Läste i artikeln om fastighetsskatt o bidrag 2004 (som finns länk till på förstasidan) i stycket som handlar om reducerad fastighetsskatt att skattebefrielsen börjar året efter att huset färdigställs. Betyder det att när vi flyttar in i månadsskifftet mars-april att vi har 5år+ 3/4 år (2004) av skattebefrielse. För det kan väl inte vara så att betalar fastighetskatt i 9 månader för att sedan slippa i 5år.
Har kanske med att mydigheterna fastställer taxeringsvärdet i slutet av året gissar jag.
Någon som vet säkert?
/divine

Man betalar fastighetsskatt för den situation som gäller den 1/januari.

Om huset blir klart i mars/april 2004 så kommer du betala fastighetsskatt under 2004 för: tomtens taxeringsvärde + en andel (50% tror jag) av det belopp du anger att du lagt ned på bygget per 1/jan 2004.

MC skrev:
Man betalar fastighetsskatt för den situation som gäller den 1/januari.

Om huset blir klart i mars/april 2004 så kommer du betala fastighetsskatt under 2004 för: tomtens taxeringsvärde + en andel (50% tror jag) av det belopp du anger att du lagt ned på bygget per 1/jan 2004.
Jag anar oråd...
Vi som ska börja bygga under våren och färdigställer huset innan årskskiftet, måste vi behöva betala fastighetsskatt liknande den du nämner?
1 jan 2004 äger vi ingen tomt och har inte betalat någonting för bygget.

RSV har givit mig samma uppgifter som MC.

Vårt hus blir klart i mars, så under resten av 2004 betalar vi fastighetsskatt baserat på vad vi lagt ner på bygget den 1 Januari 2004.
2005 tom 2009 betalar vi ingen fastighetsskatt och 2010 tom 2014 betalar vi 50%.

Obs. Detta har inget med det "nya" förslaget på fastighetsskatt som dök upp i pressen för någon månad sedan.
/Berit

Tackar för svaren, verkar glasklart att man får betala lite fastighetskatt innevarande år. :'(
divine

markis - ni betalar skatt för situationen den 1/jan - men bara en andel som motsvaras av hur stor del av året ni ägt aktuell fastighet. (T.ex. 11/12 om ni köpte tomten 1/feb)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.