1 979 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vinstbeskattning?
Sålde vårt hus förra hösten (november 2004) p.g.a tillökning i familjen & satte oss i hyreslägenhet i väntan på att "drömtomten" skulle dyka upp...
Begärde då uppskov med beskattning på vinsten som blev vid husförsäljningen.
Har nu ett uppskov som säger att jag måste flytta in ett nytt boende innan 2 maj 2006.
Nu är det så att vi har hittat tomt,ska bygga nytt hus men är tveksam att hinna klart till 2 maj.
Då är frågan: eftersom jag var skriven som ensam ägare till huset jag sålde så borde det ju räcka om endast jag står skriven på adressen den 2 maj (Är sambo inte gift ännu) men frågan är då vad skatteverket nöjer sig med, måste huset vara slutbesiktigat eller räcker det om det "går att bo i" ?
Nästa fråga är: går det att få ett längre uppskov med beskattningen?
har varit inne & läst på skatteverkets hemsida, men där hittade jag inte något bra.
Tacksam för svar...
Begärde då uppskov med beskattning på vinsten som blev vid husförsäljningen.
Har nu ett uppskov som säger att jag måste flytta in ett nytt boende innan 2 maj 2006.
Nu är det så att vi har hittat tomt,ska bygga nytt hus men är tveksam att hinna klart till 2 maj.
Då är frågan: eftersom jag var skriven som ensam ägare till huset jag sålde så borde det ju räcka om endast jag står skriven på adressen den 2 maj (Är sambo inte gift ännu) men frågan är då vad skatteverket nöjer sig med, måste huset vara slutbesiktigat eller räcker det om det "går att bo i" ?
Nästa fråga är: går det att få ett längre uppskov med beskattningen?
har varit inne & läst på skatteverkets hemsida, men där hittade jag inte något bra.
Tacksam för svar...
Du är inte ensam om att ha blåslampan på dig! Mitt hus är inte heller påbörjat ännu. Du skall vara skriven på fastigheten vid utgången av april/2 maj år 2006. Huset behöver inte vara klart men det bör vara beboeligt dvs det räcker inte med att fejka en bosättning. Under www.skatteverket.se och 'försäljning av småhus' finner du uppskovsreglerna. Något du bör tänka på är om ni bägge ska stå för den nya villan. Det är möjligt att du i så fall inte får uppskov för hela reavinstskatten. Kan vara vettigt att kolla med skattemyndigheten i tid. Som Ankipanki skriver kommer du inte att få något förlängt uppskov - där är myndigheten benhård.
Det här är kanske en konstig fråga men måste man ha varit skriven på den adress som den gamla fastigheten har för att kunna göra ett uppskov på reavinst?
Bakgrund:
Mina föräldrar har gett mej o mina syskon lantbruksfastigheten i gåva. Min syster o jag har sålt våra delar till min bror.
Kan jag få uppskov med reavinsten även om jag inte bott i fastigheten?
(jag är medveten om att merparten av försäljningspriset inte är småhusförsäljn utan markdito och alltså inte kan göras uppskov på)
Bakgrund:
Mina föräldrar har gett mej o mina syskon lantbruksfastigheten i gåva. Min syster o jag har sålt våra delar till min bror.
Kan jag få uppskov med reavinsten även om jag inte bott i fastigheten?
(jag är medveten om att merparten av försäljningspriset inte är småhusförsäljn utan markdito och alltså inte kan göras uppskov på)
Nja, jag misstänker att du inte kan få uppskov eftersom du inte bott på fastigheten. Meningen med uppskovsregeln är just att du vid byte till dyrare privatbostad skall kunna skjuta på skatten. Jag har för mig att du måste ha ägt och varit skriven på fastigheten minst ett år. Dessutom brukar det vara särskilda regler när det gäller lantbruksfastigheter.
Samtidigt får vi ju hoppas att gåvan fixades i år så att du slapp gåvoskatten!
På skatteverkets sida finns en frågemöjlighet via mail som du kan utnyttja såvida du inte ringer. Det är ändå säkrast att kolla upp hur regelverket är.
Samtidigt får vi ju hoppas att gåvan fixades i år så att du slapp gåvoskatten!
På skatteverkets sida finns en frågemöjlighet via mail som du kan utnyttja såvida du inte ringer. Det är ändå säkrast att kolla upp hur regelverket är.
Jag antar åxå att jag inte kan få uppskov, men jag ska iallafall undersöka möjligheterna!
Gåvan av lantbruksfastigheten gjordes i år, så där slipper vi gåvoskatt. Däremot styckade min syster o jag av varsin tomt o det var förra året, så där blev det gåvoskatt...
Gåvan av lantbruksfastigheten gjordes i år, så där slipper vi gåvoskatt. Däremot styckade min syster o jag av varsin tomt o det var förra året, så där blev det gåvoskatt...
Klicka här för att svara