk byggnadsarbetare är i dag 150 kr/timme x 174 = månadslön på 26 100!!
Vet inte om du kallar det dåligt, jag gör det inte. En utbildad akademiker t ex sjuksköterska får i dag ut ca 17 000 kr/mån efter ett antal år på högskolan.
Ja - jag tycker svenska byggnadsarbetare har mycket bra betalt.
Liknelsen Skoda och Mercedes kan jag inte se i detta fall annat än att du retat upp dig på min logotype.
Syftet med tråden är INTE att ha en politisk debatt utan snarare klargöra Polenkonsulentens kvaliteter eller för den delen andra företag med utländsk arbetskraft!
Genomsnittslönen för en svensk byggnadsarbetare är i dag 150 kr/timme x 174 = månadslön på 26 100!!
Vet inte om du kallar det dåligt, jag gör det inte. En utbildad akademiker t ex sjuksköterska får i dag ut ca 17 000 kr/mån efter ett antal år på högskolan.
Ja - jag tycker svenska byggnadsarbetare har mycket bra betalt.
Liknelsen Skoda och Mercedes kan jag inte se i detta fall annat än att du retat upp dig på min logotype.
Syftet med tråden är INTE att ha en politisk debatt utan snarare klargöra Polenkonsulentens kvaliteter eller för den delen andra företag med utländsk arbetskraft!
Jämförelsen MB-Skoda tog jag av just den anledningen att man OFTAST får vad man betalar för vare sig man väljer verktyg, material eller entreprenör! (tycker faktiskt din logga är supersnygg!!) problemen att ha folk som är "anställda" (för det är ju vad dom egentligen är, sin f-skattsedel till trots) under dom former som polenkonsulten har, är att du som husbyggare tar en betydligt större risk än om du anlitar ett "svenskt" företag (språkproblem, ev. problem mellan rekryteringsfirma-personal, garantiåtgärder mm.)
visst problem kan uppstå iallafall, men risken är åtminstone mindre om du väljer ett företag med gott rykte som levt länge.
Det viktigaste när man väljer entreprenör tycker jag är att höra sig för ordentligt (vänner, bekanta, jobbarkompisar osv.) vilka firmor som är bäst, och hellre betala några kronor extra och få resultatet 100%.
Vad det gäller lönerna så kan jag bara utgå från min egen situation i den delen av landet där jag själv bor och verkar.
dom hantverkare jag känner har 120-135 kr/tim.
industriarbetarna på dom största industrierna har 110-125 kr/tim.
Just därför är det därför mycket svårt att få tag på nyutbildad personal, dom väljer industrin istället.
Dessutom så ska man gå som lärling i tre år vilket oxå skrämmer bort ungdomar.
att sen sjuksköterskor har dåligt betalt är ju en annan sak, detsamma gäller förskolelärare tex. men det är ju ytterligheter, snittlönen för en akademiker är ju inte direkt 17000.......... sen har ju byggnadsarbetaren sina tre års utbildningstid som lärling (visst, kanske inte helt rättvis jämförelse)
Jag kallar inte bygglönerna dåliga, men ej heller höga!
Ursäkta att tråden förts in på ett sidospår här. kommer inte beröra detta ämnet mer.
visst problem kan uppstå iallafall, men risken är åtminstone mindre om du väljer ett företag med gott rykte som levt länge.
Det viktigaste när man väljer entreprenör tycker jag är att höra sig för ordentligt (vänner, bekanta, jobbarkompisar osv.) vilka firmor som är bäst, och hellre betala några kronor extra och få resultatet 100%.
Vad det gäller lönerna så kan jag bara utgå från min egen situation i den delen av landet där jag själv bor och verkar.
dom hantverkare jag känner har 120-135 kr/tim.
industriarbetarna på dom största industrierna har 110-125 kr/tim.
Just därför är det därför mycket svårt att få tag på nyutbildad personal, dom väljer industrin istället.
Dessutom så ska man gå som lärling i tre år vilket oxå skrämmer bort ungdomar.
att sen sjuksköterskor har dåligt betalt är ju en annan sak, detsamma gäller förskolelärare tex. men det är ju ytterligheter, snittlönen för en akademiker är ju inte direkt 17000.......... sen har ju byggnadsarbetaren sina tre års utbildningstid som lärling (visst, kanske inte helt rättvis jämförelse)
Jag kallar inte bygglönerna dåliga, men ej heller höga!
Ursäkta att tråden förts in på ett sidospår här. kommer inte beröra detta ämnet mer.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Ingen fara, det är ju ett känsligt ämne för en del. Jag förstår att man får kritik om man tycker löner är höga.
Visst är det så att Polenkonsulenten rykte är lite skamfilat men samtidigt finns det mer seriösa firmor som får en känga av detta.
Jag försöker dock vara någorlunda öppen mot alla nya typer av företag oavsett om de kommer från Polen eller Finspång.
Vi skall komma i håg att det är bara sedan i maj som det är helt legalt att som polack arbeta i Sverige under EU-regler. Detta kommer bli mycket vanligare efter hand och då kommer man få fler referenser på polska arbetare.
Jag kommer aldrig avtala med en leverantör på vårt bygge utan att ha mkt goda referenser, oavsett om det gäller svenska eller polska bolag. Det är på tok för stor investering för detta.
Det finns ju ett annat bolag som heter www.balticpool.com som också hyr ut sina tjänster. Jag är dock intresserad av en helhetslösning dvs styrd totalentprenad för vårt bygge så det verkar vara svårare att få någon att ta detta med alla garantier etc.
:
Visst är det så att Polenkonsulenten rykte är lite skamfilat men samtidigt finns det mer seriösa firmor som får en känga av detta.
Jag försöker dock vara någorlunda öppen mot alla nya typer av företag oavsett om de kommer från Polen eller Finspång.
Vi skall komma i håg att det är bara sedan i maj som det är helt legalt att som polack arbeta i Sverige under EU-regler. Detta kommer bli mycket vanligare efter hand och då kommer man få fler referenser på polska arbetare.
Jag kommer aldrig avtala med en leverantör på vårt bygge utan att ha mkt goda referenser, oavsett om det gäller svenska eller polska bolag. Det är på tok för stor investering för detta.
Det finns ju ett annat bolag som heter www.balticpool.com som också hyr ut sina tjänster. Jag är dock intresserad av en helhetslösning dvs styrd totalentprenad för vårt bygge så det verkar vara svårare att få någon att ta detta med alla garantier etc.
:
150 kr i timmen som anställd byggare har dom bara i storstockholm.
Runt i landet ligger annars lönerna relativt i mitten på löneligan bland alla yrken. Det jag tycker man ska komma ihåg är att byggarbete är ett av dom yrken som fortfarande är seriöst tungt och slitsamt för kroppen. Går att räkna snickare,rörmokare,elektriker,målare på en hand som klarar sig upp till 65.
Jag tycker alla som gnäller på hantverkspriserna ska ta sig en rejäl funderare på om dom själva skulle orka med att jobba i yrket för dom pengarna det handlar om.
Runt i landet ligger annars lönerna relativt i mitten på löneligan bland alla yrken. Det jag tycker man ska komma ihåg är att byggarbete är ett av dom yrken som fortfarande är seriöst tungt och slitsamt för kroppen. Går att räkna snickare,rörmokare,elektriker,målare på en hand som klarar sig upp till 65.
Jag tycker alla som gnäller på hantverkspriserna ska ta sig en rejäl funderare på om dom själva skulle orka med att jobba i yrket för dom pengarna det handlar om.
HejCalle Anka skrev:Ingen fara, det är ju ett känsligt ämne för en del. Jag förstår att man får kritik om man tycker löner är höga.
Visst är det så att Polenkonsulenten rykte är lite skamfilat men samtidigt finns det mer seriösa firmor som får en känga av detta.
Jag försöker dock vara någorlunda öppen mot alla nya typer av företag oavsett om de kommer från Polen eller Finspång.
Vi skall komma i håg att det är bara sedan i maj som det är helt legalt att som polack arbeta i Sverige under EU-regler. Detta kommer bli mycket vanligare efter hand och då kommer man få fler referenser på polska arbetare.
Jag kommer aldrig avtala med en leverantör på vårt bygge utan att ha mkt goda referenser, oavsett om det gäller svenska eller polska bolag. Det är på tok för stor investering för detta.
Det finns ju ett annat bolag som heter www.balticpool.com som också hyr ut sina tjänster. Jag är dock intresserad av en helhetslösning dvs styrd totalentprenad för vårt bygge så det verkar vara svårare att få någon att ta detta med alla garantier etc.
:![]()
Visst kan du få helhetslösningar med garanti och utlänska hantverkare, där en Svenskt byggfirma står som totalentrepenör med Svensk arbetsledning samt inköpt kvalitetskontrolant, det har blivit mycket vanligt i Stockholm att småbyggarna har skaffat utlänska hantverkare, Svenska murare är en bristvara idag, det är väl därför som de tar 350 sek per timme ???
Redan i dag har du i Stockholm hantverkare från EU nästan på varje byggarbetsplats ;D
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Har du några tips på företag? Som kan ta sig omaket att åka 16 mil söderut på motorväg?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Nej så är det inte. Stockholm har 159,38 i snitt, Norrköping 155,61 i snitt, Linköping 159,94. Rikssnittet ligger på 149 kr. Kolla www.byggnads.se där finns all statistik.Erik_D skrev:
Verkar som om du tycker synd om arbetarna inom byggsektorn. Har man valt det själv kanske? Lönen ser jag som mycket god om man tjänar 26 000/månad när man inom Handels, som är oerhört jobbigt likaså, snittar runt 16 000. Nej jag vidhåller att byggnadsarbetarna har det relativt bra sett.
Har varit med på ett antal större byggen där jag stått som byggherre och emellanåt har gått oerhört långsamt. Dock var raststugan välbesökt. Håller inte med dig i din beskrivning.