2 359 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
taxeringsvärde - jääää
Kan inte tänka mig att lågt taxeringsvärde kan påverka värdet negativt. Tror inte spekulanter är ute efter "högt taxeringsvärde för pengarna" så att säga.
Ert hus är ju lika mycket värt bruksmässigt oavsett taxeringsvärde.
Ert hus är ju lika mycket värt bruksmässigt oavsett taxeringsvärde.
Hej!
Självklart så är det ju bättre med ett lågt taxeringsvärde, ska man köpa ett begagnat hus så är det ju trevligare med ett lågt taxeringsvärde än ett högt....
Jag tror att det där med att taxeringsvärdet skall vara 75% av försäljningsvärdet var något man tog fasta på för flera år sen som det är nu så är det ju inte ofta man ser ett hus som är taxerat till 75% av priset.
//Anna
Självklart så är det ju bättre med ett lågt taxeringsvärde, ska man köpa ett begagnat hus så är det ju trevligare med ett lågt taxeringsvärde än ett högt....
Jag tror att det där med att taxeringsvärdet skall vara 75% av försäljningsvärdet var något man tog fasta på för flera år sen som det är nu så är det ju inte ofta man ser ett hus som är taxerat till 75% av priset.
//Anna
Men när man räknar ut P/T? talet används väl :
taxeringsvärdet som utgångsvärde om huset är nytt? Det är olika beroende på var man bor - i vissa delar av landet används P/T av mäklarna. Det är ett sätt att förstå vad som är ett rimligt pris på ett hus. Vi använde oss av det när vi köpte vårt hus och vågade därför ge ett högre bud än vad något liknande hus i vårt område gått för tidigare ... P/T talet blev ändå lägre ...
Påverkar inte det låga taxeringsvärdet er banks värdering av huset/ topplånets storlek?
MVH Fiddeli
Påverkar inte det låga taxeringsvärdet er banks värdering av huset/ topplånets storlek?
MVH Fiddeli
Klicka här för att svara