>:( >:( :-[ :-[

Var på "vår" bank idag (Nordea) och de sa tvärnej till lånelöfte på 2,8milj. Deras schablon kalkyl baserades tydligen på ett ras liknande 80-talets, inflationspanik, världskrig och att Naken-Janne går och blir nunna... ::) ::)

Nån som har tips på mindre kinkig bank??

Vi tjänar tillsammans 45.000 brutto (typ medel) och har en kontantinsats på 500.000 vad är problemet lixom? :-/ Borde ju få lån kan tyckas, eller?

kollat med sbab?

tycker det låter udda då ni har 500k i kontantinsats?

ska ni bygga ett hus värt 3.3mille i arvidsjaur så förstår jag dem dock ;D

(brutto? det är före skatt va? då kanske de hade nåt skäl?)

;) Vi ska bygga i Stockholmstrakten (Huddinge). I Nacka där vi bor nu skulle ett liknande projekt gå på säkert 1 milj mer så nån dålig "investering" är det ju inte...

Ja brutto är före skatt, visst inga höginkomsttagare men hyffsat medel i alla fall, eller?

Gjorde precis en ansökan om lånelöfte på SBABs hemsida som beviljades på stört, får ta å ringa dom imorgon... Har ett bundet lån på Nordea tyvärr som ställer till det lite... *dumt* :-/ Tips på hur man kan lösa det utan att behöva betala en massa?

Har ni andra lån typ bil mm mm.....

Har ni det så se till att bli av med dessa fortast möjligt.

Annars fattar jag inte problemet för fem öre :)

/matte

Nä inga andra lån alls förutom ett studielån... :-/

Lägg ner Nordea! vill de inte låna ut så krusa inte. Det finns massor med banker. Det är bara att välja och vraka!

Nä det fattar jag inte heller ???
Men ring dom anda bankerna!!

Lycka till!

Kör med SBAB

Känner till bankerna rätt väl.

Då dom slåss som djur för att behålla marknadsandelar och få in nya kunder, tycker jag Du skall ta en lunch med Din bankman och fråga hur dom har tänkt. Tro mig att dom vill göra affärer.

Banksekretessen är mkt stark så ibland kan dom inte ge rätt svar. Av exempelvis anledningar:

- Att dom känner till att det skall skäras på företaget Ni arbetar på. Drabbar det Er?

- Planeras det några ombyggnader i infrastruktur som skall lämnas in till byggnadsnämnden och banken fått kreditförfrågan på som sänker fastighetens värde?

- etc...

Min erfarenhet och kompetens säger att banker alltid är väldigt hungriga på att göra affärer och börjar dom wobbla, tänk till. Bara ett tips...

OLHA skrev:
Känner till bankerna rätt väl.

Då dom slåss som djur för att behålla marknadsandelar och få in nya kunder, tycker jag Du skall ta en lunch med Din bankman och fråga hur dom har tänkt. Tro mig att dom vill göra affärer.

.
Men om dom nu vill göra affärer varför sa dom då nej när dom var där ???
Nä jag skulle gå till en annan bank.Inte sjutton skulle jag krusa dom med mina pengar..

Nordea kommer vi dumpa, punkt.

jessica skrev:
Men om dom nu vill göra affärer varför sa dom då nej när dom var där ???
Nä jag skulle gå till en annan bank.Inte sjutton skulle jag krusa dom med mina pengar..
Var jag så oklar i texten med anledningarna till varför dom kan vara tveksamma? Och det finns många fler skäl som kanske banken vet, men inte vill/kan säga. Bankerna får ju ofta informationen först. Bra exempel är t ex Trollhättan eller Gislaved där US & Tyska företag bara la ner verksamheten. Påverkar huspriset och säkerheterna rejält för att inte tala om husägarnas situation.

Det sista någon som lånar ut pengar vill, är att få stora problem med att få tillbaka sina pengar. Detsamma gäller att ingen av bankerna vill sätta någon annan i stora problem. Det är ju inte direkt kul att ta huset ifrån en barnfamilj. PR-förlusten är enorm!

Om då en lokal bank väljer att tacka nej till en vad man kan tycka uppenbar bra affär, då måste man fråga sig varför. Den lokala banken har den erfarenheten med sina företagsengagemang. Det har t ex inte Skandiabanken, LF eller SBAB.

Jag hade definitivt funderat en gång till och försökt gräva ordentligt i hur banken tänkt, kollat upp jobb situationen, etc.

Det finns en bank som påstår sig vara lite snällare än andra - mot högre ränta då, men ändå. Den heter Bluestep (www.bluestep.se) och de påstår sig låna ut pengar till folk som inte har fast anställning eller har betalningsanmärkningar.

General Failure skrev:
Det finns en bank som påstår sig vara lite snällare än andra - mot högre ränta då, men ändå. Den heter Bluestep (www.bluestep.se) och de påstår sig låna ut pengar till folk som inte har fast anställning eller har betalningsanmärkningar.
Ja, det var ju ett bra tips! Enligt rykten så vet jag ett par "krögare" som också lånar ut pengar till folk i tillfällig pengaknipa... Dock får låntagarna helt andra problem än räntan om dom inte betalar...

Nä seriöst, Om banken är tveksam till en uppenbart bra affär, fundera varför då. Annars kanske Ni går från ett problem till ett annat. Lycka till!

Jag kan bara hålla med OHLA, gå igenom med er kontaktperson på Nordea kring varför ni inte fick lånet.

Jag har för mig att Nordea räknar på en ränta på 5% i sina kalkyler och att de sedan använder konsumetverketsschabloner för uträkning av drift och hushållskostnader (mat, kläder, förbrukningsvaror, bensin, etc...). Efter dessa kostnader ska man ha kvar 1000 kr per person och per lånad miljon samt ca 500 kr per barn och per miljon. Dvs ska ni låna 2,8 milj och är två vuxna bör ni ha ca 6000 kr över efter huslån, drift samt hushållskostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.