825 läst ·
3 svar
825 läst
3 svar
Elinstallations frågor
Hej
Funderar på att köpa ett hus byggt 1958 och hela köket måste rivas helt. Kan väldigt lite om el. På visningen när jag inte hörde sa dom till min fru att det inte var jordat i köket.
1. Måste jag enligt lag jorda alla kontakter i köket?
2. Kan till och med kontaken till spisen vara ojordad?
3. Om det är så att jord inte finns i köket måste även elcentralen fixas/bytas av elektrikern?
4. Vad kan det kosta att fixa jord till ett kök?
/IceBall
Funderar på att köpa ett hus byggt 1958 och hela köket måste rivas helt. Kan väldigt lite om el. På visningen när jag inte hörde sa dom till min fru att det inte var jordat i köket.
1. Måste jag enligt lag jorda alla kontakter i köket?
2. Kan till och med kontaken till spisen vara ojordad?
3. Om det är så att jord inte finns i köket måste även elcentralen fixas/bytas av elektrikern?
4. Vad kan det kosta att fixa jord till ett kök?
/IceBall
Du måste göra om elen i HELA köket om du bara ändrar någonting. Dvs om du sätter in ett jordat uttag så skall alla andra oxå dras om och jordas.
Om du inte gör om köket alls så finns det inget krav på att du måste fixa elen. Men är man lite klok så bör nog all gammal bytas ut.
PS Enligt nya starkströmsföreskrifterna så skall rörinstallation och diskbänk potentialutjämnas oxå.
(Gäller nu, men blir inte tvingande förrens juni näsata år)
/Stefan

Om du inte gör om köket alls så finns det inget krav på att du måste fixa elen. Men är man lite klok så bör nog all gammal bytas ut.
PS Enligt nya starkströmsföreskrifterna så skall rörinstallation och diskbänk potentialutjämnas oxå.
(Gäller nu, men blir inte tvingande förrens juni näsata år)
/Stefan
Visst går åren snabbt, men om huset var byggt -58 har ju trådarna några år kvar till 50årsstrecket. Inte för att det har någon som helst betydelse i sak, men iallafallHusbyggarn skrev:Håller med föregående talare...byt hela elinstallationen och installera jordfelsbrytare!
Kostar lite pengar men köket i sig kostar säkert betydligt mer! Men sen håller det i några tiotals år till samtidigt som det blir en fräsch och SÄKER elanläggning. De nuvarande eltrådarna är kanske aldrig bytta, -över 50år gamla!
Klicka här för att svara