Jag läste i en annan länk under den här avdelningen "tomtpriser i er kommun?" och såg att ämnet utvecklade sig till en annan intressant diskution nämligen hur tomtpriserna ser ut i Stockholm.

Jag kan inte låta bli att undra lite vad man menar när man skriver att man köpt tomt i stockholm. Gäller ex 1,3 mille en tomt i Sthlms kommun eller kan man faktiskt få betala så mycket även i ytterstadsområdet (utan ex sjöutsikt)?

Jag tycker annars att det inte är särskilt konstigt att man får betala x kr mer för att bo två min promenad från pendeln med 5 min tågresa till stan jämfört med att bo 20 min cykelväg till pendel + 35 min tågresa för att nå centralen. Priset för tomter är inte lika högt i hela regionen! Men visst finns det för liten tillgång på tomter... Men då kan man verkligen undra varför så många promt ska bo max 1 mil från centralen? Kosta vad det kosta vill? Det om något får ju tomtpriserna att raka i höjden...

Jag bor också i stockholm men min tomt kostade inte en halv förmögenhet (107kr a´kvm) och det var varken rea eller kompispris på den... ;)

Nån som tänkt som jag nån gång? Som inte håller/håller med? Synpunkter?

God fortsättning på året... :D

Lite handlar det också om att få en maximal värdeökning på byggt hus, vilket KAN vara möjligt att få i attraktiva områden i Stockholm.
Sedan tror jag att det också handlar om social acceptans. Gemene man köper gärna en skittomt i ett attraktivt område i stället för en bra tomt i ett mindre attraktivt område. Av samma anledning som man köper ett fint bilmärke. Impa på kompisarna helt enkelt.

Fast det du säger om 1 mil från centralen. Jag tror inte att det finns några tomter på det avståndet överhuvudtaget. Det skulle vara en tomt på Stora Essingen i så fall.

mvh
David

Okey, David...

Jag fattar vad du menar. Men samtidigt tycker jag det du beskriver är lite sorgligt... jag trodde i min enfald att man byggde för att bo bra och att det inte automatiskt betöd lyxigt, för det måste man väl säga att det är om man MÅSTE bo fem min. från Åhlens. ;)

Och att man väljer sitt boende för att impa på andra... då måste vi va sorgligt osäkra själar, många av oss...

Det här med att få värdet så man får tillbaka investeringen + värdeökning när man säljer huset, det kan jag förstå att man vill. Å andra sidan kan man ju undra hur DYRT HUS man bygger om man inte tror att man ska kunna få det om man bygger längre ifrån stan än Danderyd; Älvsjö, Solna... ???

Husvärdet i hela storstockholm är jättehögt men tomtpriserna inte lika höga överallt. Visst jag fattar att det tex beror på att dessa ställen inte är lika poppis att bo på men när jag kollat runt har jag ju sett att husen som säljs där inte alltid är så billiga ändå! Och även om de inte säljs för tex hiskeliga 3,5 mille så lär garanterat hussäljande i såna områden få tillbaka sina investeringar... om man inte köpt en övervärderad tomt vill säga och inte byggt ett HUS som kostar 2 mille för byggsatsen ! ;D

Apropå impa:
Själv kör jag en Volvo 244, automat -79 års modell.
Impar garanterat inte på mina grannar...

Fast jag tror att de flesta av oss är inne i "social acceptans"-träsket utan att veta om det.

mvh
David

David! SJälvklart försöker du IMPA: du kör ju VOLVO! ;) Och automat dessutom!

Nej, själv skiter jag i grannarna och kör en gammal Skodakombi (visserligen från 97, men ändå). DET är att våga va egen! Jag e minsann ingen IMPA-la`! ;D

Äsch, jag kunde inte låta bli att skoja lite...

Visst kan det va som du säger att de flesta av oss är lite i den svängen (impa på andra) även om vi inte är medvetna om det. Men det vore synd om det drev folk att tex ta lån som de snart inte kan sköta om och sånt för att de tar sig vatten över huvudet och köper för dyrt...

Fast utan social acceptans skulle det väl inte bli någon tillväxt. ;)

mvh
David

Det viktigaste är väl att bygga där man trivs, har bra skolor ochom det blir dyrt vilket det ofta blir i sthlm, där man kan få en värdestegring som gör att att kostnaderna faktiskt sjunker efter hand...Vi räknar med allt dett i vårt kalkylerade nybygger på den gigantiska tomten om 740m2(stor tomt för att vara i vårt område faktiskt...dessutom med bra solläge...)

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter Snappen? Tycker du vi är korkade som köpt tomter närmare stan än du eller vad menar du?

Fler än jag tycker nog det är roligare att tillbringa tiden med vänner och familj än att tillbringa den med SL. Om detta inte räcker kan du ju räkna ekonomiskt på det: 1 timme kortare resväg / dag tur & retur = 22 timmar / månad. Sätt valfri timpenning på din fritid, säg 100 spänn, och du sparar 2000 / månad på att bo närmare stan. Matcha detta mot en ökad lånekostnad.

30 meter till barnens skola är tidsbesparande.... ;D när vi dessutom bor kvar i samma område som nu, där vi trivs alldeles utmärkt då får vi helt enkelt betala vad det kostar o dra ned på andra kostnader i stället...

Hasse_f... Inte tycker jag att man är korkad för att man vill bo "nära allt". Jag bara hoppas att man inte får det svårt när räntorna stiger, för vad jag märkt är det så att en del som köper de dyra tomterna också för att sedermera locka köpare får bygga ett dyrare hus än de i längden mäktar med. Det finns de som redan nu fast räntorna är låga inte har möjlighet att amortera. Jo, det är klart att de kanske har värdet i huset men tyvärr innebär det upplägget också att man måste flytta om man ex blir arbetslös... är det goda tider är det bra men man vet ju inte om man måste sälja när det blir ett prisras. Om man tycker man fått sin tomt till ett bra pris för platsen och tycker man har råd så är det helt okej! Men en del tror att man MÅSTE bo inom Sthlms kommun. Varför???

Att det måste bli så långt till jobbet o stan är lite tokigt tycker jag, det beror på hur man jmf. Och som du själv jmfde TID: Som jag bor å jobbar idag tar det bara fem min med buss + pendel till centralen på 19 min. Är jag tokig som väljer bort det? Hmm... det tar mig 1h 25 min till jobbet kommunalt dörr-dörr och allt från 35-75 min med bil (kö, kö, kö). Och jag tar redan idag bilen men har inget skatteavdrag. När vi flyttat tar det mig 30-35 min med bilen och jag får skatteavdrag! Men visst, kommunalt till centralen kommer jag inte under 45-50 min. So what -där är jag ju aldrig i a f!

Jag tror också att många satt sig i en skuldfälla och lånat för mycket. T. ex. The Economist har varnat för prisdipp hur länge som helst nu, visserligen med betoning på andra länder såsom exempelvis UK, US.
I det senaste nummret visade de i ett diagram att huspriserna i Sverige ökat mer än i USA sedan 1995. Sedan tror en del att en eventuell prisjustering inte kommer i form av ett plötsligt ras utan genom en längre och långsammare prisnedgång.
Som jag sagt i en annan tråd så har historiskt sett de mindre attraktiva områdena drabbats hårdast vid en nedgång.
Som du påpekade, Snappen, så verkar många tro att de måste bo i Stockholm, vilket tyder på att populariteten i dessa områden kommer att hålla priserna uppe. Men självklart kommer dessa områden också att drabbas vid en eventuellt nedgång men procentuellt tror jag att de kommer att stå sig bättre och återhämta sig snabbare.
Sedan är procenten visserligen dyrare i de attraktiva områdena. ;)

mvh
David

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.