R
RadhusCrille: Ska undersöka ROT-dosor, låter bra om man inte behöver ta ner gips-skivor för att få in dem :D Som sagt... söker fortfarande tips på bra el-gubbe i Götet. Tack för hjälpen och gott nytt år! /Crille
7 svar · 1,5k läst
W
Willan: Hej, Vi skall nu börja vårt husbygge och vår husleverantör indikerar att en bra, certifierad (som vår kvalitetsansvarige kräver/starkt rekommenderar, i fall något skulle hända i framtiden) kakelsättare kostar 500 kr per kvm. Detta så dyrt, vi har hittat ur-tjusigt kakel till mycket bra pris, men arbetet blir ju många gånger dyrare än materialet. Det är ju inte klokt! Vad har ni
0 svar · 3,2k läst
M
mgb62: Hej Förhoppningsvis kommer vi att påbörja bygget av vårt eget drömhus under våren -04. Vi bygger i Västmanland mellan Virsbo och Fagersta. Är det någon som kan rekomendera alternativt varna för några hantverkare i området ?
0 svar · 2,9k läst
F
FredrikB: trist historia, tipsar även om www.tinyurl.com för liknande mastodontlänkar. i detta fall blir det: http://tinyurl.com/y4m9
5 svar · 2,9k läst
M
millface: I vårt kontrakt står det att sådant ordnas av byggfirman själva. De tog tidigt dit en baja-maja som alla använder sig av; byggare som målare.
4 svar · 3,8k läst
B
builderbob: Nässjötrakten. Finns någon bra med rimliga priser? Har anlitat Byggkompaniet tidigare men söker efter konkurrent? ???
0 svar · 3,6k läst
Immobil
Immobil: Maila över måtten så ska jag ge dig ett pris. Säljer trappor ;D Mvh: Matz
0 svar · 2,1k läst
T
TN: Inte bara gällande plattsättning, väntar på takläggarens offert sedan i juli..... >:( Men det lär ju inte bli han som får mina pengar ;)
1 svar · 1,6k läst
J
JoGi: [citat] Hmmm. hos oss är det skottpengar både på elektriker och VA-killar... Har väntat i tre månader på offert på mina jobb (bergvärme och golvvärme etc.) men det ända jag fått än så länge är fakturor! (Jag har ju måst påbörja jobben själv jag kan ju inte vänta på att de skall få tummen ur...) JoGi
8 svar · 3,2k läst
C
capaintere: Enkelt. Ring en glasnisse och ta pris, låt din motpart godkänna och presto! Glasrutan insatt. Dom kan säkert ta det på en byggförsäkring om krossat glas under arbete. Hur sitter den fast? Är den lös själva rutan? Hur stor är den? mvh E 8)
5 svar · 1,3k läst
B
bella: Hej igen, Tack för tips/förslag! Nu ska badrummet göras om, jag kontaktade en jurist på Villaägarnas riksförbund och det var först då det blev fart på plattsättarna. Fick förövrigt reda på att man inte får spackla ovanpå tätskiktet då vattnet tränger igenom spacklet, golvets fall ska var riktigt under tätskiktet. Så dom försökte föra oss bakom ljuset då dom spacklade ett
3 svar · 2,6k läst
C
capaintere: Jo, kolla bara först om dom ni plockar ner från norrland vill jobba med "stockholms-virke". Är det minsta lilla skevt eller krokigt så har jag erfarenhet av att dom inte vill hålla på med det. Det skall vara virke av deras kvalite. Spikrakt och kvistfritt annars så blir inte resultatet så bra för dom vet inte hur man gör. Annars så är det en lysande idé. ;D /E
13 svar · 6,9k läst
·
A
AndersG: SEK 265 = 29,444 euro De flesta snickare ligger runt 30 euro/h här.
4 svar · 4,3k läst
L
laura: Plattorna är olika tjocka (det hade vi ingen aning om förran efter plattsättaren hade lagt de). Nu var plattsättarens chef på plats imorse och han har sagt åt oss att markera de plattorna som är alldeles för höga/låga och de skall byta de... Så tydligen håller även de med att plattorna blev lite väl ojämna. Jag har dock förstått efter all datainsamling att man får leva med lite
2 svar · 2,0k läst
E
Erica: Hej, konsumentverket har tagit fram det Du behöver: http://www.boende.konsumentverket.se/ Tjillevippen Erica
1 svar · 2,5k läst
B
BoByggarn: Det bästa du kan göra är att sända ut offertförfrågan till flera hantverkare. Det ger mest effekt. Sedan kan du diskutera med varje enskild hantverkare om deras "prisbild". Försök inte bara att pruta med den som är billigast. Det har hänt mer än en gång att någon av de dyrare blir billigare än den "billigaste" innan man börjar slutförhandlingen på priset. Men, stirra inte dig
4 svar · 2,0k läst
N
Nacka: Hejsan, Kan någon ge tips på en bra firma som utför totalentrepenad på tillbyggnad i Stockholm? Kanske någon har andra tips att delge vad det gäller tillbyggnad? Kan t.ex. "modul-hustillverkare" vara till någon glädje när det gäller tillbyggnad?
0 svar · 1,6k läst
E
einpajo: NVS fixar jobbet
1 svar · 2,3k läst
L
Lilla_vargen: Fy, vad ledsamt! Ring Sverker... Faktum är att även jag undrar vad man har för reklamationsrätt eller ångerrätt i den här typen av fall. Köper jag en tröja eller en kastrull eller ens en bil som visar sig vara av sämre kvalitet än jag hade anledning att förvänta mig, brukar man ju kunna häva köpet. Men hur gör man när det är sådant som är installerat eller inbyggt i huset?
1 svar · 3,3k läst
A
andersbyggahus: Tänk på att tomt, grund, markarbeten och anslutning kostar lika mycket oavsett om huset är nytt eller begagnat. Det som man skall jämföra borde vara (en ny husbyggsats + montering) med (begagnat hus + nedmontering + transport + montering).
1 svar · 1,6k läst
B
buffy: Glädjande besked! 2 timmar före slutbesiktningen kom vår ekbänkskiva tillbaka från snickeriet en andra gång. Fråga mig inte hur de gjort, men den var iallafall perfekt lagad. Syns inger från de tidigare skruvhålen och välslipad och fin. Nu är jag nöjd med den biten iallafall..........
14 svar · 3,5k läst
A
Andersgr: Jag hade en PER behörig plattsättare, fusket döljs fint med kakel! PER gör inga som helst kontroller av behöriga plattsättare, en behörig plattsättare går en endagars kurs med ett test. Därefter är de behöriga, tills man upptäcker att de gör fel. Medlems företag i PER, har högre status och där kan faktiskt PER gå in och betala om det är felgjort. Jag blev blåst, det västa är
1 svar · 3,6k läst
D
Danneman: Ringde mattläggaren för några dagar sedan (en som tidigare är bekant med min mors bror och syster. hantis:-Nja, jag har inte tid, jag har tagit på mig för mycket jobb. Men om du istället ringer de här killen så löser det sig kanske. "Men är den här andra lika bra då?" hantis: -Hörre du, han är bättre, han har lärt upp mig! så de riktigt trevliga finns faktiskt.. ;)
11 svar · 2,0k läst
R
roer: Det är nu du har chansen, lägg in vp-rör till allt. Ett nätverk med kabel är mycket bättre än ett trådlöst, om det blir för dyrt försök att lägga in rören så får du ta resten när börsen fått återhämta sej.
4 svar · 2,7k läst
T
trcjesa: Ett annat alternativ för att få bort berg är att elda (värma upp) på berget och sedan hälla på kallt vatten. Det är samma metod (tillmakning) man använde i gruvbrytning innan krutet fanns. Jag har testat detta för att ta bort mindre berg som låg ivägen vid grundläggning. Polaren har spräckt större stenar och detta fungerar verkligen. Ett tips kan vara att använda grillkol så att
4 svar · 2,0k läst
A
AndersG: Här tar de runt 30 euro/h ex moms.
1 svar · 1,8k läst
K
kubicon: Kolla med ett företag i Eskilstuna som heter FIXTURA AB. Dom har hyreshus också och det står mest om detta på deras hemsida men ring dom ändå. ;) Vi var och tittade på ett hus i Sunbyholm utanför Eskilstuna som dom byggt åt Eksjöhus, och vi ( frun och jag ) sa att dom ska vi ha på vårat husbygge. Vi är ganska petiga på finish och dom klarade det galant. Och vi hörde att det inte
1 svar · 2,0k läst
B
buffy: Vi skrev inte in någon exakt summa utan skrev att entrepenören får stå för alla ev extra kostnader i form av hyra, magasinering av möbler, flytt osv. Vet inte vilket som är bäst egentligen....
6 svar · 3,3k läst
R
rbaron: Vi håller på att bygga upp vårt nya hus och söker nu murare med referens till bra pris för att tegla huset samt 9 pelare med mexitegel.Det rör sig om cirka 9.000 stenar totalt. Arbetet måste kunna påbörjas senast om 2 veckor.
0 svar · 2,9k läst
D
doppa: Hej, jag ska ta in olika anbud från hantverkarna och undrar nu om det finns några generella priser (t.ex per kvm och inkl material) ifråga om montering av byggsats, klinker/kakel, värme & sanitetsinstallation, elinstallation, målning (invändigt). hälsningar :)
0 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.