7 005 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Havsutsikt/Skatt
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Är det någon som vet vad räknas till havsutsikt i värderings frågor o i skatteverkets ögon?
Räcker det med en liten glimt eller ska det fylla hela fönstret?
Eller det kanske bara räknas om man kan se det från marknivå?
Räcker det med en liten glimt eller ska det fylla hela fönstret?
Eller det kanske bara räknas om man kan se det från marknivå?
Så vitt jag vet är havsutsikt inte en fastighetsskattepoänghöjande feature. Däremot bör det höja husets värde.
mvh
David
PS/ Stanna upp och betänk att denna diskussion förs på fullt allvar. Får det en inte att börja fundera över det absurda med fastighetsskatten? Kanske borde vi börja betala en skatt som är beroende av hur attraktiv en partner är. Jag får självklart betala full poäng medan Lisa får dra av att hennes kille är 9 år äldre, börjar på gäddhäng och har två barn sedan tidigare. Sen när Lisa skickar iväg mig på fettsugning så får hon också självklart börja betala en högre skatt. Penisförlängning +2 poäng. Nu börjar jag spåra ur. Godnatt! ;D /DS
mvh
David
PS/ Stanna upp och betänk att denna diskussion förs på fullt allvar. Får det en inte att börja fundera över det absurda med fastighetsskatten? Kanske borde vi börja betala en skatt som är beroende av hur attraktiv en partner är. Jag får självklart betala full poäng medan Lisa får dra av att hennes kille är 9 år äldre, börjar på gäddhäng och har två barn sedan tidigare. Sen när Lisa skickar iväg mig på fettsugning så får hon också självklart börja betala en högre skatt. Penisförlängning +2 poäng. Nu börjar jag spåra ur. Godnatt! ;D /DS
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
;D ;D
Jamen hur mycket/lite havsutsikt måste det vara då?
Jamen hur mycket/lite havsutsikt måste det vara då?
Ur fastighetstaxeringshänseende finns det 5 belägenhetsfaktorer, ofta kallade i folkmun (dvs hos ej anställda på skatteverket) för strandklasser. Det som inverkar på tax.värdet är avståndet från huvudbyggnaden ner till strandlinjen.
Klass 1 = 0-75 m från strandlinje. Egen strand krävs samt god utsikt från vardagsrum, kök, större rum
Klass 2 = 0-75 m från strandlinje, dock ej egen strand
Klass 3 = 76-150 m från strandlinje
Klass 4 = 151-250 m från strandlinje
Klass 5 = över 250 m från strandlinje
Sverige är uppdelat i små riktvärdesområden. Ditt hus jämförs med andra hus i samma riktvärdeområde. Normalt sett så innebär en placering av huset i klass 1 en högre skatt än klass 5, dvs. klass 5 åsätts ett värde om 1 och stigande till kanske 1,6 för klass 1. Det betyder att om det normala taxvärdet är 200tkr så blir det 200x1,6=320tkr om ditt hus är placerat max 75m från egen strand. Men det finns undantag, i vissa områden har klass 2-5 samma värde=1 och bara klass 1 har högre värde. Det finns också områden där alla klasser har samma värde, även om det är ovanligt.
Vad gäller det marknadsmässiga värdet av en tomt med sjöutsikt så torde det vara högre, men det borde du kunna få reda på om du tittar på mäklarnas försäljningsobjekt i ditt område.
Hoppas detta blev en någrlunda klar förklaring.
Klass 1 = 0-75 m från strandlinje. Egen strand krävs samt god utsikt från vardagsrum, kök, större rum
Klass 2 = 0-75 m från strandlinje, dock ej egen strand
Klass 3 = 76-150 m från strandlinje
Klass 4 = 151-250 m från strandlinje
Klass 5 = över 250 m från strandlinje
Sverige är uppdelat i små riktvärdesområden. Ditt hus jämförs med andra hus i samma riktvärdeområde. Normalt sett så innebär en placering av huset i klass 1 en högre skatt än klass 5, dvs. klass 5 åsätts ett värde om 1 och stigande till kanske 1,6 för klass 1. Det betyder att om det normala taxvärdet är 200tkr så blir det 200x1,6=320tkr om ditt hus är placerat max 75m från egen strand. Men det finns undantag, i vissa områden har klass 2-5 samma värde=1 och bara klass 1 har högre värde. Det finns också områden där alla klasser har samma värde, även om det är ovanligt.
Vad gäller det marknadsmässiga värdet av en tomt med sjöutsikt så torde det vara högre, men det borde du kunna få reda på om du tittar på mäklarnas försäljningsobjekt i ditt område.
Hoppas detta blev en någrlunda klar förklaring.
Klicka här för att svara