791 läst ·
3 svar
791 läst
3 svar
Byggkreditiv - kvällsjobb
Eftersom jag inte är något matematiskt geni, finns det någon som kan räkna på en sådan här operation:
(helt hypotetiskt & i forskningssyfte självklart)
ex. elektrikern gör ett jobb värt 10 000. Fakturan skrivs på 20 000. Hur mycket kontanter blir kvar efter alla formaliteter?
(helt hypotetiskt & i forskningssyfte självklart)
ex. elektrikern gör ett jobb värt 10 000. Fakturan skrivs på 20 000. Hur mycket kontanter blir kvar efter alla formaliteter?
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men om du menar hur mycket pengar man kan ta ut som privatperson om ens företag fakturerar 20000 så kan man räkna så här om hela beloppet skall tas ut i lön:
Arbetsgivaravgift 32,82%
Lön till elektrikern x 1,3282 = 20000
Lön till elektrikern = 20000/1,3282 = 15058 kr
Så om det inte skall ingå pension som arbetsgivaren betalar på summan så kan man alltså betala ut ca 15000 till elektrikern i lön.
Sen skall det skattas på lönen och beroende på vilken inkomst elektrikerna har så blir skatten ungefär mellan 30% och 55%.
Är den 30% så får elektrikern ut 10500 kr är den 55% så får elektrikern ut 6750. Jag vet inte exakt var skattegränserna går, men en välbetald elektriker lär betala mer skatt än 30& i alla fall.
Jag reserverar mig för ev. felräkningar!
Sen vad saken har med byggnadskreditivet att göra det övergår mitt förstånd, men jag kanske har missuppfattat frågan helt.
Arbetsgivaravgift 32,82%
Lön till elektrikern x 1,3282 = 20000
Lön till elektrikern = 20000/1,3282 = 15058 kr
Så om det inte skall ingå pension som arbetsgivaren betalar på summan så kan man alltså betala ut ca 15000 till elektrikern i lön.
Sen skall det skattas på lönen och beroende på vilken inkomst elektrikerna har så blir skatten ungefär mellan 30% och 55%.
Är den 30% så får elektrikern ut 10500 kr är den 55% så får elektrikern ut 6750. Jag vet inte exakt var skattegränserna går, men en välbetald elektriker lär betala mer skatt än 30& i alla fall.
Jag reserverar mig för ev. felräkningar!
Sen vad saken har med byggnadskreditivet att göra det övergår mitt förstånd, men jag kanske har missuppfattat frågan helt.
Hej, det hela går ut på att betala 20 000 för någonting som totalt kostat 10 000. I den perfekta världen har man då 10 000 i kontanter att leka med, men vad blir den summan om man räknar av skatter och avgifter?
Jag vet att jag utrycker mig otydligt, det är inte lätt att vara jag
Jag vet att jag utrycker mig otydligt, det är inte lätt att vara jag
Hur i hela friden menar du egentligen =)?
Du får knappast nån firma o skriva en faktura på 20 om du bara betalar tio för att du själv ska kunna leva loppan för dom andra 10.
Skulle väl kunna funka i uzbekistan lr nått utan det paranoida skatteverket
Du får knappast nån firma o skriva en faktura på 20 om du bara betalar tio för att du själv ska kunna leva loppan för dom andra 10.
Skulle väl kunna funka i uzbekistan lr nått utan det paranoida skatteverket
Klicka här för att svara