M
marten70: Här är namnet!! det är så många som frågat MP BYGG AB Mårten 0704/276691 Stefan 0707/713684
1 svar · 2,3k läst
H
HPE: Nej! Jag menar inte att köpa tjänsten fr enskild firma utan att ta in en snickare privat, och skatta för egen avgifter i min privata deklaration. Detta för att slippa momsen som du får om du köper tjänster fr ett företag (aktiebolag eller enskild firma) samt för att slippa de pålägg som företaget gör. Jag vill varken starta eget för bygget eller köpa entreprenade fr en juridisk
6 svar · 1,6k läst
lastkaj
lastkaj: Du kan ringa Stigs kakel i Tagene. De känner till en hel del plattläggare.
3 svar · 2,5k läst
B
BESKT_AT_WORK: Jo visst men för att kunna bygga upp det är det ju ganska lämpligt att att det kommer till min tomt. Men ursäkta min otydlighet, givetvis skulle jag skrivit "materialet till huset" och inte bara huset!
3 svar · 4,4k läst
F
fredstu: Kolla med S.Eriksson Bygg i Borås,han gör en del jobb i Stockholm. Väldigt duktig och prisvärd... Tror att Danne här på forumet har valt honom som leverantör...
1 svar · 1,3k läst
A
adam32: Hejsan !!! vi kommer att anlita en firma som heter Allehanda elinstallationer eller något liknande , Firman ligger i Kista . Dom verkar väldigt duktiga !!! MVH Adam
4 svar · 1,7k läst
F
Familjen_Bygg: Finns det - i södra Skåne - någon grupp av "byggkompisar" eller finns det något intresse av att starta en sådan grupp? Principen är enkel; en helgdag är gruppen hos medlem A, för att nästa helgdag vara hos medlem B. - De som är händiga med en hammare spikar, - de som är händiga med gräsklipparen klipper gräs, - de som lagar god mat står för maten osv. Alla kan i princip delta med
0 svar · 1,6k läst
H
Hammaren: Hej! Enligt den nya lagen Skydd mot olyckor: 3 kap. Kommunens skyldigheter Förebyggande verksamhet 4 § Kommunen får medge att en fastighetsägare utför eller låter annan utföra sotning på den egna fastigheten. Ett sådant medgivande får endast ges om sotningen kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt. 5 § Den som utför sotning eller brandskyddskontroll enligt 4 § har
2 svar · 3,1k läst
E
emmahus: Kan det vara en viss Anders som kalla sig för arbetsledare som har fått sparken. Det var iaf han som klabbade hela tiden hos oss bl.a stod där både grävmaskin och två gubbar stilla hos oss pga han hade glömt att beställa grejor. Vem fick betala detta tror ni? Givetvis jag!!!! >:( Det hjälpte inte att klaga hos chefen. Han lade bara kostnaden på ett annat jobb hos oss istället.
8 svar · 1,2k läst
S
salo: Ska troligen lägga om golvet i badrummet som har dålig avrinning i duschen. Någon som kan rekommendera en bra hantverkare i Göteborgsområdet till detta? Mvh/ Jonas
0 svar · 3,3k läst
S
stam: Hej, Är det någon som kan rekommendera en bra byggmästare i Landskronatrakten (alt. Malmö/Lundatrakten). Helst någon duktig på att mura stenhus. Tacksam för tips!!  ;)
0 svar · 2,5k läst
R
Rob: Jag har inte spikat ngt ännu men fått ett riktpris på ca 160000:- som sagt, då ingår bottenplatta med golvvärmerör, källarväggar och snickerier till källarplanet, inga markarbeten i övrigt. Det är så jag uppfattat det hela i alla fall. Jag är precis nybörjare så jag har mkt att lära och suger åt mig av all info jag kan få, och det bästa är ju från folk som faktiskt har gjort
2 svar · 4,3k läst
S
stefan-lololo: er også meget intreseret i navn og tlf
2 svar · 1,4k läst
M
Ms_IT-Nisse: Hejsan, Det beror på det här med tid... erfarenhet, skall du bygga själv.. utformning på hus mm mm. Vi bygger vårt lösvirkeshus själva och det är ett hus på 260 kvm med mansardtak och en garagebyggnad på 115 kvm också med mansardtak. Hittills har vi lagt ner ca 4500 timmar, och då är alla inblandades timmar också inräknade. Vi har ca 1000 timmar kvar. Jag och min man står för 75%
1 svar · 1,5k läst
N
Nybyggare: Vi målade själva med många vänners hjälp och i vårt fall gick bara färgen+tillbehör på kring 12-15.000 sek. Det gäller ett 1,5 plans trähus på 160 kvm som målades med 1 lager grundfärg och 2 lager täckfärg (Alcro) samt ett par hinkar grundolja gick också åt. Eftersom jag vet hur mycket arbete vi lade ner för att göra detta grundligt och noggrant skulle jag bli lite
8 svar · 12,4k läst
C
carlssoni: Jag uppfattar det som att Du avser att bygga ett Myresjöhus på totalentreprenad från deras sida. Då är det i första hand Myresjöhus som har ansvaret gentemot Dej för att arbetet blir bra utfört. Men jag tycker i alla fall att det är bra att Du själv bildar Dej en uppfattning om kvalitén på byggaren. Fråga några som anlitat honom tidigare och be, som någon sagt tidigare i
3 svar · 2,2k läst
B
BESKT: Hej hej. Finns det någon som vet några hantverkare som är pålitliga, duktiga och prisvärda på detta forum som håller till i Örebro? En grund ska göras, el ska dras.... Tacksam för tips!
0 svar · 1,3k läst
F
FredrikB: Ställ en fråga direkt i hantverksforumet så lär du få en del privata svar via PM. /FredrikB
1 svar · 3,5k läst
A
andersbyggahus: Jag köpte byggsats från Lövånger. Dubbelgarage med några extra stolpar så att jag kunde dela av till garage+carport samt extra läkt för att bära betongpannor. Jag köpte inga dörrar eller port och valde 22 graders takstolar. De levererades separat från en annan firma (TK-snickerier eller något sådant). Anledningen till mitt val var att det var bara Lövånger som kunde leverera med
1 svar · 10,2k läst
C
cyanna: Kan det vara så att dem menar att om du väljer en annan elektriker då är det inte längre en "total entreprenad" utan en sk "delad entreprenad"? Det är lite andra spelregler (försäkringar, ansvarsfördelning,mm) som gäller då om jag förstår det hela rätt. C.
0 svar · 1,7k läst
C
cyanna: Hej GR! Jag är ingen direkt erfaren husbyggare, men när jag har fått problem med vår entreprenör och ville ha en "oberoende" besiktning, har vänt mig till försäkringsbolaget som har försäkrat entreprenören och bad dem rekommendera någon. Hittils är jag helt nöjd med den kontakten. Allt har inte gått "min vägg", men jag har fått en förklaring som jag kan leva med för den biten
1 svar · 2,1k läst
N
Nix: Jag håller med om att man skall spela öppet. Gå till er själva och fråga hur det känns när folk ljuger och manipulerar. Vi gjorde så här: Vi listade de åtgärder som vi ansåg kvarstod eller där vi ansåg oss ha krav. Det var både saker som hade missats och saker som inte var utförda än. Vi prissatte dem och skickade listan till leverantören. Sedan satte vi oss och i största
1 svar · 1,7k läst
J
johawk3: Elektrikern i vårt område tar 200 kr/timme för svart och 400 kr/timme för vitt. Vi anlitade honom när vi satte in ny belysning i bastun.......ja han gjorde det svart... ::) Det går väl an att anlita svart vid småjobb. Skulle jag bygga nytt hus för ett par mille så blev det nog bara vitt...det mesta i allafall.... ;)
31 svar · 4,3k läst
L
LenaPena: Tack för hjälpen!!.....har ni själv använt er av detta företag??.....varför ska de vara bra?? Var bygger ni själva och med vilket företag? L
1 svar · 1,2k läst
L
LB: Vi köpte LB Jordugglan för 537 och la ytterligare 300 för att få själva huset klart. Sen lika mycket i avgifter...
2 svar · 3,1k läst
N
Nix: Nej, jag vet inte exakt hur det funkar privat. Är litegrann i branschen, så jag blandar ihop vad som gäller privat, kontra AB92 och andra förordningar... Men det går inte att "friköpa" ansvaret genom att skriva över det på entreprenören i AF-delen. Det visade sig i den olyckan som inträffade i en skola utanför Stockholm när en tegelvägg rasade över en praktikant. Fruktansvärt
3 svar · 2,8k läst
B
bolin: Jag kan varmt rekommendera Mjöbäcksvillan, vi skall själva bygga nu till våren och har beställt huset från dom (Stomrest) priset tycker jag var OK, men framförallt så döljer dom inget i sina priser, och är verkligen proffessionella, personen vi har kontakt med heter Magnus Johansson och sitter i göteborg (Husknuten) han har telefonnummer 031-49 70 58 E-mail: magnus.johansson. M vh
2 svar · 2,4k läst
F
FredrikB: Hej nybyggarn SITA tog 530:- för att leverera varje container 930:- för att tömma varje container 200 :- i dygnshyra men vi betalade bara 200:- för en vecka? 585:- /ton brännbart material Fakturaspecen är svår att översätta här men totalt 9900:- för tre fulla 20m3 containrar i 10 dagar. Ganska dyrt trots att de är gjorda i stålplåt och vi bara fyllde med brännbart... :P Det junkiga
3 svar · 1,7k läst
M
MidnightPurple: Behöver tips på duktig hantverkare i Göteborg som kan bygga en carport till mitt garage. Alla tips mottages tacksamt!!
0 svar · 2,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Hos någon lokal lantbrukare kan du säkert kolla. Det är inte ovanligt att Televerket (eller deras entreprenörer) skänker bort stolpar till markägaren när de gamla byts ut eller tas bort för att ledningen grävs ner. Det är för dyrt och jobbigt att frakta bort dem.
8 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.