1 674 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Skev bild av snitträntan?
Kan nog vara sant! Något som jag också saknar när folk redovisar vad de fått för räntor är hur stora lån de tar och hur mycket säkerhet de har (värdering på huset). Bankerna ger självklart lägre ränta till personer som vill låna väldigt mycket och som har säkerhet för ännu mycket mer.
Tror att du har helt rätt.. Men för min del var det superbra.. Hade kreditiv på 4.75 och såg hur lågt alla (?)andra har det, så jag ringde banken nyss. Fick 3.75 efter typ ingen övertalning alls. De ändrade alltså vårat redan ingångna kreditiv!
Man inser hur lurad man är/har varit.
Man inser hur lurad man är/har varit.
Vårt kreditiv suger, (Föreningssparbanken Kungsholmen). Ligger för närvarande på strax under 5% om jag kommer ihåg rätt. Detta trots att vi byggt under denna bank förr. De skyller på att lösvirkesbyggnation kräver mer handpåläggning.
mvh
David
mvh
David
Självklart är det bra! Man får i alla fall veta hur lågt det är möjligt att komma i vissa fall.
Ni som fått extremt låga räntor på kreditiven, vilka övriga villkor har ni fått (uppläggningsavgifter, kontraktsräntor, etc.)? Vår banks "1:a bud" var ca 4.5% ränta, 0.5% kontraktsränta och 4500 kr i uppläggningsavgift. Det jag tycker sticker mest i ögonen är kontraktsräntan (ränta på pengar man inte ens lånat). Vi har inte börjat prutandet än. Att låna pengar verkar vara rena hästhandeln idag.
Ni som fått extremt låga räntor på kreditiven, vilka övriga villkor har ni fått (uppläggningsavgifter, kontraktsräntor, etc.)? Vår banks "1:a bud" var ca 4.5% ränta, 0.5% kontraktsränta och 4500 kr i uppläggningsavgift. Det jag tycker sticker mest i ögonen är kontraktsräntan (ränta på pengar man inte ens lånat). Vi har inte börjat prutandet än. Att låna pengar verkar vara rena hästhandeln idag.
Tror inte man ska känna sig ensam i världen om man får taskig ränta.
Vi har faktiskt väldigt bra kontakt med vår banktant och trodde nog att 4.75 var ett bra deal när vi skrev på. Ingen kontraktsränta eller avgifter.
Tror att en anledning att vi kunde sänka lite var att vi hittills inte utnyttjat så mycket av bankens tjänster kring kreditivet. Det har i stort sett varit ett dyrt lån på tomten i ett halvår ungefär.
Vi har faktiskt väldigt bra kontakt med vår banktant och trodde nog att 4.75 var ett bra deal när vi skrev på. Ingen kontraktsränta eller avgifter.
Tror att en anledning att vi kunde sänka lite var att vi hittills inte utnyttjat så mycket av bankens tjänster kring kreditivet. Det har i stort sett varit ett dyrt lån på tomten i ett halvår ungefär.
Hej petsor.. klart man får fråga. Vill helst inte att folk börjar ringa till "min" bank och berätta om att nån på internet minsann berättat för alla att han fått sänkta räntor på just den banken. Då kanske dom inte är så vänliga nästa gång.
Men det är en helt vanlig bank i en helt vanlig stad ;-) Så ring till din egen bank och fråga. De lär inte sänka om du inte frågar i alla fall...
Men det är en helt vanlig bank i en helt vanlig stad ;-) Så ring till din egen bank och fråga. De lär inte sänka om du inte frågar i alla fall...
Egentligen är ju inte detta något problem, gör som ni brukar när ni skall handla, kolla runt vilket företag som ger bästa priset till bästa kvalité. Det finns någon form av underdånighet bara för att leverantören är en bank. I slutändan kan det vara så att en "bättre kund" i bankens ögon får ett bättre pris av olika skäl.
Det är väl en enkel fråga; jag behöver låna X Kr med denna säkerheten, vad kostera det hos er?
Kolla med minst 3 "leverantörer" och välj den som faller er i smaken.
Det är väl en enkel fråga; jag behöver låna X Kr med denna säkerheten, vad kostera det hos er?
Kolla med minst 3 "leverantörer" och välj den som faller er i smaken.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra sagt, 0840!
Vi är väl till mans alla litet rädda för bankerna.
De är ju fortfarande en del av överheten känns det som.
Och de gör enorma vinster, för att vi sparare/lånare inte
ställer några krav.
Så sent som i dag uttalade sig en minister i radio om
att bankernas inlåningsräntor (0% ?) är oskäliga.
Skillnaden mot vanliga leverantörer är att banken helt
enkelt kan vägra att "leverera", genom att anföra diverse
skäl. Så man "måste" hålla sig på god fot med banken.
//KoW
Vi är väl till mans alla litet rädda för bankerna.
De är ju fortfarande en del av överheten känns det som.
Och de gör enorma vinster, för att vi sparare/lånare inte
ställer några krav.
Så sent som i dag uttalade sig en minister i radio om
att bankernas inlåningsräntor (0% ?) är oskäliga.
Skillnaden mot vanliga leverantörer är att banken helt
enkelt kan vägra att "leverera", genom att anföra diverse
skäl. Så man "måste" hålla sig på god fot med banken.
//KoW
Tack för inlägget!
Mår bättre nu, ser mitt inlägg längre ner. Har verkligen ringt rund och snackad och väntad och jämnfört. Verka inte ha en chans att kommer ner under ca 4% , kanske för att vi bygger arkitektritad med ett litet företag.
G. :-/
Mår bättre nu, ser mitt inlägg längre ner. Har verkligen ringt rund och snackad och väntad och jämnfört. Verka inte ha en chans att kommer ner under ca 4% , kanske för att vi bygger arkitektritad med ett litet företag.
G. :-/
Klicka här för att svara